"La fermesa d'un somriure" Sebastià Serra, en la memòria
 
EL PEU, FITER; LA MIRADA, ATREVIDA
veure totes

Palma
Mallorca
Menorca
Eivissa
Grup parlamentari
Consell de Mallorca


 

Notícies. 27/08/2005

El PSM vol que les administracions públiques actuïn davant la lamentable situació de l’embarcació mallorquina “Miquel Caldentey”

NULL

Gabriel Vicens, secretari general del PSM, s’ha posat en contacte amb  l’associació “Sauvons Ideal” i el seu responsable, Gildas Girodeau, per conèixer de primer mà l’estat en què es troba l’embarcació mallorquina “Miquel Caldentey”. L’associació “Sauvons Ideal”, que es dedica a restaurar embarcacions emblemàtiques, concretament el sardinal “Ideal” cremat a un incendi a la platja de Cotlliure, ha denunciat en diverses ocasions la indigna situació en la que es troba la goleta “Miquel Caldentey”, abandonada en un fangar de voramar del port de Canet de Rosselló, a la Catalunya Nord, tal com ha comprovat el secretari general del PSM. Tal com ha reivindicat en diverses ocasions aquesta associació el pailebot “Miquel Caldentey” és una peça excepcional del nostre patrimoni marítim i és un dels únics navilis de grans dimensions que ha sobreviscut fins ara de l’interessant passat marítim català.

Antoni Alorda, portaveu del PSM al Consell de Mallorca, ja va demanar a la Comissió de Patrimoni del Consell de Mallorca que inclogués l’expedient de Bé Protegit per a aquesta embarcació d’acord amb el que estableix l’actual legislació de patrimoni de les Illes Balears i, tot i que en un principi el conseller Bartomeu Vicens, com a president de la Comissió d’Urbanisme i Patrimoni, va descartar la  intervenció del Consell de Mallorca“ per manca de recursos econòmics, posteriorment el Ple del Consell aprovà per unanimitat una moció presentada per EU-EV en la qual es demanava al Consell de Mallorca que “en el marc de les negociacions establertes amb altres institucions (Govern de les Illes Balears i ajuntaments) avaluàs la possibilitat d’adquisició i restauració de la goleta mallorquina “Miquel Caldentey”.

Per la seva banda, Gabriel Vicens explica que “el PSM ha demanat al Govern de les Illes Balears que estableixi línies d’ajudes als consells insulars a fi de recuperar l’important patrimoni marítim de les Illes Balears i els ofereixi la col·laboració tècnica i el suport necessari”. La proposició no de llei presentada pels nacionalistes també insta el Govern de les Illes Balears a adreçar-se al Govern de l’Estat a fi de sol·licitar ajut econòmic per a la tasca de recuperació del patrimoni flotant de les Illes Balears.

El PSM vol que les administracions de les Illes Balears s’adrecin a l’Ajuntament de Canet de Rosselló, que és l’actual propietari del pailebot de dos pals construït a les drassanes de Palma l’any 1913, i també al Govern francès que l’any 1988 va classificar la nau com a Monument Històric, per cercar fórmules que permetin la restauració de la nau i que es trobi alguna resolució satisfactòria per a totes les parts.

Amb aquesta intenció, Gabriel Vicens, es va reunir també amb Bernadou, mestre d’aixa de Canet de Rosselló, amb Enric Xicre, diputat del PSF a l’Assemblea Nacional Francesa, i amb els responsables polítics i tècnics del Municipi de Port Vendres a la  Catalunya Nord (municipi veïnat de Canet de Rosselló i interessat en col·laborar en l’adquisició i la restauració de l’embarcació), entre ells Paul Leberger, primer tinent batle de Port Vendres, i Duhamel Eric, director general de Serveis.

A la reunió mantenguda, el secretari general del PSM va comprovar la predisposició de l’Ajuntament de Port Vendres a realitzar un estudi del cost que suposaria treure l’embarcació mallorquina del fangar on es troba actualment. Els responsables municipals també estan disposats a fer un estudi econòmic per a la rehabilitació de la “Miquel Caldentey”. Així es podria considerar algunes solucions, per exemple que l’embarcació es restauri i resti amarrada al port (com a element de Museu Marítim o centre d’exposicions, etc.) o bé, si això fos possible, es restauri com a nau que pugui navegar. Aquesta possibilitat, molt més interessant per a Mallorca permetria el desplaçament periòdic i acordat des de Port Vendres fins a Mallorca, realitzant una estada periòdica prou llarga a cada lloc. L’ajuntament de Port Vendre també es va oferir a comprar el pailebot mallorquí, atès que com a monument nacional francès, aquesta embarcació no pot esser venuda, en principi, a cap institució fora de l’Estat Francès. En el cas que la seva rehabilitació fos possible, els responsables municipals estarien interessats en estudiar la forma de col·laborar amb les institucions de les Illes Balears.

Gabriel Vicens considera que “les institucions de les Illes Balears haurien d’apostar decididament per projectes d’aquesta naturalesa, on es pot combinar fàcilment la recuperació del nostre patrimoni històric, el reconeixement del nostre important patrimoni marítim i la promoció de la cultura i l’interès turístic. Això permetria també refermar les relacions històriques de les Illes Balears amb la Catalunya Nord.

Finalment, el PSM insisteix en la necessitat de crear un Museu Marítim com a instrument sociocultural de primer ordre que contribueixi a sensibilitzar el públic respecte al patrimoni en general i al patrimoni marítim en particular. En aquest sentit, els nacionalistes recorden que a l’anterior legislatura el Consell de Mallorca va adquirir el llaüt “La Balear”, el darrer llaüt de barca de bou que queda amb les formes tradicionals, i es va redactar Pla Director del Museu de la Mar, eina bàsica (tal com exigeix la Llei de Museus) per engegar el projecte que suposa posar les primeres pedres per a la recuperació de tot els materials de rellevància dins el camp de la cultura marítima.






      

 

 




PSM Entesa Nacionalista - Avís legal                  Desenvolupat per: