"La fermesa d'un somriure" Sebastià Serra, en la memòria
 
EL PEU, FITER; LA MIRADA, ATREVIDA
veure totes

Palma
Mallorca
Menorca
Eivissa
Grup parlamentari
Consell de Mallorca


 

NotĂ­cies. 26/04/2015

MÉS proposa estudiar la creació d’una companyia aèria pròpia, amb una part capital públic

Biel Barceló: “Com ja fan altres illes, seria l’instrument per d’allargar la temporada turística i per obrir-nos a altres mercats emissors”



Finalitat d’una companyia aèria

 

Allargar la curta temporada turística i deixar de dependre de pocs mercats emissors. MÉS per Mallorca aposta pel turisme de qualitat com un dels principals pilars de la nostra economia.

 

Situació actual

 

  • Totes les Illes turístiques (Malta, Canàries, Còrsega...) tenen una companyia aèria pròpia amb suport públic.
  • Som un arxipèlag: no hi ha alternativa als avions i aeroports. Les campanyes de promoció turística no tenen cap efecte si no tenim més vols directes durant més mesos a l’any.
  • No podem anar contra els nous hàbits de viatge de tot el món: els consumidors viatgen més vegades a l’any, però fa les escapades més curtes i amb menys pressupost: el públic podrà venir a fer una escapada d’un cap de setmana llarg si hi ha vols directes.
  • Si no s’oferten vols directes, el públic no es pot permetre (per temps i pressupost) fer escala Barcelona o Madrid per una escapada de pots dies.
  • Cal complementar l’oferta privada de vols, perquè ara es depèn de només 3 mercats emissors: Alemany, Britànic i Espanyol (76% dels visitants).
  • L’oferta que fa la companyia aèria pròpia, acaba generant una demanda entre el públic de nous mercats emissors i això atreu les companyies privades a oferir aquestes rutes, tal com ja ocorre en altres destinacions amb companyia aèria pròpia.

 

Per tots aquets motius: estudiarem la viabilitat de creació d’una companyia aèria pròpia, amb una part de capital públic.

 

Precedents en altres illes

 

Air Malta:

Air Malta, companyia aèria pública del petit Estat de Malta -400.000 habitants, 2 milions de turistes anuals- opera amb 11 avions que volen a 35 ciutats europees. Ingressa 230 milions d’euros anuals gràcies als seus 2 milions de passatgers. Tot i que té un dèficit anual d’uns 30 milions d’euros, és una prioritat pel Govern maltès ja que la companyia aèria nacional els hi permet organitzar vols xàrters amb Rússia o al nord d’Europa durant la temporada baixa. Aquesta oferta de vols, acaba generant una demanda i això atreu les companyies privades a oferir aquestes rutes

 

Binter Canaries/Canarias Airlines

Binter Canaries, considerada com a la millor companyia aèria regional d’Europa en 5 ocasions. És propietat d’11 empreses o grups privats. Opera amb dos noms:  Binter Canaries i Canarias Airlines. Entre les dues companyies, tenen una flota de 10 avions i volen a països com Marroc i Portugal, a més de connectar totes les illes de Canàries entre sí.

 

Air Corsica

Companyia aèria pròpia de l’illa de Còrsega: un 60% del seu capital prové del mateix govern regional de l’illa de Còrsega. La resta del capital prové del sector privat (Credit Agricole –banca privada-; SNCM –companyia privada de ferris marítims i petits inversos).

Disposa d’una flota de 10 avions, 653 treballadors i conecta Còrsega amb destinacions internacionals (Roma, Milà...) i amb la resta de França (París, Lió...). Transporta més d’1 milió de passatgers anualment.

 

La finalitat de totes aquestes companyies ha estat la de complementar el sector privat i millorar les connexions d’aquestes illes.

 

El finançament de la companyia aèria pròpia

 

Encara és d’hora per saber el pressupost necessari: les companyies analitzades tenen un pressupost anual d’entre 100 milions d’euros (Air Corsica) i 230 (Air Malta). Cal estudiar la viabilitat econòmica del projecte. Tot i així, algunes xifres orientatives de possibles ingressos del negoci:

 

  • Només l’aeroport de Son Sant Joan té un moviment anual de més de 22 milions de passatgers.
  • Els tres aeroports de les Illes Balears tingueren un benefici anual de més de 180 milions d’euros. (Benefici AENA 2014).
  • La nova companyia aèria hauria de tenir un capital mixt: capital públic (mai superior al 50%) i privat (grups hotelers, bancs i altres petits inversors privats).
ť




      

 

 




PSM Entesa Nacionalista - Avís legal                  Desenvolupat per: