L鈥橢ntesa insta el Govern a retirar les autovies a Eivissa per donar pas a un consens i un canvi en la visi贸 inversora en la xarxa vi脿ria
L鈥橢ntesa Nacionalista i Ecologista d鈥橢ivissa (ENE) ha
presentat una proposici贸 no de llei davant la Comissi贸 d鈥橭rdenaci贸 del
Territori del Parlament de les Illes Balears en la que s鈥檌nsta el Govern a
retirar els projectes d鈥檃utovies, la posada en marxa d鈥檜n consens amb molta
participaci贸 i sota una s猫rie de criteris transversals i que es renegoci茂 el
conveni de carreteres amb Madrid.
En concret, els nacionalistes demanen que el Parlament insti
el Govern de les Illes Balears a desistir de la tramitaci贸 d鈥檈xecuci贸 dels
projectes d鈥檃utovies Eivissa-Sant Antoni i Eivissa-aeroport. La petici贸 es fa
en base al rebuig social provocat a Eivissa i els enormes impactes causats. La
retirada dels projectes se susbsituiria per una mesa de di脿leg i negociaci贸 de
composici贸 molt plural i representativa formada pel Consell, ajuntaments, tots
els partits pol铆tics amb representaci贸 institucional, propietaris dels
terrenys a expropiar, patronals relacionades amb el transport p煤blic i amb el
transport privat, sindicats, associacions de treballadors i treballadores del
transport i entitats relacionades amb la protecci贸 del territori i el patrimoni.
Aquesta seria la passa perqu猫 el PP assum铆s, per primer cop, un veritable
consens social en un assumpte tan controvertit.
Segons ENE, la mesa es reuniria amb l鈥檕bjectiu de
consensuar els projectes d鈥檌ntervenci贸 vi脿ria sota diversos criteris: la
millora de la seguretat vi脿ria en els tra莽ats ja existents (com el de Sant
Joan o Sant Miquel); l鈥檃profitament de tra莽ats ja existents amb la finalitat
d鈥檈vitar, al m脿xim possible, noves ocupacions de territori i expropiacions (com
seria el cas d鈥檃profitar la carretera Eivissa-Sant Josep per plantejar un nou
acc茅s a l鈥檃eroport sense haver de passar per Sant Jordi); el disseny de tra莽ats
respectuant escrupolosament les limitacions de velocitat actuals (m脿xim de 90
km/h); l鈥檃ssignaci贸 de la mateixa quantitat per a les inversions en tra莽ats
com per a les inversions en el foment del transport p煤blic; i l鈥檋abilitaci贸
d鈥檜na xarxa de vials no motoritzats perqu猫 totes les noves vies i carreteres
disposin d鈥檜n vial no motoritzat.
L鈥橢ntesa (ENE) considera que aquests criteris suposarien un
gir en mat猫ria inversora i que s鈥檋a de pensar en una inclusi贸 potent del
transport p煤blic per a poder afrontar amb garanties els problemes de la
mobilitat i de l鈥檈stat actual de les carrteres.
En l鈥檈xposici贸 de motius de la proposici贸, ENE recorda
l鈥檈levad铆ssim cost de les obres projectades i critica el pagament de "peatge
a l鈥檕mbra".