'L’artista Joan Miró en el XXV aniversari de la seva mort'
Article d'opiniĂł de Nanda Ramon, vicesecretĂ ria general del PSM-EN i regidora de Cultura, Patrimoni i PolĂtica LingĂĽĂstica a l'Ajuntament de Palma, publicat al Diari de Balears
"L’artista és un home que ha de superar l’estat individualista i esforçar-se per a arribar a l’estat col•lectiu. Ha d’anar tan lluny com sigui possible, deixar, rebutjar, despullar la individualitat per submergir-se en l’anonimat [...]. Els antics frescos no estan signats per l’autor. Les pirà mides, tampoc". Amb aquestes paraules –extretes d’una entrevista radiofònica concedida el 1951 a Georges Chabonier– Miró deixa constà ncia de la seva concepció de l’art i de l’artista i de la funció que han de tenir en el món. No era la primera vegada que Miró es manifestava en aquest sentit i que teoritzava sobre les aportacions que l’art havia de fer a la seva societat.
Aquesta Ă©s la base del sentit de compromĂs i de treball que sempre dirigĂ l’obra de Joan MirĂł i una de les claus que expliquen que el 1956, en el moment en què el ressò de la seva obra s’havia internacionalitzat plenament –el mateix any Brussel•les, Basilea i Amsterdam acullen retrospectives de MirĂł; i ParĂs i Nova York n’exposen la cerĂ mica–, decidĂs recollir-se al seu estudi de Mallorca, un lloc que no podia reportar-li en aquells moments ni notorietat, ni prestigi, ni projecciĂł. No eren en absolut aquestes les recompenses que cercava l’artista, sinĂł la inspiraciĂł i la concentraciĂł suficients per començar, al taller que Josep LluĂs Sert li acabava de construir a Son Abrines, una nova etapa pictòrica, que havia d’abarcar els darrers 25 anys de la seva vida i que va produir les seves aportacions mĂ©s personals a l’art universal.
Miró arriba a instal•lar-se definitivament a Mallorca en un moment de plena maduresa i quan ja és un artista completament consolidat i reconegut. Això, tanmateix, no condiciona la seva exploració de noves formes creatives, ni el fa abandonar el seu inconformisme constant, ni amagar el seu esperit permanentment inquiet. Durant aquests anys, colpit per les convulsions mundials que va desgranant el segle –Maig del 68, Primavera de Praga, guerra del Vietnam...– i en nul•la sintonia amb el discurs hegemònic imperant –execució de Puig Antich, tancada de Montserrat...–, es dedica a conrar un univers creatiu propi i a anar definint el seu propi llenguatge –de vegades, agressiu; d’altres, evasiu– com a forma de resposta.
Al mateix temps, fa tot el que sap a favor del seu paĂs i de la llibertat i en deixa constĂ ncia amb la seva col•laboraciĂł –especialment a travĂ©s de la cartellĂstica– en importants causes socials, culturals i humanitĂ ries. TambĂ© fruit d’aquest compromĂs polĂtic i de la seva solidaritat pel moviment antifranquista va ser la creaciĂł de l’obra teatral Mori el Merma, juntament amb la companyia La Claca (1977). Igualment, tambĂ© Ă©s la generositat, la seva confiança en el jovent i la seva voluntat de convertir la seva obra en un patrimoni compartit allò que el duu a la creaciĂł de la FundaciĂł Pilar i Joan MirĂł a Mallorca i a la donaciĂł d’obres i propietats, perquè la ciutat de Palma compartĂs amb la de Barcelona la responsabilitat de servar el seu llegat i memòria, i custodiĂ s gelosament, a mĂ©s, la producciĂł i mitologia d’aquesta darrera etapa.
Ara, 25 anys desprĂ©s de la seva mort, els actes organitzats per diferents institucions i entitats, ens permetran acostar-nos –bĂ© als museus de la ciutat, bĂ© als carrers de Palma– a alguns dels fruits d’aquesta darrera etapa vital, en què va conservar–-a pesar dels anys, a pesar dels honors– l’inconformisme permanent i l’insubornable esperit de revolta i de servici, que sĂłn –en el moment d’homenatjar el XXV aniversari de la seva mort– el seu millor testimoni i la seva lliçó mĂ©s vigent.ť
|