El PSM vol millorar el finançament de la sanitat de les Illes Balears
El Grup Parlamentari PSM-Entesa Nacionalista considera que
la proposta que presenti el President de les Illes Balears ha de tenir en compte
els següents ANTECEDENTS...
PROPOSTA DE MILLORA DEL FINANÇAMENT DE LA SANITAT A LES
ILLES BALEARS.
Davant la propera
conferència de presidents de comunitats autònomes convocada pel President del
Govern espanyol per dia 10 de setembre, el Grup Parlamentari PSM-Entesa
Nacionalista considera que la proposta que presenti el President de les Illes
Balears ha de tenir en compte els següents
ANTECEDENTS
1.- Segons la memòria
de l’INSALUD de 1999 al conjunt de l’Estat hi havia 3,7 llits d’hospital públics
i concertats i 8,6 professionals per cada 1000 habitants, mentre que a Balears
únicament eren 2,9 llits i 6,4 professionals per 1000 habitants. Això suposa
que el dèficit de la Sanitat pública a les Illes Balears, abans de la transferència,
era de 680 llits d’hospital i 2000 professionals.Â
D’altres estudis, publicats per la Fundació BBVA, estimen en un 18% el
dèficit d’estoc de capital públic en el sector sanitari a les Illes Balears
respecta la mitjana estatal.
2.- La població a
les Illes Balears ha crescut de 821.820 habitants l’1 de gener de 1999 (població
que servà de base de cà lcul per al nou sistema de finançament) a 955.045
habitants l’1 de gener de 2004. Això
suposa un creixement del 16,20%, front el 7,8% de creixement de la població en
el territori de finançament comú.
3.- L’increment
de finançament a les Illes Balears fruit del nou sistema de finançament ha
estat el menor de totes les CC.AA. Segons la liquidació del Sistema de finançament
de l’any 2002, l’increment ha estat del 9,34% a les Illes Balears, mentre
que el creixement mitjà ha estat del 10,23%.
4.- El resultat de
la liquidació del 2002 del nou sistema de finançament autonòmic suposa una
mitjana de 1710 €/habitant, mentre que a Balears ha estat de 1469 €/habitant.
Si la població de l’any 2002 a Balears era de 916.968 habitants, el dèficit
respecte de la mitjana fou de 221 milions d’euros. No cal dir que aquest dèficit
s’ha incrementat d’acord amb el creixement poblacional que a 1 de gener del
2004 era de 955.045 habitants.
5.- La població
desplaçada a Balears és la més alta relativament de tot l’Estat.
6.- S’ha de tenir
en compte el major cost que suposa la pluriinsularitat, estimat en un 20% (Guillem
López Casasnovas).
7.- S’han de
tenir en compte les diferències del cost de vida que a Balears s’estima en un
7% més que al conjunt de l’Estat.
8.- Les Illes
Balears l’any 2003 ocuparen el desè lloc de l’Estat en renda familiar
disponible en poder de compra, mig punt per davall de la mitjana.Â
S’ha de dir que l’any 1995 les Illes Balears estaven situades 12,5
punts per sobre de la mitjana espanyola.
9.- Quan a la
proposta d’incrementar l’impost sobre el carburants, s’ha de recordar que
des de l’1 de gener de 2002 l’Estat ja cobra 2,4 cèntims d’euro per litre
de carburant per finançar la sanitat, tot i haver-la transferit a totes les
CC.AA. A les Illes Balears suposa
una recaptació per aquest concepte de més de 13 milions d’euros anuals.Â
En el conjunt de l’Estat la recaptació s’estima en 820 milions
d’euros.
10.- La distribució
dels recursos que aporti el Govern central s’ha de fer tenint en compte el dèficit
d’estoc de capital de cada comunitat en el moment de la transferència i l’esforç
fiscal que realitza.Â
En base a aquests
antecedents es proposen els següents                                             Â
CRITERIS
I.- S’ha de
compensar el dèficit d’equipaments i de personal existent en el moment de la
transferència de Sanitat. Això
suposa que l’Administració General de l’Estat ha d’assumir el cost de la
inversió nova necessà ria per igualar el nombre de llits i de professionals per
cà pita.
PER A LES ILLES
BALEARS ES PROPOSA QUE EL GOVERN DE L’ADMINISTRACIÓ GENERAL DE L’ESTAT
FINANCII ÃNTEGRAMENT LA CONSTRUCCIÓ DE L’HOSPITAL DE REFERÈNCIA A SON
DURETA.  150
milions.
II.- S’ha
d’igualar la despesa per cà pita. Si
el dèficit de Balears respecte de la mitjana és de 241 €/habitant, es
proposen dues solucions:
       Â
II.1.- Eliminació del Fons de Suficiència que només afecta a Madrid i
Balears.   183
milions/any.
       Â
II.2.- Cà lcul del consum de l’IVA sobre la població total, residents
i no residents.  Â
III.- S’ha de
millorar el sistema de comptabilitzar els desplaçats que a Balears suposen els
40.000 treballadors de temporada i els dotze milions de turistes, la major part
dels quals tenen dret a l’assistència sanità ria pública.
IV.- El sistema ha
de contemplar la pluriinsularitat, la qual justifica inversions a cada illa que
no permeten una economia d’escala.
V.- Transferència
a les CC.AA. dels recursos recaptats per l’Administració General de l’Estat
en concepte del recà rrec sobre els carburants (l’AGE ja cobra 2,4 cèntims
d’euro per litre des de l’any 2002).  Â
14 milions/any.
VI.- Descartar l’increment
de l’impost sobre els hidrocarburs per l’elevat preu i la inestabilitat del
mercat del petroli. Tampoc no es
considera convenient incrementar el cost de l’electricitat.Â
Més que incrementar els imposts indirectes, que afecten el conjunt de la
població, seria més oportú gravar els imposts directes que afecten els més
rics, com l’Impost de Societats, per exemple. Â
En tot cas, si s’acorda
facultar les CCAA a incrementar els imposts sobre l’alcohol i el tabac, és
convenient condicionar l’aportació estatal a l’establiment dels recà rrecs
per part de les CC.AA. A major
esforç fiscal, major aportació estatal.
VII.- En cap cas es
pot acceptar que l’aportació de l’Administració General de l’Estat es
distribueixi amb els mateixos criteris que el sistema de finançament vigent
utilitzà en l’any base (1999), per quan els qui sortiren més beneficiats
tornarien a ser-ho i els perjudicats tornarien a rebre una quantitat inferior a
la mitjana. L’aportació de l’AGE
ha de servir per corregir els desequilibris produïts en el moment de la
transferència, no per incrementar-los.
Palma, 6 de
setembre de 2005
Â
|