PolĂtica educativa a Balears: entre la frivolitat i el frau
Allò que Matas i Fiol anomenen trilingüisme, més que una aposta per augmentar el nivell de coneixement de llengües estrangeres (que bona falta fa!) s’articula com una eina per aconseguir el retrocés de la llengua catalana a les aules.
Segur que d’aquĂ a alguns anys, l’actual legislatura la recordarem com aquell temps en què el PP aconseguĂ desdibuixar Mallorca com mai no s’havia fet. Si un no tĂ© els ulls al clotell, a hores d’ara Ă©s inqĂĽestionable la transformaciĂł de les nostres illes: s’han posat els fonaments fĂsics (ciment i asfalt) i instrumentals (normativa a la carta) per impulsar un futur creixement encara mĂ©s desenfrenat i cec.
Però aquesta legislatura no serà recordada únicament pel desgavell territorial i la corresponent corrupció. Altres aspectes no tan aparents, però sà igualment importants, han patit amb la mateixa cruesa la renovada sensibilització tolerant i plural del PP.
Si analitzam la polĂtica desenvolupada des de la Conselleria d’EducaciĂł arribarem a la conclusiĂł que les excavadores del PP tambĂ© han entrat a sac en el mĂłn de les aules. AixĂ i tot, cal reconèixer una diferència. El PP, sĂ que tĂ© un model territorial (especulador, desenvolupista, etc.), però ha demostrat no tenir cap model educatiu. De fet, jo diria que el PP no sap què vol. Ăšnicament tĂ© clar allò que ha de desmuntar, allò que cal torpedinar, i sobretot a qui s’ha d’ajudar... i tot sense fer molt d’enrenou. La polĂtica educativa durant aquests tres anys ha transitat entre el frau als ciutadans (promeses fal·lacioses que no es pensen complir) i la frivolitat polĂtica (projectes fĂştils, ben venuts mediĂ ticament, però que en res contribueixen a solucionar els autèntics problemes educatius). El cĂşmul de decisions polĂtiques clarament perjudicials per a l’ensenyament pĂşblic no deixa de crĂ©ixer a cada nou curs escolar que s’estrena.
L’anterior promesa electoral del PP, la lliure elecciĂł de centre, ha resultat ser, com era d’esperar, una farsa. DesprĂ©s de tres anys, s’ha traduĂŻt en un augment d’alumnes per aula, obertura irregular de noves aules a centres concertats, anul·laciĂł de reserves de plaça per atenciĂł a la diversitat, etc. I tot això per aconseguir, tanmateix, percentatges similars de matrĂcules en primera opciĂł. D’altra banda, la mateixa administraciĂł arriba a donar una imatge de desprestigi (involuntĂ riament?) dels centres pĂşblics i, atès que certes escoles concertades semblen estar predestinades a tenir mĂ©s qualitat, s’afavoreix clarament la demanda d’aquests centres. És a dir: mentre l’escola pĂşblica pateix greus problemes d’inversiĂł, manteniment d’edificis i manca de recursos, s’autoritzen noves aules a centres concertats sense les condicions preceptives, es concentra l’alumnat immigrant als centres pĂşblics i els pressupostos recullen subvencions per obres a centres de capital privat.
El govern del PP tambĂ© s’ha destacat pels reiterats atacs a l’ensenyament en catalĂ , fins el punt que irresponsablement crea conflictivitat lingĂĽĂstica allĂ on no existia. Retalla els pressuposts de normalitzaciĂł, suprimeix la Junta Avaluadora de CatalĂ , homologa titulacions amb criteris polĂtics, permet l’elecciĂł “particular” de la llengua d’aprenentatge, crispa la comunitat educativa, congela programes d’acollida lingĂĽĂstica, subvenciona associacions de caire ultraconservador, afavoreix col·legis privats amb projectes educatius retrògrads, retalla les ajudes de 0-3 anys, etc.
Aquest any, la darrera polèmica del conseller Fiol ha superat amb escreix la demagògia habitual. Allò que Matas i Fiol anomenen trilingüisme, més que una aposta per augmentar el nivell de coneixement de llengües estrangeres (que bona falta fa!) s’articula com una eina per aconseguir el retrocés de la llengua catalana a les aules. A més, es tracta d’un projecte mal dissenyat, improvisat i elitista, que ha estat criticat pel professorat, els sindicats, els directors dels centres, la Facultat d’Educació i la UIB, el Consell Escolar Autonòmic, associacions de mares i pares, patronals d’educació, l’OCB, etc. Però... tant se val!
Atesa l’arbitrarietat i la improvisació, no és estrany que els mitjans de comunicació se’n facin ressò, aquests dies, del resultat decebedor i dubtosament pedagògic de l’aplicació del famós Decret Fiol. La cosa ha acabat com era de preveure; en no haver-hi professorat d’infantil que al mateix temps tengui els requisits d’anglès suficients, la Conselleria ha posat dos professors per aula, un d’anglès i l’altra d’infantil. O sigui: un autèntic bunyol!
Ja veig que aquest peculiar trilingüisme (que Matas vol fer obligatori el 2007), i la concertació dels batxillerats (tot i que sobren places en els centres públics) seran les dues grans solucions del PP per combatre el fracàs escolar, l’abandonament d’estudis, la desintegració social, la letargia de l’educació professional, la conflictivitat escolar, l’absència de noves tecnologies, etc. En definitiva, com podeu veure, no just la destrossa territorial passarà a la memòria; el gran esforç educatiu fet durant molts d’anys per milers de professionals aviat també serà enquitranat i asfaltat.
Biel Vicens és membre de l’Executiva del PSM-Entesa Nacionalista
ť
|