Pere Sampol, Pere Torres ‘Casetes’ i els senadors de Canà ries impulsen al Senat la reivindicació de la cogestió aeroportuà ria
Presenten una moció per incloure els territoris insulars en la primera fase de la cogestió, iniciativa que rep el suport del conseller de Mobilitat, Gabriel Vicens (PSM-EN)
El senador autonòmic del BLOC per Mallorca-PSM, Pere Sampol, juntament amb el senador independent per Eivissa i Formentera, Pere Torres, Casetes, i els senadors de Coalició Canà ria Alfredo Belda i Narvay Quintero, tots ells membres del grup mixt del Senat, han presentat una moció en què insten el Govern de l'Estat a incloure els aeroports de Balears i de Canà ries en la primera fase del procés de descentralització de la gestió aeroportuà ria. Els senadors proposen que l'Executiu espanyol consideri, "priorità riament i en una primera fase, el conjunt dels aeroports de cada arxipèlag com d'especial complexitat", i que, en conseqüència, doni participació a les institucions autonòmiques, insulars i locals en la gestió dels aeroports dels respectius territoris. La moció serà debatuda a la Cambra Alta la setmana vinent.
Els senadors Pere Sampol, Pere Torres i Alfredo Belda han presentat aquesta iniciativa en roda de premsa. La moció proposa una revisió de l'acord del Consell de Ministres del passat 1 d'agost en què s'aprovaren les lÃnies del nou model de gestió aeroportuà ria, que obren la porta a la participació de les Comunitats Autònomes en el cas dels aeroports que tenguin un trà fic aeri de més de 30 milions de passatgers anuals (la qual cosa, a la prà ctica, ho limita als aeroports de Madrid-Barajas i de Barcelona-El Prat). El conseller de Mobilitat i Ordenació del Territori, Gabriel Vicens (PSM-EN), qui també ha participat en la roda de premsa, ha manifestat el suport del Govern de les Illes Balears a la iniciativa dels senadors. Vicens ha qualificat com a "totalment inacceptable" l'acord del Govern espanyol, perquè "en un paÃs insular el transport aeri és totalment estratègic, tant per a la cohesió social i territorial com per raons socioeconòmiques, ja que el turisme és el motor de la nostra economia". Aixà mateix, el conseller ha reivindicat "la capacitat de poder decidir sobre les nostres infraestructures".
Pere Sampol ha denunciat la "polÃtica intencionadament centralista" i "insolidà ria" que ha duit a terme el Govern d'Espanya, que "ha beneficiat, fins ara quasi exclusivament, l'aeroport de Madrid". El senador del BLOC ha assenyalat que, entre 1992 i 2005, Madrid ha rebut un 56,14% de les inversions d'AENA, mentre aquesta comunitat ha generat un 22,37% del trà fic aeri. Per contra, els aeroports de Balears, amb un 18,64% del trà fic aeri del total estatal, només han rebut un 6,45% de les inversions.
Al seu torn, Pere Torres ha recordat que la participació de les institucions de les Illes Balears en la gestió dels aeroports està arreplegada en l'Estatut, i que recentment el Parlament ha aprovat per unanimitat una Proposició No de Llei del BLOC a favor de la cogestió aeroportuà ria. Per la seva banda, el senador de Coalició Canà ria, Alfredo Belda, ha afirmat que la complexitat dels aeroports de les comunitats insulars fa necessà ria la participació de les institucions pròpies en la seva gestió, i ha qualificat de "befa" l'acord del Consell de Ministres del passat 1 d'agost.
Posteriorment, els senadors s'han reunit amb el conseller Vicens, amb la directora general de Transport Aeri i MarÃtim, Joana Amengual, amb el president de la Cambra de Comerç de Mallorca, Joan Gual de Torrella, amb el president de la CAEB, Josep Oliver, i amb el president del Cercle d'Economia, Alexandre Forcades. Tots ells s'han manifestat favorables a la participació de les institucions de les Illes Balears en la gestió dels aeroports.
|