‘Son Sardina: el triomf d’una mobilització popular’
Article d’opinió d’Antoni Marimon, membre de l’agrupació del PSM-EN de Son Sardina, publicat al Diari de Balears
Poques mobilitzacions cÃviques han estat tan llargues i polèmiques com la que han protagonitzat una part dels veïns de Son Sardina i altres nuclis propers contra el projecte de Segon Cinturó de Palma. Aquest projecte es remunta a l’inici dels anys noranta, quan governava el Consell de Mallorca la coalició PP-UM, que aviat es va desfer, i presidia la institució insular Joan Verger. Aleshores, ja va aixecar protestes perquè el segon cinturó travessaria una de les zones rurals més ben conservades del municipi de Palma i modificaria la fesomia i el carà cter d’un nucli de població que, més que un barri, és un autèntic poble, Son Sardina. Aquest antic poblet de pagesos i menestrals, havia anat creixent en els segles XIX i XX, però no patà les brutals transformacions i la massificació urbana que transformaren bona part de la perifèria de Ciutat. Semblava com si, en una polÃtica urbanÃstica de terra cremada, no es pogués deixar cap pam de terra sense construir i, on no s’aixecassin blocs de pisos o polÃgons industrials, una bona autopista acabaria amb els darrers ametlers. El 1994, a proposta del PSM, l’Ajuntament de Palma rebutjà el projecte de segon cinturó projectat al Pla de Carreteres. Tanmateix, el 2001, tant el PP des de l’Ajuntament de Palma, com UM, des del Consell Insular, tornaren a insistir en un Segon Cinturó que travessà s Son Sardina i, probablement, Son Espanyol i Establiments. No hi ha dubte que totes les terres situades a l’interior d’aquesta via rà pida, tal com va passar amb Primera via de cintura, aviat es convertirien en sòl urbà com esperaven els especuladors que ja n’havien comprat bona part. Com és lògic, tornaren a sovintejar les protestes, tant dels veïns i algunes entitats d’aquesta zona com del GOB i alguns partits, en especial el PSM, que n’edità un full informatiu monogrà fic, "Aturem el segon cinturó". Però el 2003, amb el triomf electoral del PP en els comicis autonòmics en el conjunt de les Balears i també a l’Ajuntament de Palma, pareixia que res no aturaria l’asfalt. Però, en aquest moment, agafà empenta la Plataforma Contra el Segon Cinturó, que mobilitzà bona part del poble i va arribar a manifestar-se per la carretera de Valldemossa amb el consegüent col•lapse de la circulació. A més, la iniciativa, més aviat innocent, sorgida de l’Escola Pública Maria Antònia Salvà , de fer una rueta reivindicativa pels carrers de Son Sardina, va esser criminalitzada per la premsa dià ria ultraconservadora i generà una polèmica de proporcions sorprenents. Mentre, com hem sabut després, alts cà rrecs del PP s’implicaven en afers tèrbols que motivarien acusacions de prevaricació, suborn, malversació de fons públics, falsedat documental i delicte urbanÃstic, entre d’altres, el Govern de Jaume Matas va afuar ni més ni manco que el Defensor del Menor contra la petita escola de Son Sardina. Aquest lamentable afer fou seguit amb detall en el seu moment, pel Diari de Balears i, el 2005, l’Associació de Pares d’Alumnes del CP Son Sardina va editar una mena de dossier amb tota la informació generada per aquest afer. Irònicament, agraïa la col•laboració del "senyor Gaspar Rul•lan, Defensor del Menor de les Illes Balears, de la senyora Rosa Estarà s i del diari El Mundo, ja que sense ells no hauria estat possible la publicació d’aquest lli bre".
De totes maneres, com sempre passa, també hi va haver persones que miraren amb indiferència les mobilitzacions, suposadament convençuts que el poder sempre fa el que vol sense escoltar ningú, i que totes les opcions polÃtiques són iguals. Amb alguna excepció, aquest sector sempre acaba optant per les opcions més conservadores, en una mena de pseudoanarquisme de dretes.
Afortunadament, la història demostra que les mobilitzacions populars han servit per protegir alguns dels espais més emblemà tics de les Illes Balears. AixÃ, convé recordar que no s’han urbanitzat malgrat els intents de promotors i especuladors, s’Albufera de Mallorca, ses Salines d’Eivissa, s’Albufera des Grau, sa Dragonera, es Trenc, Cabrera, cala Mondragó, s’Estalella, s’Albufereta de Pollença i Cala d’Hort, entre d’altres. Tampoc no s’han construït l’autopista Inca-Manacor ni l’autopista fins a Felanitx.
De totes maneres, és ben cert que, en d’altres casos, la derrota dels sectors més proteccionistes ha estat contundent. Recordem els casos de l’autopista d’Inca, la incineradora de Son Reus, que també va provocar una forta mobilització a Son Sardina, o la també lamentable qüestió de l’hospital de Son Espases, amb promeses de darrera hora i una rà pida traïció digna de figurar en un decà leg del cinisme polÃtic. Però, en el cas del Segon Cinturó, les protestes populars aixà com una major sensibilitat proteccionista i, per què no dir-ho, un grau més elevat d’ètica polÃtica, en el nou Consell Insular sorgit dels comicis del 2007, hauran possibilitat el manteniment d’una enorme zona rural. Aquest patrimoni natural i paisatgÃstic és especialment valuós en un municipi, el de Palma, cada vegada més saturat. A més, per una vegada, les esperances d’aquells que volien un canvi no s’han vist decebudes i, en conseqüència, la mateixa democrà cia en surt reforçada.
|