El BLOC per Palma llogarĂ habitatges de 90 m2 a 142 euros mensuals o els vendrĂ per 90.000 euros
El Bloc es compromet a acabar amb la passivitat de les institucions en la construcció d’habitatges protegits
Balears és la comunitat autònoma de l’Estat on més ha crescut el preu de l’habitatge i on menys s’ha construït habitatge protegit.
Segons manifesta el BLOC per Palma (coalició formada per EU-EV, PSM-EN i Esquerra), les Administracions Públiques s’han desentès, de facto, del tema de l’habitatge i permeten que un tema tan essencial com aquest estigui dominat pels interessos especulatius.
El BLOC per PALMA aposta per una intervenció directa de les institucions en els processos d’urbanització del sòl i de construcció d’habitatges de tal manera que es puguin socialitzar i distribuir entre els ciutadans els beneficis que actualment van a parar a la butxaca d’especuladors i promotors.
Amb la venda d’habitatges passa una cosa semblant que amb la venda dels productes del camp: hi ha una diferència abismal entre el cost real del producte i el preu de venda al consumidor.
El cost real de construcció d’un habitatge mig en el mercat lliure (incloses taxes i despeses de gestió) només significa un 45 % del preu final de l’habitatge (sense imposts).
El paper que juguen els intermediaris en la comercialització dels productes agraris el juguen aquà els especuladors del sòl i dels habitatges.
Cal, per tant, que les administracions intervenguin directament en el procés, controlin els processos d’urbanització, adquireixin sòl i exerceixen el paper d’agent urbanitzador.
Això no Ă©s cap proposta extraordinĂ ria i Ă©s, de fet, el mateix que fan les administracions a travĂ©s de GESTUR per tal de facilitar sòl industrial a les empreses. El que Ă©s extraordinari Ă©s que les institucions permetin el que estĂ passant a Palma; uns pocs especuladors han adquirit el sòl de les zones de creixement natural de la ciutat i estan inflant artificialment el preu del sòl i, per tant, de l’habitatge. Mentres tant, les institucions es limiten a definir el marc jurĂdic general a travĂ©s del planejament municipal sense intervenir en el procĂ©s.
Aquesta situació ha de canviar radicalment d’acord amb els següents objectius:
1. Construir 2.500 HPO anuals, de les quals 1.000 a Palma. Això significa multiplicar per cinc l’actual ritme de creixement. Una part significativa d´aquests habitatges seran destinats a lloguer amb una reserva especĂfica per a joves.
2. Per a les persones o famĂlies amb dificultats per adquirir un habitatge de protecciĂł oficial, s’haurien de posar a disposiciĂł dos tipus d’habitatges (val a dir que en ambdĂłs casos parlam d’habitatges tipus de 90 m2):
a) Habitatges en règim de lloguer amb un preu que oscil.larĂ entre 142 € mensuals (equivalents al 25% del Salari MĂnim Interprofessional) fins a quantitats superiors que, en cap cas, podran superar el 33% de la renda familiar global.
b) Habitatges en règim de venda amb un preu subvencionat de 90.000.
3. Per Ăşltim, disposarem d’habitatges d’inserciĂł destinats a famĂlies amenaçades de caure en l’exclusiĂł social per causa de l’habitatge. El lloguer d’aquests habitatges haurĂ de ser fixat en funciĂł dels criteris determinats pels serveis socials d’atenciĂł primĂ ria del municipi corresponent.
Els instruments per a la consecució d’aquests objectius són els següents:
1. Utilitzar en la construcciĂł d’habitatges una metodologia i un grau d’implicaciĂł institucional semblant, com ja s´ha explicat, al que duu a terme GESTUR en la construcciĂł de polĂgons industrials. A tal efecte, constituirem un Institut Balear del Sòl que, en col.laboraciĂł amb els Ajuntaments, gestioni un Banc PĂşblic de Sòl, adquireixi sòl (per compra o, si Ă©s necessari, per expropiaciĂł), promogui l’execuciĂł dels urbanitzables o de les unitats d’actuaciĂł a travĂ©s de Juntes de CompensaciĂł i gestioni la construcciĂł dels habitatges pĂşblics.
2. Els recursos per a l’adquisiciĂł de sòl pĂşblic provindran dels aprofitaments urbanĂstics (que haurien de ser incrementats per la legislaciĂł del sòl fins a un 20% i que en cap cas s’haurien de ser monetaritzats per part de l’Ajuntament) i per la destinaciĂł d’un 1% dels pressuposts municipals i autonòmic als procediments d’adquisiciĂł de sòl (ja sigui per compra o per expropiaciĂł).
3. Modificar la legislació del sòl per permetre reservar fins a un 50% de les noves promocions residencials per a HPO.
4. L’actual IBAVI – o els òrgans municipals corresponents – tendran cura de la comercialització o lloguer dels habitatges públics construïts
Tot això s’ha de realitzar sense perjudici d’altres mesures destinades a crear habitatges tutelats per a persones grans, desenvolupar programes especĂfics per a joves i immigrants, controlar les transmissions dels habitatges protegists, fomentar la sortida al mercat dels habitatges buids, etc.ť
|