"La fermesa d'un somriure" Sebastià Serra, en la memòria
 
EL PEU, FITER; LA MIRADA, ATREVIDA
veure totes

Palma
Mallorca
Menorca
Eivissa
Grup parlamentari
Consell de Mallorca


 

Notícies. 14/04/2011

Educació i República

Els Joves d’Esquerra Nacionalista-PSM reivindiquen una escola laica, pública i igualitària recollint l’esperit del model educatiu de la Segona República



Al 1939, l’arribada de Franco al poder significà la persecució de tot allò que significàs igualtat, fraternitat, modernitat, progressisme, democràcia o laïcitat, entre molts altres valors republicans. Això fou el principi de la fi de l’educació de la Segona República.


Durant el període republicà es feren els avanços més importants en el camp educatiu, impulsats principalment des de l'esquerra política.


Per altra banda no podem oblidar l’Escola Nova de finals del segle XIX i principis del segle XX, percussora de l’Educació de la Segona República. Els trets fonamentals que la caracteritzaven eren la coeducació, els treballs lliures, les excursions al camp, els campaments, els viatges…A l’Escola Nova es predicava el desenvolupament del judici envers la memòria, l’ensenyament basat en fets i experiències i és donava molta importància a l’activitat personal del nin i als seus interessos.


Durant la II República, s'aprovà la ¨Ley de Instrucción pública¨ basada en els principis socialistes. Gràcies a aquesta llei, l’Estat es feu càrrec de l’educació; per tant es crearen escoles públiques (laiques, gratuïtes i obligatòries durant la primària). L’educació tenia un caràcter actiu i creador. Altres coses que caracteritzaren l’educació durant aquest període són la interacció dels mestres amb els alumnes, la importància de la llibertat, l’aprenentatge relacionat amb la natura i amb els objectes reals per tal d’afavorir l’experiència directa, etc. Fou una escola laica, no s'hi transmetia cap tipus de religió i fou, sobretot, una escola basada en la coeducació. També cal destacar que s'hi inicià la recuperació de la llengua pròpia, la catalana, com a llengua d'educació, marginada i perseguida pel règim borbònic anterior.


Però tot això acabà quan s'instaurà el nacional-catolicisme amb la victòria falangista. L’educació va fer un gir de 180º, el que importava era l’adoctrinament dels nins i joves segons els principis del règim. Era una educació basada en dues línies: falangisme i catolicisme. Altres trets d’aquesta època són la importància de Déu, de la pàtria i de la família. Tots aquests principis es van traslladar a les escoles: es permetia el càstig corporal, cada sexe tenia diferents tasques, els treballs es basaven en la memorització, el mestre era autoritari i es perseguia l'idioma propi del país. Tots aquests canvis van suposar un retard de més de 40 anys a l’Estat Espanyol.


Des dels Joves d’Esquerra Nacionalista-PSM apostam per un nou model educatiu basat en una escola laica, pública, igualitària, catalana i de qualitat. També volem mostrar el nostre rebuig a que les escoles de l’Opus Deis puguin ser concertades i mantingudes amb fons públic. Per aquest motiu el Partit Popular va votar en contra de la Llei d’Igualtat al Parlament de les Illes Balears. Creiem que aquestes escoles promouen actituds contra la igualtat d’ambdós sexes ja que separen nins i nines, de cap de les maneres un Govern progressista pot recolzar una educació de principis autoritaris, confessionals i sexistes, d'inspiració franquista.






      

 

 










PSM Entesa Nacionalista - Avís legal                  Desenvolupat per: