"La fermesa d'un somriure" Sebastià Serra, en la memòria
 
EL PEU, FITER; LA MIRADA, ATREVIDA
veure totes

Palma
Mallorca
Menorca
Eivissa
Grup parlamentari
Consell de Mallorca


 

Notícies. 13/05/2011

Biel Barceló: “s’ha de compensar l'alt cost de la insularitat amb reduccions fiscals, declaració de serveis públic i gestió pròpia de ports i aeroportsâ€

La coalició PSM-IniciativaVerds-Entesa proposa mesures per corregir els costos derivats de la condició insular, i posa de manifest que el transport marítim és 35% més car que el terrestre



La coalició PSM-IniciativaVerds-Entesa ha presentat avui les mesures que proposarà per compensar els alts costos que té la insularitat i els problemes que s'hi deriven per a la nostra economia. El candidat de la coalició nacionalista i ecosocialista a la Presidència del Govern, Biel Barceló, la candidata al Consell, Magdalena Palou, i el president d'Entesa, Biel Huguet, han comparegut davant els mitjans davant la mar per demostrar la importància del transport marítim. A les Illes Balears el 95% de la càrrega de mercaderies es fa per mar. I, segons ha explicat Biel Barceló (citant dades de la Cambra de Comerç), "el transport marítim és un 35% més car que el terrestre: el cost de transportar mercaderies de Sevilla a Bilbao (862 Km) és de 0,67 €/Kg; mentre que el cost del transport entre Palma i Bilbao (932 Km) és de 0,97 €/Kg".

 

Barceló ha posat de manifest que això provoca, per exemple, que els productes importats són més cars aquí que a la península: l'ordi és un 26% més car, i el paper per embalatge, un 15% més car. "L’alt cost del transport marítim resta competitivitat a la nostra economia: els productes fabricats aquí són més cars a l’exterior i els productes que importam de fora són també més cars. I les ajudes que rebem pel transport i per les mercaderies han resultat insuficients i ineficaces", ha afirmat Barceló.

 

El candidat de PSM-IV-ExM ha explicat que les propostes de la coalició per combatre aquest cost d’insularitat són:

 

1) Declaració de Servei Públic Obligatori en el transport de passatgers entre les Illes Balears i entre les Illes Balears i Barcelona, València i Madrid. Biel Barceló ha assegurat que "el 50% de subvenció al transport de passatgers no ha funcionat, perquè s’acaben incrementant els preus".

 

2) Declaració de Servei Públic Obligatori del transport de mercaderies perilloses. Per exemple, per a productes com l’oxigen pels hospitals o el clor, que tenen problemes d’abastiment perquè no hi ha cap vaixell específic que faci aquest transport.

 

3) Fiscalitat reduïda pel transport de mercaderies i passatgers. Biel Barceló ha posat l'exemple de Malta, on s’aplica un IVA reduït o fins i tot no s’aplica en alguns casos.

 

4) Reconeixement de la insularitat per part de la UE. Barceló ha explicat que el Govern espanyol ha defensat un finançament especial de la UE per Canàries, Ceuta i Melilla per la seva situació de llunyania del continent europeu (per la qual cosa reben un finançament extra de fons europeus −Fons de Cohesió, Fons FEDER− per invertir en ports i aeroports). "En canvi, les Illes Balears som l’únic arxipèlag de la UE que no rep cap tipus de compensació pels costos extra d’insularitat", ha dit.

 

5) Gestió pròpia de ports i aeroports. El candidat econacionalista afirma que "el superàvit dels aeroports de Balears s’haurien d’emprar per reduir les taxes d’ús dels aeroports, que ara són molt altes i estan sobretaxats", segons estudis de la  Universitat de Barcelona.




Enllaços

www.pensadiferent.cat


      

 

 




PSM Entesa Nacionalista - Avís legal                  Desenvolupat per: