“El tramvia és la solució als problemes de la mobilitat de la Badia de Palmaâ€
El grup municipal de PSM-IV-ExM manifesta que renunciar al projecte del tramvia demostra un provincianisme ranci i insostenible que Palma no es mereix
El portaveu del grup municipal sobiranista i ecosocialista, Antoni Verger, ha comparegut en roda de premsa junt amb regidor Antoni Noguera per defensar que el tramvia, mitjà de transport més ràpid i amb més capacitat de transportar usuaris, és la solució a l’actual saturació de les línees d’autobús que enllacen Palma amb la Platja de Palma.
El tramvia, amb plataforma semisegregada i tracció elèctrica, té una velocitat comercial de 20 km/h. front als 12 km/h. de velocitat comercial que té l’autobús urbà a una ciutat com Palma. Conclusió: El tramvia és casi el doble de ràpid que el bús urbà per cobrir els trajectes. El tramvia, pot transportar còmodament 250 persones, amb intervals de fins a cada 5 minuts, mentre que un bús urbà no pot passar de 120 per trajecte. El tramvia dobla la capacitat de càrrega d’un bús urbà.
En conseqüència, el tramvia és una opció de transport públic potent, sostenible, que milloraria substancialment la connexió entre Palma i la seva Platja (actualment saturada i incòmode a molt de moments), col·laborant a oferir un producte turístic de més qualitat a la Platja de Palma, i vertebrant de manera òptima el centre de la ciutat amb els barris de Foners, Polígon de Llevant, Portitxol, Molinar, Coll de’n Rebassa, Ca’n Pastilla, Aeroport, Platja de Palma i S’Arenal de Llucmajor.
NO ÉS CERT QUE ES PUGUIN ACONSEGUIR AMB AUTOBUSOS EL MATEIX NIVELL DE PRESTACIONS QUE SÍ ACONSEGUEIX EL TRAMVIA
Pel que fa al finançament, des del PSM-IV-ExM som ben conscients dels problemes pressupostaris que tenen ara mateix les administracions. El que rebutjam radicalment és que es descarti el projecte de tramvia de la badia de Palma, alabat per molt d’experts en la matèria, sense arguments sòlids. S’han superat moltes fases de la tramitació que han costat devers 2 milions i mig d’euros que ha sufragat l’Estat, però encara queda redactar el projecte constructiu i el corresponent tràmit d’informació pública del projecte constructiu abans de poder treure a licitar les obres, cosa que podria tardar entre 18 i 24 mesos amb una inversió final entorn dels 350 milions d’euros. Així doncs, del que es tracta és que el projecte estigui enllestit pel moment en què existeixi el finançament necessari, ja sigui 100 % públic estatal (com sempre hem defensat des del PSM-IV-ExM per compensar a les illes pel greuge de què mai s’hagi invertit en infraestructures ferroviaria mentre a la península s’han gastat desenes de millons d’Euros en fer AVE’s amb els nostres imposts) o inclús a través d’altres fòrmules mixtes público-privades en cas que sigui impossible el finançament 100% públic estatal.
El tramvia és una infraestructura necessària i per tant s’hauran de solucionar els problemes de finançament amb les diferents alternatives que existeixen. El PP no ha dubtat en posar el 100% de finançament públic autonòmic per fer un Palau de Congressos i un hotel de dubtosa viabilitat, des del moment en què el capital privat va sortir corrensos del finançament de la infraestructura.
Els estudis de demanda del tramvia de la badia de Palma, pels 15 quilòmetres entre Plaça Espanya i S’Arenal de Llucmajor, demostren una possibilitat de captar inicialment entre 12 i 14 millons usuaris anuals. Unes xifres que asseguren la justificació de la construcció i la viabilitat de l’explotació, que podria quedar equilibrada entre ingressos i despeses. El tramvia NO GENERARIA DEFICIT d’explotació.
El projecte de tramvia permetrà crear llocs de feina al sector de la construcció i de les noves tecnologies, fent de Palma una ciutat més còmoda, més accessible i més habitable, millorant la qualitat de vida dels residents i visitants, reduint les emissions de gasos contaminants i els renous, i afavorint les possibilitats dels sectors comerç, turístic, hoteler, cultural, etc. SI NO ÉS AMB PROJECTES COM EL DEL TRAMVIA, QUE CREA LLOCS DE FEINA A SECTORS ESTRATÈGICS, COM PENSA EL PP SORTIR DE LA CRISI? La resposta és clara, el PP només pensa en impulsar projectes urbanístics especulatius (Ses Fontanelles, destrucció de “Corea”, etc. ) i mentrestant rebutja altres projectes que cerquen satisfer l’interès general i millorar la qualitat de vida dels ciutadans, com ara els del tren de Llevant o el tramvia de Palma.
El PP demostra amb aquest tema un PROVINCIANISME RANCI. Per un costat, s’enlluerna amb el Metro que tenen grans ciutats com Barcelona o MADRID i també el volen per Palma, quan 1km. de Metro costa 4 vegades més que 1km. de tramvia i no hi ha cap possible línia que tengui suficient capacitat de demanda per justificar la seva construcció a Palma. I per una altra banda, rebutja -fent gala d’un conservadurisme provincià i retrograd esfereïdor- qualsevol projecte modern i innovador, que faci front a la crisi energètica i pugui alterar i remoure les inèrcies d’una ciutat que ha viscut durant anys pensant únicament amb el cotxe privat com a forma de desplaçament.
PALMA NECESSITA PROJECTES MODERNS, INNOVADORS, QUE FACIN FRONT A LA CRISI ENERGÈTICA I QUE MILLORIN LA QUALITAT DE VIDA DE LES PERSONES I GENERIN LLOCS DE FEINA EN SECTORS ESTRATÈGICS PER SORTIR DE LA CRISI. EL PP DEMOSTRA UN PROVINCIANISME RANCI I INSOSTENIBLE OPOSANT-SE AL TRAMVIA.
|