Discurs de Biel BarcelĂł en el debat sobre polĂtica general
Text complet de la intervenciĂł inicial del portaveu del BLOC en el debat celebrat al Parlament aquesta setmana
En nom del Bloc per Mallorca, i del PSM-Verds de Menorca, vull començar recordant que avui estam davant un debat de polĂtica general atĂpic, perquè correspon analitzar allò que ha estat l’actual curs polĂtic, i no hem d’oblidar que fins el mes de juny, les polĂtiques d’aquesta Comunitat Autònoma estigueren en mans d’un altre president.
Per tant correspon avui analitzar allò que s’ha fet des de l’actual Govern, allò que encara no s’ha fet però ja s’ha anunciat, i també correspon una anà lisi d’allò que l’anterior Govern va deixar en herència, perquè evidentment condiciona tot el que actualment està previst.
AixĂ, ens trobam, just desprĂ©s de les eleccions, un expresident que se’n va per no veure els desastres que deixa.
L’any comença amb diversos escà ndols de corrupció, a la primera pà gina dels diaris. Mentrestant el Govern que hi havia aleshores estava abocat a una impressionant carrera de construcció d’infrastructures, com mai s’havia vist en aquesta comunitat. Les autopistes de Mallorca i d’Eivissa –que multiplicaven, per cert, el seu cost de manera espectacular-, en són un exemple.
Una d’aquelles infrastructures, que es va fer en un temps record Ă©s el metro de Palma. BĂ©, idò aquest Ă©s un dels exemples mĂ©s clars de la mala gestiĂł que es va dur a terme per l’anterior Govern, i que ara se’n paguen les conseqüències. El metro s’anega cada vegada que plou (per cert com les autovies d’Eivissa), les deficiències de disseny, estructurals, de pluvials i drenatge sĂłn molt greus i el perill per a les persones Ă©s evident. Això obliga l’actual Govern a tancar el metro fins que s’esmenin aquestes greus deficiències. Això sĂ, mentrestant es posa en marxa la maquinaria demagògica dels anteriors membres del Govern, que de manera irresponsable diuen que es tracta de 4 goteres que s’arreglen en una setmana.
Sr. President, des del nostre grup parlamentari li demanam que el mĂ©s aviat possible es posi en funcionament aquest servei pels ciutadans, però que es faci amb totes les garanties de seguretat per als usuaris, i tambĂ© li demanam que s’exigeixen totes les responsabilitats polĂtiques i tècniques derivades d’aquesta gran vergonya que ha resultat Ă©sser el metro de Palma, amb un cost per cert de 77 milions d’euros per damunt del previst.
Però l’anterior Govern no nomĂ©s deixava infrastructures mal fetes, sinĂł que tambĂ© preparava presentacions virtuals costosĂssimes de noves obres. AixĂ passa amb el famĂłs projecte d’òpera del Moll Vell, que l’anterior president encomanĂ a Santiago Calatrava. Un projecte sense consens, sense debat sobre la seva conveniència i necessitat, sobre si la ubicaciĂł era l’adequada o no, i sense concurs pĂşblic. La broma ens costĂ un miliĂł dos-cents mil euros, pagats del pressupost de l’Institut d’Infrastructures Educatives (com si en aquesta comunitat no hi haguĂ©s tantĂssimes necessitats en matèria d’educaciĂł), mĂ©s d’un miliĂł d’euros nomĂ©s per la idea i la maqueta, que a mĂ©s ara l’actual Govern haurĂ de tornar al seu autor. Senyor President, la torni perquè tanmateix tots coincidim que la megalomania que va provocar aquesta despesa, no s’ha de tornar a instal•lar en el Consolat de Mar.
PodrĂem seguir llargament el repĂ s de la mala gestiĂł en la construcciĂł de les infrastructures heretades. NomĂ©s posarĂ© un exemple mĂ©s: el Palma Arena (a qui se li deguĂ© ocĂłrrer aquest nom), que havia d’ésser un exemple d’instal•laciĂł esportiva modèlica, no tĂ© un pla d’ús definit, tĂ© problemes de goteres, i va costar 43 milions d’euros mĂ©s del previst. De fet, fins i tot, es varen desviar fons dirigits a polĂtiques socials a pagar el Palma Arena.
Però l’herència trobada va mĂ©s enllĂ d’obres mal executades i amb endeutaments inesperats. L’anterior Govern tambĂ© ens deixa una societat desestructurada, sense integrar, amb un creixement urbanĂstic a costa del paisatge i del territori, sense autoestima com a paĂs, amb una llengua pròpia menystenguda i amb importants desigualtats socials.
Sr. President, com no pot ésser d’altra manera l’obligació del seu Govern serà afrontar tot aquest cúmul de disbarats. Posar-hi ordre, afrontar les despeses no previstes que s’han trobat, i posar en funcionament el més aviat possible i de la millor manera les infrastructures que els ciutadans esperen. I també donar solucions a tots els problemes socials, econòmics i estructurals que patim. El Govern de pacte que formam és una oportunitat en aquest sentit.
I per fer front a tots aquests reptes es necessita un bon finançament públic.
Cal recordar que les Illes Balears són la Comunitat Autònoma en què la diferència entre allò que pagam i allò que rebem de l’Estat és més gran. En concret la diferència és de més de tres mil milions d’euros anuals.
La nostra quota de solidaritat significa una aportació entorn al 17% del nostre PIB, superior a qualsevol altra Comunitat Autònoma o regió europea.
Aquest dèficit fiscal afecta molt negativament a les famĂlies de les Balears i al nostre creixement econòmic. AixĂ per exemple, tant en sanitat com en educaciĂł la nostra despesa per cĂ pita estĂ per sota de la mitjana estatal. Aquest fet Ă©s mĂ©s greu si Ă©s tĂ© en compte que el cost de vida a les Illes Balears Ă©s un dels mĂ©s alts de l’Estat.
Per tant, els nostres ciutadans han de fer front a les insuficiències del sector pĂşblic, pagant serveis privats (en educaciĂł, sanitat, transport...): mĂ©s de la meitat de les famĂlies de les Balears tenen problemes per arribar a final de mes.
L’acord recentment aconseguit entre el Govern de les Illes Balears i el Govern de l’Estat, com vostè recordava ahir, significa una inversió de 2.800 milions d’euros en 7 anys, en compliment de les previsions de l’Estatut d’Autonomia. Ara bé, aquesta inversió és insuficient.
Encara que aquestes xifres suposen un augment de la inversiĂł respecte a anys anteriors, no deixa de ser un augment molt modest.
En qualsevol cas, el que queda clar és que l'Estatut no és un instrument que pugui garantir un finançament just per a les Illes Balears. De fet, ha quedat demostrat que ni tan sols permet equiparar les inversions estatals a Balears amb la mitjana d'inversió per cà pita de la resta de l'Estat.
És ben sabut el nostre rebuig a les fĂłrmules que sobre el finançament de les Illes Balears acordaren PP, PSOE i UM, i que finalment quedaren reflectides a la reforma de l’Estatut. DenunciĂ rem que no solucionaven el problema de fons. El temps ens estĂ donant la raĂł. Però, almanco, hem d’intentar ara extreure al mĂ xim les possibilitats, migrades possibilitats, que el tĂmid redactat de l’Estatut contempla. Això, al nostre entendre, passa per:
.- RedacciĂł, aprovaciĂł i remissiĂł a Madrid de la nova Llei de Règim Especial de les Illes Balears prevista a l’Estatut. Una llei que voldrĂem ambiciosa, agosarada i que no dubtĂ s a afrontar totes les problemĂ tiques que la insularitat i altres condicionants afegeixen a les nostres illes.
.- Sens dubte, també, seguir exigint majors inversions de Madrid. Inversions que no són altra cosa- no ho hem d’oblidar- que compensacions per un previ espoli fiscal de les nostres illes.
.- ReivindicaciĂł de millores substantives en el sistema de finançament de les Illes Balears. No hem d’oblidar l’acceptaciĂł explĂcita que feren primer el Vicepresident Econòmic, Pedro Solbes, i desprĂ©s el president del Govern de l’Estat, RodrĂguez Zapatero, de la discriminaciĂł financera que pateixen les Illes Balears amb el sistema actual i amb tots els que l’han precedit. Ara bĂ©, ja no basten les paraules, hem d’exigir al Govern d’Espanya que hi posi remei.
A la llarga, des del BLOC-PSM-Verds pensam que la gravetat de la situaciĂł fiscal del nostre paĂs nomĂ©s es podrĂ solucionar amb un canvi del sistema de finançament autonòmic. La soluciĂł ideal seria aconseguir un concert econòmic similar al que gaudeixen Navarra i el PaĂs Basc. Mentre això no arribi, el Govern tĂ© el deure de negociar amb l’Estat un nou model de finançament que superi la discriminaciĂł que patim.
Ara bé, els problemes de finançament no ens han d’impedir avançar. Vostè té tota una sèrie de compromisos amb els ciutadans i ciutadanes, tal i com va anunciar ahir.
En primer lloc, tal i com marca el pacte de governabilitat que tenim signat, ha d’ésser la legislatura de les persones. Hi ha d’haver un compromĂs clar de dur endavant unes polĂtiques socials que procurin mĂ©s atenciĂł als col•lectius desafavorits, mĂ©s igualtat d’oportunitats, una cooperaciĂł internacional decidida...
En aquest aspecte, ens tranquil•litza saber que ja s’està treballant en una llei per a la igualtat entre homes i dones i que ja s’han realitzat importants passes en relació al desenvolupament de la Llei de Dependència, sobretot tenint en compte que la Llei entrà en vigor el gener del 2007 i que el Govern del Partit Popular no havia iniciat cap trà mit.
El mateix podem dir de la sanitat pĂşblica a les illes Balears. La despesa sanitĂ ria pĂşblica per cĂ pita a les Illes Balears Ă©s una de les mĂ©s baixes de tot l’Estat. I els nostres Ăndex de satisfacciĂł amb la sanitat, tambĂ© sĂłn dels mĂ©s baixos. AixĂ s’ha de millorar tota la xarxa sanitĂ ria, i especialment l’atenciĂł primĂ ria, superant les greus problemĂ tiques heretades. En aquest sentit, tambĂ© s’ha de recuperar una atenciĂł digna per a la salut mental.
I per dur a terme aquests objectius, serĂ necessĂ ria la millora del sistema financer, com he dit abans.
Un Govern que posa en primer lloc les polĂtiques per a les persones, ha de tenir l’educaciĂł com una de les seves prioritats bĂ siques.
Hem de partir de la realitat que la situaciĂł del nostre sistema educatiu no Ă©s en absolut una bona situaciĂł. Les taxes de fracĂ s escolar, d’abandonament d’estudis i de manca de capacitaciĂł professional sĂłn alarmants. La situaciĂł no Ă©s bona i Ă©s, amb seguretat, molt pitjor desprĂ©s de quatre anys on des del govern popular no s’han afrontat els problemes i simplement es limitaren a fer polĂtiques de mostrador, d’escenificaciĂł colorista, de purs i simples lluĂŻments mediĂ tics.
Són molts els aspectes en el tema educatiu que aquest Govern haurà d’abordar, després de la deixadesa dels darrers quatres anys. Massa com per esmentar-los tots. Si més no cal enumerar-ne alguns de significatius:
.- Infrastructures educatives. Les mancances a totes les illes, són serioses i en ocasions sagnants i caldran fortes inversions. Especialment preocupants són els dèficits que pateix Eivissa.
.- PolĂtiques actives contra el fracĂ s escolar i l’abandonament d’estudis. És un tema cabdal en què ens jugam el futur del nostre paĂs. Però aquestes polĂtiques han d’anar mĂ©s enllĂ d’escenificacions de congressos sobre el tema, a les quals ens va acostumar l’anterior Govern. S’ha d’anar mĂ©s enllĂ i s’ha d’apostar per una implicaciĂł de tota la societat en una tasca comuna que a tots ens afecta. I sense cap mena de dubte cal atendre de manera especial la funciĂł docent. Sense la col•laboraciĂł decidida dels docents donar un tomb a la situaciĂł Ă©s impossible. S’han de defugir llavors els enfrontaments amb els ensenyants que protagonitzĂ l’anterior administraciĂł educativa (encara aquests recorden quan el Sr. Matas els acusĂ de manipular els alumnes).
.- Extensió de l’educació infantil 0-3 anys. S’ha encetat aquesta feina i això és fonamental. Una bona educació infantil constitueix la millor inversió per garantir en un futur un ensenyament de qualitat. Hem de recuperar l’esperit del Pla d’escoletes, posat en marxa pel govern del Pacte de Progrés i que el Govern Matas eliminà , com a eina bà sica per un futur educatiu millor.
Hi ha molts més aspectes importants, però tots ells han de basar-se en un fil conductor únic: la participació real i efectiva de la comunitat educativa.
I per dur-los a terme tots tenim ben clar que farà falta una millora del finançament autonòmic.
Pel que fa a la llengua catalana, no Ă©s desconegut per a ningĂş que la reforma estatutĂ ria va suposar, al nostre entendre, una ocasiĂł perduda per aconseguir l’equiparaciĂł legal entre les dues llengĂĽes oficials. Les nostres propostes en aquesta lĂnia foren rebutjades i el text final –acceptat per PP, PSOE i UM- deixĂ una altra volta a la llengua catalana, la llengua pròpia de la nostra terra, en una situaciĂł jurĂdica d’inferioritat respecte a la llengua castellana. SituaciĂł que s’agreujĂ amb la polĂtica que, de manera calculada, progressivament i fredament, va dur a la prĂ ctica l’anterior Govern, que passĂ d’una postura no activa en polĂtica lingĂĽĂstica, tĂpica dels anteriors executius populars, a una clara i pregonada bel•ligerĂ ncia contra el catalĂ .
Aquesta situaciĂł injusta fa mĂ©s necessari que mai posar en marxa polĂtiques d’igualtat lingĂĽĂstica. PolĂtiques d’igualtat lingĂĽĂstica que nomĂ©s pretenen que els catalanoparlants de les Illes Balears deixin de ser discriminats a la seva pròpia terra.
Cal donar la oportunitat a tots els ciutadans de les Illes Balears de ser efectivament bilingĂĽes, Ă©s a dir a conèixer tothom les dues llengĂĽes oficials. Per això calen polĂtiques decidides. Algunes ja s’han posat en marxa: recuperaciĂł del Consell Social de la Llengua Catalana, congelaciĂł del decret que fomentava la castellanitzaciĂł sota l’excusa i la mĂ scara d’un pretès trilingĂĽisme, però sens dubte no basten.
El desenvolupament integral de la Llei de NormalitzaciĂł LingĂĽĂstica, la difusiĂł de la nostra llengua pels mitjans de comunicaciĂł –sortosament IB-3 ha recuperat la legalitat i emet en catalĂ com marca la llei-, la col•laboraciĂł amb les entitats cĂviques, l’ús del catalĂ en tots els Ă mbits de l’administraciĂł, una millor dotaciĂł de recursos, -que segur que arribarĂ -, etc. han de suposar que s’aconsegueixi una premissa tant senzilla, tan simple però tan justa com que els ciutadans que vulguin viure en catalĂ puguin viure en catalĂ . Però no nomĂ©s això. La llengua catalana ha de ser un dels instruments cabdals de cohesiĂł social. Ha d’esdevenir la llengua comuna de tots els ciutadans que habiten aquest paĂs, venguin d’on venguin.
Per altra banda, un dels objectius marcats pel pacte en matèria cultural era el reingrés a l’Institut Ramon Llull. Un retorn que s’ha de plantejar necessà riament amb una presència de les illes Balears, d’igual a igual, amb els dos Governs català i balear, tres si es confirma la presència d’Andorra. Retorn que heu d’impulsar amb força perquè es pugui dur a terme aviat.
També plantejà rem en el pacte de governabilitat, assegurar la presència dels canals en català a la Televisió Digital, i la possibilitat d’establir un conveni de cooperació amb les corporacions de RTV de parla catalana. En aquest sentit ens hem de felicitar per les gestions fetes en aquests aspectes, especialment pel que fa a la cessió mútua dels doblatges entre les televisions autonòmiques catalana i balear.
Com vostè indicà ahir, un altra dels grans reptes d’aquest Govern és el de resoldre el problema de l’habitatge. Les Illes Balears són la comunitat autònoma on el preu dels habitatges ha crescut més aquests anys. En canvi, som la comunitat que ha creat menys habitatges de protecció oficial de tot l’Estat espanyol.
Aquest problema és especialment greu pels joves, que han d’invertir una mitjana de les tres quartes parts del seu sou per pagar un pis.
En aquest sentit, l’anunci d’una llei de l’habitatge que abordi d’una manera decidida aquest compromĂs pot ser una passa endavant. L’acord de govern signat preveu la construcciĂł d’habitatges principalment dirigits al lloguer, la prioritat de la rehabilitaciĂł i l’establiment de mecanismes per treure al mercat les vivendes buides. I aquestes polĂtiques per tant s’han de dur endavant.
Ara bĂ©, ens permeti advertir que en el cas de les possibles actuacions a les Ă rees de transiciĂł en sòl rĂşstic, s’hauria de ser especialment acurat amb les qĂĽestions paisatgĂstiques i mediambientals. De cap manera, la soluciĂł d’un problema pot crear un impacte major en termes territorials, ambientals i paisatgĂstics.
El sòl Ă©s un bĂ© escĂ s, i mĂ©s encara al nostre paĂs. Això vol dir una mĂ xima eficĂ cia i aprofitament del sòl, i per tant abans de crĂ©ixer en consum de sòl, cal rendibilitzar el que ja estĂ ocupat.
Com vostè va anunciar ahir, la rehabilitació ha de ser la gran protagonista.
Sense cap dubte, com vostè feia referència ahir, un altre dels camps en que aquest Govern ha de fer un especial esforç serà entorn al desenvolupament econòmic i social.
Les darreres dades de l’atur, ens reafirmen en que hem d’aconseguir un pacte per a l’ocupació per lluitar contra la precarietat i la temporalitat. Aquesta és especialment greu en el cas dels joves, atès que la majoria dels contractes realitzats als joves són temporals. I si els salaris dels treballadors de les Balears estan per davall de la mitjana espanyola, en el cas dels joves aquest fet encara és més greu. I en aquest à mbit, serà necessari també un esforç contra les desigualtats per motiu de gènere, ja que les dones cobren una mitjana de sou inferior als homes.
Aquest pacte per l’ocupació haurà d’incloure mesures clares contra la sinistralitat laboral, que s’ha incrementat significativament els darrers anys a les illes Balears.
Un altre dels objectius a aconseguir ha d’ésser el desenvolupament dels sectors econòmics amb un increment de la inversió en recerca, desenvolupament i innovació en tots els à mbits –com va dir vostè ahir-, suport a les empreses autòctones, una aposta clara de suport i recuperació dels sectors industrials i comercials, aprofitar les sinèrgies del turisme per fomentar el sector agroalimentari, donar total suport al desenvolupament de l’economia social i reorientar la construcció cap a la rehabilitació i les infraestructures i equipaments.
El sector primari ha de ser un sector econòmic clau, s’ha de recuperar la democrĂ cia i la representativitat en aquest sector, i la polĂtica agrĂ ria ha de comptar amb nous instruments de finançament.
La situaciĂł del sector agrĂcola ens preocupa especialment. Darrerament les distintes associacions agrĂ ries han manifestat el seu descontent amb la polĂtica agrĂ ria, i per això pensam que cal prendre mesures. És important prendre consciència de la situaciĂł i adoptar una actitud de treball i servei cap a la pagesia, per donar solucions a les problemĂ tiques del sector. En aquest sentit ens alegram de les notĂcies d’avui mateix respecte als acords que van en aquesta lĂnia.
Un altre dels reptes en matèria econòmica del nou Govern serà el desenvolupament autonòmic de la Directiva europea Bolkestein, amb l’objectiu d’evitar els inconvenients que planteja una mesura liberalitzadora del mercat, com és aquesta. En aquest sentit, estam d’acord amb l’anunci dels responsables de Comerç del Govern de treballar per tal de convertir l’adaptació d’aquesta normativa, en una oportunitat per la promoció del model comercial de proximitat, introduint els criteris de sostenibilitat i d’igualtat d’oportunitats.
Respecte del turisme, també serà necessari, amb dià leg i consens amb el sector, anar avançant per superar els problemes estructurals que patim actualment com l’estacionalitat o la despesa dià ria que realitzen els turistes cada vegada menor.
Hem d’afrontar tambĂ© la necessĂ ria reconversiĂł de les zones turĂstiques madures. Començant per la Platja de Palma, com ja s’ha anunciat per part dels responsables de Turisme.
S’ha de remarcar que el turisme ha de servir per impulsar la nostra cultura i donar-nos a conèixer correctament com a col•lectivitat al món.
I lligat amb el futur del turisme a les Illes Balears, no hem d’oblidar el futur del nostre territori i del medi ambient. Hem passat quatre anys especialment greus pel que fa a la destrucció del paisatge i les agressions al territori.
La seva decisiĂł de continuar les obres a Son Espases, ha estat una mala notĂcia en aquest sentit.
Per tant, consideram que hi ha d’haver un compromĂs clar i ferm en la conservaciĂł del nostre territori.
En aquest sentit l’anunci d’una llei de mesures territorials, que feia la setmana passada el conseller d’OrdenaciĂł del Territori, i que vostè recordĂ en el seu discurs d’ahir, ha d’ésser una primera passa per anar cap a una altra manera d’entendre el territori: aquesta llei ha de tenir entre d’altres objectius la desclassificaciĂł d’aquelles urbanitzacions que implicarien un impacte territorial i paisatgĂstic inassumible, l’eliminaciĂł de nous projectes de camps de golf acompanyats de creixements residencials o turĂstics, i la correcciĂł de l’urbanisme a la carta que va fer el PP mitjançant lleis d’acompanyament de pressuposts i lleis de mesures especĂfiques.
Aquesta llei, juntament amb altres mesures com la Llei del Paisatge, la Llei del sòl, la limitaciĂł de ports esportius i l’increment dels espais naturals protegits, han de marcar aquest canvi en les polĂtiques territorials. No ens podem permetre mĂ©s decepcions en aquesta matèria.
Aquest Govern ha rebut herències feixugues que han retallat el seu marge d’actuaciĂł. Ara, però, Ă©s necessari el coratge per dur endavant actuacions que facin realitat un canvi de concepciĂł en les polĂtiques d’ordenaciĂł del territori.
TambĂ© hi ha d’haver una aposta decidida pel transport pĂşblic i col•lectiu. AixĂ, un del grans projectes d’aquesta legislatura ha d’ésser el desenvolupament del tren, com bĂ© deia vostè ahir. De fet, hi ha d’haver un impuls en general a la mobilitat sostenible i al transport pĂşblic.
Per això serà important l’anunciada signatura d’un conveni amb l’Estat en matèria de transport ferroviari.
Les Illes Balears sempre han estat discriminades en les inversions ferrovià ries de l’Estat. Ara el Govern de l'Estat ha de contribuir econòmicament en la mateixa mesura que ho fa amb la resta de comunitats autònomes.
D'aquesta manera es podrien iniciar a partir de l'any que ve, els projectes inclosos al Pla Director Sectorial de Transports i pendents d'executar, com ara el perllongament de les lĂnies ferroviĂ ries fins a AlcĂşdia i fins a ArtĂ . Aquestes inversions podrien servir per encetar, aixĂ mateix, altres projectes, com el del tramvia per a la Badia de Palma.
Una altra qüestió en la qual és necessari fer una especial incidència és en l’avanç de l’autogovern, i el desenvolupament de l’Estatut d’Autonomia.
Com vostè sap, les nostres aspiracions com a paĂs no poden quedar satisfetes amb l’actual Estatut. Ara bĂ©, l’Estatut preveu una sèrie d’avanços competencials, per bĂ© que escassos, per a les Illes Balears. Hem de ser capaços de fer possible el seu acompliment: des de la policia autonòmica al traspĂ s efectiu de la gestiĂł de JustĂcia. TraspĂ s que ha de venir ben dotat econòmicament. En aquest sentit, confiam que es faci una bona negociaciĂł amb l’Estat, sobretot tenint en compte la mala experiència de les transferències de les competències educatives i sanitĂ ries. En aquest sentit, senyor President l’instam a no acceptar un traspĂ s de les competències que no vengui amb totals garanties econòmiques.
Tenim, a més, altres temes pendents amb Madrid: ¿l’empresa més gran de les Illes Balears, la que genera més ocupació i segurament més riquesa, ha de continuar depenent únicament i exclusivament de Madrid? ¿AENA i el seu model centralitzat –únic a Europa, recordem-ho- ha de continuar aixà com està ? L’avanç cap a la cogestió aeroportuà ria és un altre dels objectius bà sics que ens hem de marcar.
Sobre el desenvolupament de l’Estatut, un dels punts més importants serà el traspàs competencial als Consells Insulars. Un dels aspectes de la Reforma de l’Estatut que obtingueren el suport del nostre grup parlamentari és el referent a la nova arquitectura institucional de la Comunitat Autònoma.
El compromĂs del pacte que hem signat Ă©s posar en marxa sense dilacions la ComissiĂł Mixta Govern-Consells. AixĂ s’ha fet. El passat 20 d’octubre es publicĂ el decret de creaciĂł al BOIB.
Establerts els mecanismes adients per fer efectiu el traspà s, ara cal posar fil a l’agulla. Entenem que aquest procés és complex, i que la necessitat d’acord entre les administracions implicades suposa un gran volum de treball.
Però s’ha de posar en marxa. Sense presses però sense pauses, cal establir un calendari de traspassos. No hem de pretendre fer un sol decret de traspàs que englobi totes les competències, sinó que hem de dictar els decrets a mesura que arriben els acords necessaris exigits per l’Estatut. Sense dilacions, però sempre des de la seguretat que suposa el consens.
En aquest aspecte, tal com he dit abans, cal recordar que el dèficit de finançament condiciona les polĂtiques que es volen aplicar tant des del Govern de les Illes Balears, com des dels Consells Insulars i dels ajuntaments. I ho hem de tenir present, molt present, especialment en el cas dels consells insulars, les institucions que mĂ©s condicionades estan per la insuficiència de recursos. I ara tenim una bona oportunitat per cercar soluciĂł i posar al mateix nivell autogovern i finançament.
Un altre aspecte al qual voldria fer referència és al de la col•laboració institucional.
MĂ©s enllĂ d’allò que estableix l’Estatut referent al traspĂ s de competències als Consells Insulars, cal que la tasca de Govern estigui amarada d’un principi bĂ sic: el respecte al paper dels Consells Insulars com a governs de cada una de les Illes. DesprĂ©s dels quatre anys de la legislatura anterior, on des del Govern de les Illes Balears es realitzaren unes polĂtiques d’atac frontal al Consell de Menorca, de diferent color polĂtic, hem de tornar a la situaciĂł de respecte institucional que havia estat la norma general de tots els governs d’aquest paĂs i que va ser trencada, per interessos partidistes, pel govern del Partit Popular.
S’ha de destacar que en aquests pocs mesos el Govern actual ja ha solucionat els principals contenciosos que l’executiu anterior havia creat artificialment per ofegar a un Consell de Menorca progressista.
Des del grup del BLOC-PSM-Verds pensam que aquest Govern estĂ capacitat per resoldre tots aquests reptes que tĂ© plantejats, i per oferir solucions als problemes reals dels ciutadans. Pensam que Ă©s un bon Govern per aquest paĂs, i a mĂ©s Ă©s un Govern divers, com diversa Ă©s la nostra societat. La pluralitat de punts de vista i de sensibilitats Ă©s bĂ sica per tenir una percepciĂł acurada de la realitat, i tambĂ©, per tant, per obtenir les millors respostes.
Abans d’acabar, voldria fer esment a una altra qüestió. La necessitat de recuperar la credibilitat de les institucions, la necessitat de la dignificació de la funció pública i d’acabar amb els clientelismes. El nou Govern ha d’actuar amb total transparència. El nostre horitzó ha d’ésser el del servei públic: l’interès general ha d’estar clarament per damunt dels interessos particulars. Després de la legislatura passada en què es va posar en dubte la credibilitat d’algunes institucions, el nostre repte ara ha d’ésser retornar la confiança dels ciutadans en les administracions.
Voldria afegir que el seu compromĂs de millorar la qualitat de vida de les persones Ă©s tambĂ© el nostre compromĂs. TambĂ© volem donar el missatge que Ă©s possible canviar les coses, Ă©s possible una altra manera de fer polĂtica amb honestedat i honradesa, escoltant la gent, obrint canals de participaciĂł ciutadana. És possible redreçar el model econòmic i social, i hem de recuperar la confiança i l’estima pel nostre paĂs. Aquest canvi no es pot fer de la nit al dia, però cada dia s’ha de treballar per fer-lo possible, cada dia s’ha de treballar per seguir avançant.
Moltes grĂ cies.ť
|