"La fermesa d'un somriure" Sebastià Serra, en la memòria
 
EL PEU, FITER; LA MIRADA, ATREVIDA
veure totes

Palma
Mallorca
Menorca
Eivissa
Grup parlamentari
Consell de Mallorca


 

Notícies. 06/12/2012

Entitats, sindicats i partits polítics promouen una declaració unitària en defensa de la llengua i un model educatiu propi

Avui s'ha llegit davant el Consolat de Mar un manifest en contra de l'atac a la llengua catalana i el model educatiu propi que està promovent el ministre espanyol Wert



El president de COAPA, Jaume Ribes, ha llegit avui davant el Consolat de Mar, la "Declaració unitària en defensa de la llengua i un model educatiu propi" que us adjuntam a continuació.

A més, podeu consultar el llistat actualitzat de les 28 entitats, sindicats i partits polítics que han promogut aquesta declaració per tal de manifestar el rebuig total a l'avantprojecte de llei de reforma educativa que està impulsant el ministre espanyol José Ignacio Wert.

 


DECLARACIÓ EN DEFENSA DE LA LLENGUA I D’UN MODEL EDUCATIU PROPI

 

La darrera proposta del ministre Wert suposa una agressió clara al model educatiu vigent a les Illes Balears i a la resta de comunitats autònomes amb llengua pròpia al llarg de les darreres dècades. Un model educatiu centrat en les competències autonòmiques a l’hora de fixar una bona part dels continguts curriculars i en un sistema que garanteix la competència lingüística i comunicativa de les dues llengües oficials al nostre alumnat.

 

S’intensifica la recentralització per part de l’estat i, per tant, les comunitats autònomes perden poder de decisió a l’hora de fixar els continguts que fan referència al coneixement més proper del nostre entorn físic, patrimonial, lingüístic i cultural. La reforma és recentralitzadora i suposa un atac molt fort a un model propi d’escola basat en l’arrelament a l’entorn i a una gestió adequada d’unes competències educatives pròpies que ara queden molt malmeses.

 

Les diferents proves, informes i avaluacions de diagnòstic que s’han fet, tant per part de l’IAQSE com per part d’altres entitats, han posat de manifest que el sistema vigent actual de fer l’aprenentatge d’una manera majoritària en la llengua pròpia possibilita una bona adquisició de les competències en llengua castellana, fins i tot amb uns resultats millors que altres territoris de l’estat espanyol monolingües en castellà.

 

L’embranzida estatal contra la presència del català a les aules pretén donar un cop mortal a la llengua catalana, pilar de la cohesió social que el model educatiu vigent ha garantit fins ara, i ha fet dels centres escolars espais de convivència, de respecte i de trobada de la diversitat. Si des del Ministeri s’obri la porta a la possibilitat de finançar amb doblers públics escoles privades per als fills d’aquelles famílies que volen rebre un ensenyament exclusivament en castellà, ens trobarem amb una segregació molt preocupant dels alumnes de les nostres illes, que seran separats en funció de la llengua elegida pels pares, cosa que estronca d’arrel els àmbits de convivència de què hem gaudit fins ara.   

 

Per altra banda, tampoc entenem que en un moment tan dur de retalls i amb un nivell de deute enorme, tant amb els centres públics com amb els concertats, les administracions autonòmiques hagin d’assumir una despesa per a una demanda que, a la nostra comunitat autònoma, és del tot irrellevant.

 

Reclamam que no es trenqui el consens majoritari expressat per la majoria dels agents de la comunitat educativa i de la societat civil en qüestions de l’ensenyament en català, la llengua i cultura pròpies de les Illes Balears.

 

Demanam al Govern de les Illes Balears i als nostres diputats al Congrés que defensin els interessos de les Illes Balears i que no permetin la invasió de competències, tant educatives com lingüístiques, que l’avantprojecte contempla i que menysprea l’Estatut d’Autonomia.

 





Documents

"Declaració en defensa de la llengua i un model educatiu propi" (32 KB)
Llistat de signants a la declaració unitària (12 KB)



      

 

 




PSM Entesa Nacionalista - Avís legal                  Desenvolupat per: