MÉS exigeix per Balears el mateix reconeixement d’insularitat que Canà ries
Biel Barceló presenta cinc mesures concretes per compensar el cost d’insularitat
El candidat de MÉS per Mallorca a la Presidència del Govern, Biel Barceló, i la candiata al Parlament Margalida Capellà han presentat avui cinc mesures concretes per compensar el cost d’insularitat que pateixen les Illes Balears, i que deixa l’economia balear en inferioritat de condicions respecte al continent. Barceló ha afirmat que el nou Govern de canvi exigirà per Balears a Madrid el mateix reconeixement d’insularitat que Canàries.
Els candidats de MÉS han escenificat aquestes propostes a un espigó de la platja de Can Pere Antoni, a Palma, simulant que introduïen una carta adreçada al Govern espanyol en una botella de vidre que, per via marítima, havia de dur el missatge a Madrid. Aquest és el contingut de la missiva, que Biel Barceló ha resumit davant els mitjans:
Benvolguts membres del Govern central de Madrid,
A les Illes Balears el 95% de la càrrega de mercaderies es fa per mar. El cost del transport marítim és molt més car que el transport terrestre. Algunes de les dades que ens ho mostren: (Dades de la Cambra de Comerç, 2010)
- El transport marítim és un 35% més car que el terrestre.
- De fet, la mateixa distància és molt més cara per mar que per terra:
- Cost de transport mercaderia Sevilla-Bilbao (862 Km): 0,67 €/Kg
- Cost de transport mercaderia Palma-Bilbao (932 Km): 0,97 €/Kg
- Això provoca, per exemple, que els productes importats són més cars aquí que a la península:
- Ordi: un 26% més car
- Paper (per embalatge): un 15% més car.
L’alt cost del transport marítim resta competitivitat a la nostra economia: els productes fabricats aquí són més cars a l’exterior i els productes que importam de fora són també més cars.
Les ajudes que rebem pel transport i per les mercaderies han resultat insuficients i ineficaces. Per combatre aquest cost d’insularitat, sol·licitam al Govern de l’Estat:
1) Declaració de Servei Públic Obligatori en el transport de passatgers entre les IB i entre les IB i Barcelona, València i Madrid. (El 50% de subvenció al transport de passatgers no ha funcionat, perquè s’incrementen els preus). Tal com ja ocorre als vols d’illes com Sardenya i Còrsega (17 declaracions de Servei Públic)
2) Declaració de Servei Públic Obligatori del transport de mercaderies perilloses. Productes com l’oxigen pels hospitals o el clor, tenen problemes d’abastiment perquè no hi ha cap vaixell específic que faci aquest transport.
3) Fiscalitat reduïda pel transport de mercaderies i passatgers. Tal com ocorre a altres illes europees com Malta, s’aplica un IVA reduït o, fins i tot, no s’aplica en alguns casos.
4) Reconeixement de la insularitat per part de la UE. El Govern Central ha defensat un finançament especial de la UE per Canàries, Ceuta i Melilla per la seva situació de llunyania del continent europeu: reben un finançament extra de fons europeus per invertir en ports i aeroports (Fons de Cohesió, Fons FEDER). Les IB són l’únic arxipèlag de la UE que no rep cap tipus de compensació pels costos extra d’insularitat.
5) Gestió pròpia de ports i aeroports. El superàvit dels aeroports de Balears s’haurien d’emprar per reduir les taxes d’ús dels aeroports, que ara són molt altes i estan sobretaxades, segons estudis de la Universitat de Barcelona.
Atentament,
MÉS per Mallorca
|