MÉS reclama un aeroport “al servei del paÃsâ€
Biel Barceló: “Reivindicam la plena capacitat de gestió i de decisió sobre els nostres aeroports; els 180 milions de beneficis actuals s’han d’invertir en millorar el nostre model turÃstic i satisfer les necessitats dels residentsâ€
El candidat de MÉS per Mallorca a la Presidència del Govern, Biel Barceló, junt amb els candidats David Abril (al Parlament), Margalida Puigserver (al Consell) i Antoni Noguera i Llorenç Carrió (a l’Ajuntament de Palma), ha presentat avui les propostes de la formació per a la gestió dels aeroports de les Illes Balears. Davant les pistes d’aterratge de l’aeroport de Son Sant Joan, els candidats de MÉS han desplegat una pancarta per reclamar “un aeroport al servei del país”, i han reivindicat per les Illes Balears la plena capacitat de gestió i de decisió sobre els nostres aeroports.
Biel Barceló ha recordat quina és la situació actual:
1) El caràcter insular de les Balears implica que els ports de les diferents illes i, especialment, els aeroports de Mallorca, Menorca i Eivissa siguin d’importància estratègica, ja que es configuren com les úniques vies de comunicació per canalitzar el trànsit de passatgers i mercaderies entre les illes, i entre les illes i l’exterior: 23 milions de passatgers i més de 23.000 tones de mercaderies.
2) Les Illes Balears som totalment dependents del transport aeri: el 98% dels visitants accedeixen al nostre arxipèlag per via aèria.
3) Els aeroports de les Illes Balears són totalment rendibles: més de 180 milions euros de benefici anual (dades d’AENA del 2014).
4) El superàvit de Balears s’hauria d’haver emprat per reduir les taxes d’ús dels aeroports, que ara són molt altes i estan sobretaxats, segons estudis de la Universitat de Barcelona (Germà Bel: Espanya, capital París) o per promocionar línies de vol directe amb Europa durant la temporada baixa.
5) La gestió dels aeroports de les Illes Balears ha d’anar en consonància amb el objectius del model turístic desitjat, la desestacionalització, i alhora ha de satisfer les necessitats de trànsit de la població resident.
A partir d’aquí, el candidat de MÉS ha explicat les propostes de la formació, que, atesa la importància dels aeroports per les Illes Balears, es fonamenten en reivindicar des de Balears la plena capacitat de gestió i decisió dels nostres aeroports. En concret:
1) Defensar la titularitat i la gestió pública dels aeroports de Balears, perquè són infraestructures absolutament estratègiques pels nostres interessos econòmics i socials.
2) Apostam per la descentralització i individualització del sistema de gestió aeroportuària: així es poden desenvolupar estratègies aeroportuàries pròpies més adients a les necessitats i particularitats de cada aeroport i realitat insular.
3) Un sistema tarifari propi o, com a mínim, una flexibilització de la política de tarifes i preus permetrà millorar la competitivitat, incentivar noves rutes i mercats i treballar per la desestacionalització del producte turístic.
4) El Govern i els agents socials i econòmics de les Illes Balears han de participar en els òrgans de gestió aeroportuària. Les decisions operatives, la planificació, les inversions, la política tarifària i les decisions comercials tenen una incidència clau en la nostra economia i competitivitat.
5) S’ha de crear una societat individual de gestió o òrgan similar per a cada un dels tres aeroports principals de les Illes Balears. L’òrgan de govern de la societat individual de gestió serà el consell d’administració, constituït per representants del Govern Estatal, de la societat estatal substitutiva d’AENA, del Govern de les Illes Balears, del respectiu consell insular, l’ajuntament, la cambra de comerç corresponent i membres del consell assessor.
|