El PSM considera que el Pla Sectorial de Carreteres hauria d’estar supeditat al Pla Integral de Transports i al Pla Territorial de Mallorca
El
PSM considera que el Pla de Carreteres hauria destar
supeditat al Pla Integral de Transport i al Pla Territorial de
Mallorca. Segons els nacionalistes, és lamentable, i una
equivocació, afrontar el problema de la mobilitat i del
transport exclusivament atenent a les infrastructures que precisa
el transport privat. En aquest sentit, el PSM demana una inversió
equiparable per al transport públic.
El PSM recorda que una de les funcions del pla territorial és la
fixació de criteris especÃfics per a la redacció del plans
directors sectorials. Els nacionalistes consideren que, abans daprovar
el Pla Sectorial de Carreteres, és preferible que es redacti en
el Pla Territorial de Mallorca que, dacord amb la llei 14/00,
de 21 de desembre, dordenació territorial (LOT), són
la peça clau de la polÃtica territorial.
El PSM denuncia la incoherència de que el Pla de Carreteres de
PP-UM vagi en contra del Pla Territorial de PP-PSOE-UM, ja que el
PTM no plantejava més modificacions al pla de carreteres que el
segon cinturó. En aquest sentit, els nacionalistes recorda que
el model del Pla Territorial de Mallorca, ja aprovat, planteja lobjectiu
de frenar el creixement de la demanda de transport privat,
recordant que és el més alt de lEstat i amb Ãndexs més
propis dels EEUU que de països europeus.
Segons el PSM, la modificació del Pla Director Sectorial de
Carreteres (que s'ha aprovat inicialment abans de laprovació
dun model territorial global de lilla de Mallorca) no
té en compte aspectes importants per a la mobilitat, com la
regulació del creixement urbanÃstic, les activitats i usos
sobre el territori, la ubicació dinfrastructures estratègiques,
les decisions bà siques en matèria de transport o les mesures
destinades a una millora de la qualitat de vida i a la protecció
del medi natural, que han de tenir, necessà riament,
repercussions territorials. En aquest sentit, els nacionalistes
denuncien que aquest Pla Sectorial de Carreteres condiciona lequilibri
de la futura planificació territorial de Mallorca, en comptes de
ser-ne un desplegament.
Per altra banda, el PSM manifesta que la llei 6/99, de 3 dabril,
de les Directrius dOrdenació Territorial de les Illes
Balears (DOT) preveu la redacció dun Pla Director
Sectorial de Transport i li marca una sèrie de pautes per
ordenar i coordinar les diferents infrastructures de transports,
entre elles les carreteres. En aquest sentit, els nacionalistes
consideren més adequat aprovar primer el pla integral de
transports i després fer les adaptacions escaients del pla de
carreteres; amb més motiu si es té present que falta molt poc
per a la revisió ordinà ria del Pla Director Sectorial vigent,
segons les pròpies previsions del Govern de Mallorca. El PSM
considera que, si no es fa aixÃ, es pot perjudicar la viabilitat
del transport col·lectiu, o condicionar-ne el disseny, en
perjudici del medi ambient i de l'interès econòmic de la
població en general.
A parer del PSM, no es tracta només de reflexionar sobre la
necessitat dels nous trajectes i el seu disseny, si no també destablir
les prioritats de despesa. En aquest aspecte, els nacionalistes
evidencien que lesforç econòmic que implica la modificació
del Pla de Carreteres proposat pot desbaratar ambiciosos
programes dinversió en transport públic.
|