Debat de PolĂtica General (IntervenciĂł Pere Sampol)
Pere Sampol: "No
sabem si el Govern de Jaume Matas tĂ© un projecte de PaĂs, el que si sabem Ă©s
que si continuen per aquest camĂ no quedarĂ PaĂs.
DEBAT DE POLĂŤTICA GENERAL 2005 (5-10-2005)
(IntervenciĂł Pere Sampol i Mas)
Senyor President, senyores i senyors diputats:
Ara fa un any just
del passat debat de polĂtica general. En
el discurs llegit pel President del Govern va anunciar un tema que va ser
portada a tots els diaris: Matas anuncia un nou Règim Especial per a Balears.Â
Grans titulars a tots els mitjans de comunicació i..., que n’han
tornat a sentir parlar ni una sola vegada al llarg d’aquest any?.
Aquest és l’exemple
que defineix l’actuació del Govern del PP: improvisació, titulars i
desgavell. En què ha quedat aquest
anunci estel·lar?. En grans titulars de diari.
Un exemple semblant
va passar amb el tema que avui mĂ©s preocupa de la nostra economia: el tot inclòs.Â
Davant les queixes de distints sectors econòmics: restauració, comerç,
indĂşstries d’oci,... el senyor Matas aprofita una de les fires turĂstiques
internacionals per anunciar una llei de regulaciĂł del turisme tot inclòs.Â
Ha passat més d’un any i res. S’ha
creat una comissió d’experts i cada vegada que alguna associació empresarial
protesta es convoca una mesa, es dialoga, s’anuncien bones intencions,... i
foto amb grans titulars. Res més.
No es pot dur una
polĂtica mĂ©s errĂ tica en turisme. La
targeta verda és un fracàs que, no només no recapta doblers per reinvertir en
medi ambient, sinó que mos ne costa. La
promociĂł turĂstica no pot ser mĂ©s confusa.Â
L’equip ciclista ha passat de ser la bandera promocional del Govern a
ser prescindible per poder finançar el Menorca Basquet.Â
Tot demostra una evidència: el Partit Popular no tĂ© polĂtica turĂstica.Â
M’ho deia fa unes setmanes un empresari que té diversos negocis en el
sector: “la conselleria de turisme podria desaparèixer,Â
tanmateix qui marca la polĂtica turĂstica a Balears sĂłn els
touroperadors”.  Mentrestant, mentre el Govern fa reunions, fotos i
titulars de premsa, dia a dia la nostra oferta turĂstica es degrada.Â
Mallorca i Eivissa es venen a 30, fins i tot a 19 € per dia.Â
Dormir, menjar,
entreteniment i beure barra lliure per 19 euros diaris.Â
Com és possible? Saben
quina quantitat té assignada per cada turista el cap d’economat d’un hotel
en règim de tot inclòs?: 3,5
euros per dia. 3,5 euros i els dĂłna menjar i beure a voler.Â
I el personal, ¿què pot cobrar perquè a l’hoteler li surtin els números?
Una treballadora que fa pocs anys havia de fer 18 habitacions per dia, ara
n’ha de fer 24, pel mateix salari, o menys.Â
Moltes hores, poc doblers. I
centenars de petites empreses familiars de comerç, restauració, oci, transport,...
que senten les declaracions triomfalistes del
Govern, que s’ha recuperat l’optimisme, que venen més turistes, però que
han passat l’any més dolent des de la crisi de principis dels anys 90.
I encara han de
sentir que grĂ cies al PP s’ha recuperat el dinamisme de l’economia balear.Â
Dinamisme?. Provi de
passejar per la majoria de zones turĂstiques i veurĂ la quantitat de locals
que se traspassen, en ple mes d’agost. Â
I la cadena Sol, Barceló, Riu,... posen els seus hotels en venda, se’n
van. I molts d’hotelers a l’únic que aspiren és a una norma que els
permeti transformar els hotels en apartaments. Ha començat la deslocalització
de la primera indĂşstria de Balears?
Davant aquesta
situació que ja ha encès totes les alarmes, el Govern del PP està en babia, o
pitjor, afegint en el banyat. Davant la pèrdua progressiva de rendibilitat del turisme la
única recepta és més construcció. Fins
al punt que s’amenaça el futur del propi turisme.Â
No ho diu el GOB ni Greenpeace, ho diu EXCELTUR: “si es consumen les previsions de creixement urbanĂstic es
consolidaria una trama urbana al voltant del litoral difĂcilment compatible en
moltes de zones amb les actuals activitats ludicoturĂstiques...”Â
I afegeix, “si es mantĂ© el model actual ens trobarĂem davant un creixement
intens en places i escĂ s quan a la millora de la competitivitat i atractiu de
les destinacions”. No, no
creguin que ara ens hem convertit a les tesis dels hotelers. El PSM fa anys que ho venim advertint. A bona hora els hotelers s’exclamen. Obriren la porta al llop i ara es queixen que s’hagi menjat
les ovelles.Â
Però és ben cert
que la polĂtica del Partit Popular no pot ser mĂ©s contrĂ ria a totes les
recomanacions dels experts en turisme. Davant
la pèrdua de rendibilitat del turisme, mĂ©s urbanitzaciĂł.Â
Totes les iniciatives legislatives que el Govern ha presentat aquests dos
anys han estat per fomentar la capacitat d’edificaciĂł.Â
I per evitar la caiguda en picat de tots els indicadors econòmics ha
llançat la contractaciĂł d’obra pĂşblica mĂ©s important de la història.Â
La recepta és de manual. En
el moment de crisi les administracions han d’injectar recursos.Â
El problema, però, és que aquesta gran licitació d’obra pública té
tres errors importants:
El primer, s’han
concentrat les obres en un perĂode massa breu de temps.Â
Això estĂ provocant gravĂssims problemes.Â
Únicament menys del 30% de les obres s’han adjudicat a empreses de
Balears. Florentino Pérez, germanes Koplovich, ... empreses amb seu a
Madrid, que s’havien generat grans expectatives amb el Plan Hidrológico
Nacional, i que es veu que establiren una bona relaciĂł amb el ministre Matas,
fan bons negocis aquĂ. Com ja va
passar amb el Pla Mirall, convocat en l’anterior etapa de President del senyor
Matas, s’ha atret grans constructores de fora, que s’han instal·lat aquà i
fan la competència a les nostres empreses, que s’han de menjar les miques de
les subcontractes. A més, tan
quantitat d’obra pública ha obligat les empreses a comprar més maquinà ria,
més camions i contractar més treballadors en el sector de la construcció, que
ja estava sobredimensionat. El
resultat és que s’ha provocat artificialment una nova onada d’immigració,
que contribueix a la
saturaciĂł dels serveis pĂşblics i transforma socialment els nostres municipis,...Â
I un fenomen que en si mateix és positiu, la immigració, perquè ajuda
a rejovenir la població, fomenta la interculturalitat, genera ma d’obra,...
estimulat artificialment crea greus problemes d’integració, de convivència,
d’exclusió social. Les barriades
de les ciutats, els pobles de l’interior estan canviant vertiginosament la
seva estructura social, generant uns problemes als ajuntaments que no tenen
capacitat de digerir.Â
 -
Un segon error en la contractació d’obra pública és que, especialment pel
que fa a les autopistes, sĂłn unes obres sobredimensionades.Â
Era necessĂ ria tanta ostentaciĂł? No es podien projectar unes carreteres
més adequades a unes Illes que han de ser escrupuloses amb el manteniment del
paisatge? Mirant S’Arenal,
Magalluf, Sant Antoni,..., quantes vegades no hem sentit “si poguĂ©ssim tornar 30 anys enrera farĂem les coses d’una altra
manera”. Mentida, encara les
farien pitjor. Tornarien a edificar
a primera lĂnia. Ho fan.Â
Tonarien a planificar noves poblacions de cinc mil habitants.Â
Ho fan. Tornarien a fer
grans autopistes allĂ on bastaria desdoblar la carretera existent.Â
Ho fan. Tornarien a
encimentar el litoral amb ports esportius.Â
Ho fan. Tornarien a
destrossar l’entorn dels nostres monuments mĂ©s emblemĂ tics.Â
Ho fan...Â
- El tercer error
Ă©s que les autopistes que construeixen sĂłn molt cares, carĂssimes.
Obres com la carretera de Valldemossa, prevista al conveni de carreteres
per 7.970.000 euros, s’ha adjudicat per més de setze milions, més del doble.
El túnel de Sa Mola a Sóller, previst al conveni per 4.790.000 euros, s’ha
adjudicat per 21.449.000 euros.
La Segona Ronda d’Eivissa, prevista per 4.300.000 euros, s’ha adjudicat per
23.400.000 euros, més de 5 vegades el valor inicial.
Però el que ja no té cap justificació possible són dues obres a Eivissa. El
nou accés a l’Aeroport, previst al conveni per 3.930.000 euros, passa a tenir
un pressupost de 59.968.000 euros, 15 vegades més, i, escoltin bé,
s’adjudica per 221 milions d’euros. 221 M€!
I el desdoblament d’Eivissa a Sant Antoni, previst al conveni per 4.710.000
euros, es projecta per 70.833.000 euros, i s’adjudica per 260 milions
d’euros. 260 M€!
Dues obres que el Partit Popular havia previst al conveni per un total de 9
milions d’euros acaben constant-nos 482 milions que pagarem fins l’any 2030.Â
Això Ă©s previsiĂł?Â
Això Ă©s planificaciĂł? Això Ă©s gestionar bĂ©?Â
Això és gestionar amb eficà cia?. Com és possible que dues carreteres
es pressupostin per valor de 15 vegades mĂ©s del previst just fa dos anys?Â
Això és un govern serio? Però
el que resulta absolutament escandalós és que, per burlar la llei de dèficit
zero, feta pel propi Partit Popular, es recorri al finançament privat i la
financiaciĂł ens costi el 14,3% (quan el Govern trobaria finançament al 2,3%).Â
Me diran que dins aquest cost tambĂ© hi ha el manteniment durant 25 anys.Â
D’acord. Aleshores, que
els costarà a les empreses adjudicatà ries finançar aquesta operació? Com a mà xim 45 milions d’euros, i en cobraran més de 300
milions.
És a dir, mantenir
uns 22 quilòmetres de carretera ens costarà més de 12 milions d’euros
anuals durant 25 anys. Més de
2.000 milions de ptes anuals per mantenir 22 quilòmetres de carretera? 100
milions de pts anuals per cada quilòmetre de carretera!!!Â
Senyores i senyors, això no sĂłn solucions, sĂłn hipoteques de per vida.Â
Això no és defensa dels interessos públics, això és, simplement, el
major “pelotazo” de la història de Balears, i n’hem vist molts de
“pelotazos”, però escà ndol com aquest cap.
Senyor Matas, el
seu model no genera riquesa, el seu model genera rics, a costa de la butxaca
dels ciutadans... Quan mĂ©s de 7.500 famĂlies de Balears viuen en la pobresa
extrema, i un quart de les famĂlies no pot arribar a final de mes, Ă©s immoral
que algú s’enriqueixi tan rà pidament amb recursos públics, amb la
complicitat del Govern.
I aquĂ no acaba el
desgavell d’aquest Govern. Saben senyores i senyors diputats quin endeutament ha generat
el senyor Matas amb un any i mig?, d’1
de gener de 2004 a 30 de juny de 2005 el Govern s’ha endeutat per valor de
3.335 milions d’euros, més de 554.000 milions de pts. El senyor Matas està comprometent despesa fins l’any 2035,
estĂ gastant el pressupost dels propers 6 governs, de les 6 properes
legislatures.
I perquè? Perquè
aquesta hipoteca de futur? Bà sicament per una opció estratègica que
condicionarĂ el futur de Mallorca i Eivissa, i grĂ cies a que a Menorca no
poden: la construcciĂł de grans autopistes i una clara opciĂł pel vehicle privat.Â
La pregunta Ă©s: Ă©s correcte aquesta opciĂł de futur?Â
Senyor Matas, Ă©s correcte hipotecar el paĂs condemnant l’actual i la
propera generaciĂł a ser mono dependents del vehicle privat quan els preus dels
carburants han entrat en una escalada imparable?Â
Perquè això era totalment previsible.Â
Un governant, sobretot quan pren la decisió d’hipotecar les
institucions per una opció estratègica tan drà stica, que transforma
profundament el territori i la societat que hi viu, ha de tenir previst un tema
tan fonamental com l’evoluciĂł dels preus dels carburants.Â
I per això no importa ser doctor honoris causa, basta llegir alguns
articles d’experts o informes d’organismes oficials internacionals, com el
del senyor Simmons, ex-president de la Comissió Nacional d’Energia dels EE.UU,
que afirma que en aquesta dècada el preu del barril de petroli arribarà als
200 dòlars, fet que provocarà una crisi que obligarà a realitzar
transformacions profundes en el model econòmic, afegint, “el
transport, en especial el de carretera, es debilitarĂ fortament”.Â
O l’informe del Deutsche Bank que afirma “el polĂtics visionaris, els empresaris i els economistes s’haurien
de preparar pel sòtil del preu del petroli, per realitzar una transiciĂł suau”.Â
Però, quina
transició suau podrem fer, quina inversió en transport col·lectiu podrem fer
si estam hipotecats pels propers 25 anys? Què
ens costarĂ aviat desplaçar-nos al lloc de treball?Â
No hauria estat més racional planificar unes carreteres més adequades a
les distà ncies que tenim a les Illes, més segures que les que estan realitzant
(una carretera desdoblada amb paret mitjanera Ă©s
més segura que una autopista), més respectuoses amb el
territori (utilitzant els traçats existents), i mĂ©s barates.Â
I a la vegada construir una bona xarxa de transport ferroviari, modern, rĂ pid,
ecològic i, sobretot, mĂ©s econòmic que el desplaçament en cotxe?.Â
Això si, han
demostrat que saben construir autopistes, maldament ens costin un ull de la
cara. Llà stima que no siguin tan rà pids
per complir la promesa electoral de fer gratuĂŻts els llibres de text, o per
garantir la lliure elecció de centre escolar, com havien promès, o per
construir hospitals... Han passat prop de dos anys i mig des que el Partit
Popular torna a governar i encara no sabem quan podrà començar la construcció
del nou hospital de Son Dureta. Un
projecte, redactat en temps del ministre del PP Romay Becaria i que l’anterior
govern va deixar a punt de licitar. Resultat,
dos anys i mig perduts, cost de redacció d’un nou projecte, cost d’adquisició
d’un terrenys rústics a 27 €/m2, saturació de Son Dureta, necessitat de
construir nous accessos, urbanitzaciĂł de l’entorn de La Real...Â
Per quin motiu? Fa unes
setmanes, en aquesta Sala, ja li vaig fer una pregunta que va quedar sense
resposta. És veritat la informació publicada a un diari de Mallorca
que afirma que un any abans de les eleccions es va celebrar un sopar al
restaurant Sacha de Madrid, en el que assistiren un ministre mallorquĂ i un
grup d’empresaris mallorquins, i que el senyor Matas va informar els
assistents que si guanyava les eleccions ubicaria el nou Son Dureta entre la
carretera de Valldemossa i La Real? Si
no és veritat, quina explicació té que quatre dels comensals un any més tard
tenien cada un d’ells una opció de compra sobre les quatre finques que
envolten Son Espases? Quina
tipificació té aquesta conducta, informació privilegiada, trà fic d’influències...?
Senyores i senyors,
Vázquez Montalbán, poc abans de morir va escriure “hem
passat de ser devorats pels taurons a ser devorats per les tonyines”.Â
Es referia a que el tauró és un animal que en estar saciat s’atura de
menjar, però la tonyina és un animal voraç, que mai no està saciat. Devora
frenèticament el banc de peixos fins que no en queda cap i llavors en cercar un
altre. Aquesta és la sensació que
molts tenim des que el PP ha tornat “sin complejos” al Govern, la de que
s’estan abocant damunt el que queda de Mallorca i d’Eivissa amb una
voracitat de tonyina.
I un, forçat,
s’ha de demanar d’on surt tant d’autoodi. Pareix que volen destruir tot el
que ens dóna identitat de poble. Les agressions a la nostra llengua han estat constants des
del primer moment. L’escarni de
la nostra llengua que es fa a alguns programes d’IB3 no es toleraria a cap
televisió pública del món. Han
intentat dur la confrontaciĂł lingĂĽĂstica a les escoles, en contra de tota la
comunitat educativa, ensenyants i pares i mares.Â
Baix la defensa d’un fals bilingüisme llancen un clar missatge als nou
vinguts: si no voleu no és necessari que aprengueu la llengua pròpia de
Balears. I, tanmateix, fins i tot el Consell d’Europa ha recomanat la immersió
lingĂĽĂstica a l’escola com a Ăşnic sistema d’evitar la mort del catalĂ i
d’assegurar el coneixement dels dos idiomes oficials.
Finalment, senyores
i senyors diputats, voldria intentar aclarir la postura del President del Govern
sobre la reforma de l’Estatut d’Autonomia i el model de finançament.Â
Precisament aquesta setmana passada và rem conèixer la quantitat que
rebrem els ciutadans de Balears dels pressuposts generals de l’Estat.Â
Cap novetat, com sempre som els darrers en quant a despesa i inversiĂł
per cà pita. Va passar amb tots els
pressuposts de la UCD, amb tots els pressuposts del PSOE, amb tots els
pressuposts del PP, i ara torna a passar en la segona etapa del PSOE.Â
A més a més, ara coneixem el resultat del model de finançament imposat
pel Partit Popular l’any 2001. Res
de nou. Els ciutadans de Balears
som els qui rebem manco finançament per cà pita, 241 euros anuals per habitant
menys que la mitjana. El que sorprèn és que fa unes setmanes es reunissin els
presidents de comunitats autònomes governades pel Partit Popular i acordassin
que l’actual sistema de finançament Ă©s bo.Â
Senyor President del Govern de les Illes Balears, Âżcom pot afirmar que
és bo un sistema que ens deixa a la cua en finançament per cà pita, que ens
deixa a la cua en el finançament de la sanitat pĂşblica?.Â
¿Qui defesa vostè, les decisions del seu partit maldament ens
perjudiquin o els ciutadans als quals ha jurat defensar?
Senyores i senyors,
el principal problema que tenim avui els ciutadans de Balears Ă©s la gravĂssima
espoliaciĂł fiscal que patim que ens estĂ empobrint progressivament.Â
Enguany s’han publicat diversos estudis sobre els fluxos fiscals entre
les comunitats autònomes i l’Estat i tots coincideixen en que les Illes
Balears som la comunitat que feim l’aportació més important a les arques de
l’Estat i, en contra partida, som els qui rebem menys.Â
S’ha arribat a quantificar la nostra aportació neta a l’Estat en un
15% del nostre PIB. Més de 3.000
milions d’euros. Més de 500.000
pts per persona cada any. Un 15% de tot el que produïm s’ho queda l’Estat amb imposts
que no es reinverteixen aquĂ. Naturalment
això té conseqüències greus. Guillem
López Casasnoves ha publicat l’evolució de la renda familiar disponible en
poder de compra. És a dir, la
renda que queda disponible a les famĂlies desprĂ©s de pagar els imposts i rebre
els serveis de l’Estat. Doncs bĂ©.Â
Les Illes Balears l’any 1995 està vem 12,5 punts per sobre la mitjana,
l’any 2003 estam 0,5 punts per baix de la mitjana, ocupant el número 10 del
ranking. En aquests moments les
Illes Balears aportam recursos a comunitats autònomes que tenen més renda que
nosaltres.Â
Bé idò, davant
aquests fets, què fa el senyor Matas? Durant
un any el senyor Matas i la senyora Estaràs s’han cansat de dir que
defensaran el mateix que Catalunya, i que si Catalunya incorpora un nou model de
finançament a l’Estatut, tambĂ© ho exigirien per Balears.Â
Però ahir mateix es va produir un fet importat.Â
Mariano Rajoy i el Partit Popular varen anunciar una campanya “hasta el
último rincón de España”, contra l’Estatut aprovat al Parlament de
Catalunya. I el discurs del senyor
Matas va canviar radicalment. Va
transmetre dues idees: “no podem perdre
el carro d’aquest procés de reformes...amb la garantia de que no podem perdre
posicions relatives”. I
quines posicions podem perdre, si anam els darrers destacats.Â
És com si el corredor que va el
darrer, “el farolillo rojo”, treu pit i diu no
consentiré que ningú em passi. Per favor!
La segona idea: “si
qualcĂş adquireix una situaciĂł de privilegi sobre la resta, Ă©s quan vull
sol.licitar a aquesta Cambra que ens posem tots d’acord per defensar junts els
interessos dels ciutadans de les Illes Balears”.Â
Ja hi ha hagut situacions de privilegi tots aquests anys, i no ha
protestat. ¿Què ens demana,
senyor Matas, que facem campanya junts contra l’Estatut de Catalunya.Â
Per aquà no ens cerqui. Per
demanar el mateix que Catalunya anirem amb qui sigui, perquè el sistema
proposat per Catalunya ens interessa molt mĂ©s a Balears que a Catalunya.Â
Simplement, perquè Catalunya aporta a Espanya el 9% del PIB i nosaltres
el 15%. Però no ens cerqui per fomentar odi d’uns cap uns altres, com fan
vostès de manera irresponsable.
Senyores i senyors
diputats, el nostre problema no Ă©s Madrid.Â
El nostre problema és que Madrid, entès com a un sistema centralista
que ens ofega econòmicament, Madrid Ă©s aquĂ dins.Â
Madrid són vostès, senyor Matas, senyora Armengol o senyor Antich,
senyors diputats i senadors que mai heu aixecat la veu per defensar els
ciutadans que vos han votat. La
legislatura passada els del PSOE de Balears es queixaven, justament, de la
discriminaciĂł del Govern d’Aznar, ara callen.Â
Ara els del PP protesten, quan aplaudien l’època Aznar que els
ciutadans de Balears vĂ rem rebre un terç del que ens corresponia.Â
No debades Pere CapellĂ es demanava:
“Què té aquesta Terra nostra, que congria tants traïdors,...” Tots coneixeu la situació de marginació econòmica que
patim a Balears, en sou ben conscients, però no estau disposats a enfrontar-vos
amb els vostres partits per aprovar un bon Estatut d’Autonomia, que ens faci
ciutadans de primera. No estau
disposats a plantar cara als vostres partits per exigir un bon sistema de finançament,
que acabi amb una injustĂcia que ens espolia els recursos que generam i ens
empobreix dia a dia.Â
Finalment, senyores
i senyors diputats, Ă©s obligat una referència a la degradaciĂł de la vida polĂtica
a la nostra terra, especialment quan afecta una institució com la Presidència
del Govern. És molt greu que una
sentència judicial hagi considerat demostrat que en els despatxos de la Presidència
del Govern de les Illes Balears, essent president el senyor Matas, s’obriren i
s’arxivaren 32 correus electrònics d’una altra institució governada per un
adversari polĂtic. És cert que el jutge no ho ha considerat delicte, però, Âżi
la responsabilitat polĂtica? Qui
ens assegura que aquestes prà ctiques no continuen? Qui ens assegura que només
s’espiava el senyor Quetglas i no altres adversaris polĂtics?. Senyores i senyors, a EEUU un president va dimitir quan es va
descobrir que espiava els seus adversaris.Â
I aquĂ?
El segon cas Ă©s el
vot particular emès per tres magistrats de carrera en relació al cas
Formentera. DurĂssim.Â
Ha fet falta que tres magistrats de la més alta instà ncia judicial de
Balears, el Tribunal Superior de JustĂcia, hagin aixecat la veu i reivindicat
de forma clara el principi d’igualtat davant la llei a Balears,
denunciant que la no imputaciĂł del senyor Matas i la
senyora Estaràs contravé el principi fonamental d’igualtat en la aplicació
de la Llei que proclama l’art. 14 de la Constitució. Ens han dit, aquests
tres magistrats, que a les Illes Balears, davant la Llei, davant la JustĂcia,
no Ă©s el mateix el President que un simple ciutadĂ , un treballador, un
picapedrer, un botiguer,... I això és molt greu. Perquè el principi d’igualtat
davant la llei és una dura conquesta de la humanitat que es remunta a la il·lustració
francesa, a partir de la qual fou incorporada als sistemes polĂtics d’arreu
d’Europa i del món.
Acceptam aquest
sistema polĂtico-jurĂdic perquè pressuposem que tots som iguals davant la
llei. Però no és aixà a Balears.
En paraules dels
tres magistrats de carrera del Tribunal Superior de JustĂcia de Balears, “les
eleccions parlamentĂ ries sĂłn la clau de tot el sistema democrĂ tic, la font
que atorga o retira el poder pĂşblic, i el cens electoral constitueix la seva
pedra angular”. I afegeixen: “La netedat del procés electoral, la seva credibilitat, suposa
condició bà sica insubstituïble de la legitimitat del poder democrà tic”...
La legitimitat del poder democrĂ tic.
A més dels
delictes d’alteració fraudulenta del cens electoral, es va cometre un delicte
de falsedat i un altre de resoluciĂł injusta al contractar a la senyora Maria de
la Pau Segura inventant-se una entrevista oral i desqualificant la resta de
concursants per desconèixer l’idioma rus (indispensable per comerciar ambÂ
Argentina, com tothom sap), quan la tal senyora no en tĂ© ni nocions.Â
Es va cometre un delicte de malversaciĂł de fons pĂşblics pagant despeses
de viatge a l’Argentina a la senyora Segura quan no tenia cap contracte amb
l’AdministraciĂł. Es va prevaricar, en paraules dels tres magistrats...Â
I ningĂş paga polĂticament? Qui
se’n fa responsable polĂtic? El senyor Rotger, gerent de l’IDI, que va
firmar els contractes de tots els contractats per executar la trama de captaciĂł
de vots? El senyor Cardona,
president de l’empresa pública? La
senyora Estarà s, que tenia contractat l’ideòleg de tota l’operació?, el
senyor Matas, responsable de tots els nomenaments d’aquests cĂ rrecs?Â
NingĂş?
Senyores i senyors,
la credibilitat del sistema democrà tic depèn del compliment escrupulós
d’unes regles de joc elementals.  Els
partits polĂtics i els ciutadans hem de poder tenir una confiança cega en que
les institucions garantiran que el cens electoral no estĂ manipulat, i avui no
tenim aquesta garantia. Els
ciutadans hem de poder confiar plenament en un sistema judicial, que avui estĂ
profundament dividit a les Illes Balears per no respectar-se el principi sagrat
de que tots som iguals davant la Llei. Els
partits polĂtics i els ciutadans hem de poder confiar en la imparcialitat i
l’objectivitat dels mitjans de comunicació, especialment si són públics,
però avui veiem com determinats mitjans de comunicació, en especial els autonòmics,
estan al servei del Govern. Senyores
i senyors, si fallen aquests tres puntals de la democrĂ cia: cens electoral net,
justĂcia imparcial, mitjans de comunicaciĂł objectius, falla tot el sistema
democrà tic. I, en conseqüència, es pot qüestionar la legitimitat dels qui
ostenten el poder.
Senyores i senyors
del Partit Popular. Quin PaĂs
volen construir? Mai no ho han confessat, però en veiem el resultat: Unes Illes
encimentades, convertides en una espècie de parc temà tic. Una llengua i
cultures folcloritzades. Una
economia subordinada a interessos de tour operadors i empreses madrilenyes. Una
agricultura agonitzant, mentre es represà lia els sospitosos de col·laborar amb
l’anterior Govern. Un poder polĂtic que utilitza qualsevol prĂ ctica il·legĂtima
per perpetuar-se en el poder.Â
No sabem si tenen
un projecte de PaĂs, el que si sabem Ă©s que si continuen per aquest camĂ no
quedarĂ PaĂs.
Moltes grĂ cies.
Â
ť
|