El PSM vol que les administracions públiques actuïn davant la lamentable situació de l’embarcació mallorquina “Miquel Caldenteyâ€
Gabriel
Vicens, secretari general del PSM, s’ha posat en contacte amb
l’associació “Sauvons Ideal†i el seu responsable, Gildas Girodeau,
per conèixer de primer mà l’estat en què es troba l’embarcació
mallorquina “Miquel Caldenteyâ€. L’associació “Sauvons Idealâ€, que es
dedica a restaurar embarcacions emblemà tiques, concretament el sardinal
“Ideal†cremat a un incendi a la platja de Cotlliure, ha denunciat en
diverses ocasions la indigna situació en la que es troba la goleta “Miquel
Caldenteyâ€, abandonada en un fangar de voramar del port de Canet de Rosselló,
a la Catalunya Nord, tal com ha comprovat el secretari general del PSM. Tal com
ha reivindicat en diverses ocasions aquesta associació el pailebot “Miquel
Caldentey†és una peça excepcional del nostre patrimoni marÃtim i és un
dels únics navilis de grans dimensions que ha sobreviscut fins ara de l’interessant
passat marÃtim català .
Antoni Alorda, portaveu del PSM al Consell de Mallorca, ja va demanar a la
Comissió de Patrimoni del Consell de Mallorca que inclogués l’expedient de Bé
Protegit per a aquesta embarcació d’acord amb el que estableix l’actual
legislació de patrimoni de les Illes Balears i, tot i que en un principi el
conseller Bartomeu Vicens, com a president de la Comissió d’Urbanisme i
Patrimoni, va descartar la intervenció
del Consell de Mallorca“ per manca de recursos econòmics, posteriorment el
Ple del Consell aprovà per unanimitat una moció presentada per EU-EV en la
qual es demanava al Consell de Mallorca que “en el marc de les negociacions
establertes amb altres institucions (Govern de les Illes Balears i ajuntaments)
avaluàs la possibilitat d’adquisició i restauració de la goleta mallorquina
“Miquel Caldenteyâ€.
Per
la seva banda, Gabriel Vicens explica que “el PSM ha demanat al Govern de les
Illes Balears que estableixi lÃnies d’ajudes als consells insulars a fi de
recuperar l’important patrimoni marÃtim de les Illes Balears i els ofereixi
la col·laboració tècnica i el suport necessariâ€. La proposició no de llei
presentada pels nacionalistes també insta el Govern de les Illes Balears a adreçar-se
al Govern de l’Estat a fi de sol·licitar ajut econòmic per a la tasca de
recuperació del patrimoni flotant de les Illes Balears.
El
PSM vol que les administracions de les Illes Balears s’adrecin a l’Ajuntament
de Canet de Rosselló, que és l’actual propietari del pailebot de dos pals
construït a les drassanes de Palma l’any 1913, i també al Govern francès
que l’any 1988 va classificar la nau com a Monument Històric, per cercar fórmules
que permetin la restauració de la nau i que es trobi alguna resolució
satisfactòria per a totes les parts.
Amb
aquesta intenció, Gabriel Vicens, es va reunir també amb Bernadou, mestre d’aixa
de Canet de Rosselló, amb Enric Xicre, diputat del PSF a l’Assemblea Nacional
Francesa, i amb els responsables polÃtics i tècnics del Municipi de Port
Vendres a la Catalunya Nord (municipi
veïnat de Canet de Rosselló i interessat en col·laborar en l’adquisició i
la restauració de l’embarcació), entre ells Paul Leberger, primer tinent
batle de Port Vendres, i Duhamel Eric, director general de Serveis.
A
la reunió mantenguda, el secretari general del PSM va comprovar la predisposició
de l’Ajuntament de Port Vendres a realitzar un estudi del cost que suposaria
treure l’embarcació mallorquina del fangar on es troba actualment. Els
responsables municipals també estan disposats a fer un estudi econòmic per a
la rehabilitació de la “Miquel Caldenteyâ€. Aixà es podria considerar
algunes solucions, per exemple que l’embarcació es restauri i resti amarrada
al port (com a element de Museu MarÃtim o centre d’exposicions, etc.) o bé,
si això fos possible, es restauri com a nau que pugui navegar. Aquesta
possibilitat, molt més interessant per a Mallorca permetria el desplaçament
periòdic i acordat des de Port Vendres fins a Mallorca, realitzant una estada
periòdica prou llarga a cada lloc. L’ajuntament de Port Vendre també es va
oferir a comprar el pailebot mallorquÃ, atès que com a monument nacional francès,
aquesta embarcació no pot esser venuda, en principi, a cap institució fora de
l’Estat Francès. En el cas que la seva rehabilitació fos possible, els
responsables municipals estarien interessats en estudiar la forma de col·laborar
amb les institucions de les Illes Balears.
Gabriel
Vicens considera que “les institucions de les Illes Balears haurien
d’apostar decididament per projectes d’aquesta naturalesa, on es pot
combinar fà cilment la recuperació del nostre patrimoni històric, el
reconeixement del nostre important patrimoni marÃtim i la promoció de la
cultura i l’interès turÃstic. Això permetria també refermar les relacions
històriques de les Illes Balears amb la Catalunya Nord.
Finalment,
el PSM insisteix en la
necessitat de crear un Museu MarÃtim com a instrument sociocultural de primer
ordre que contribueixi a sensibilitzar el públic respecte al patrimoni en
general i al patrimoni marÃtim en particular. En aquest sentit, els
nacionalistes recorden que a l’anterior legislatura el Consell de Mallorca va
adquirir el llaüt “La Balearâ€, el darrer llaüt de barca de bou que queda
amb les formes tradicionals, i es va redactar Pla Director del Museu de la Mar,
eina bà sica (tal com exigeix la Llei de Museus) per engegar el projecte que
suposa posar les primeres pedres per a la recuperació de tot els materials de
rellevà ncia dins el camp de la cultura marÃtima.
|