Una greu desconsideraciĂł al nostre PaĂs
Finalment, el PP de les Balears i el PSIB-PSOE han aprovat la reforma de l’Estatut. Un estatut que, com era d’esperar, no molesta gens ni mica el govern estatal socialista (mĂ©s aviat apuntala l’estratègia Zapatero) i que tampoc no incomoda (en absolut) el PP de Rajoy. És a dir, un bon estatut per a Madrid, perfectament assumible pels partits espanyols, però evidentment frustrant per al nostre PaĂs.
De fet, l’Estat ja havia fixat el model, el patrĂł. Ăšnicament calia seguir-lo amb la docilitat que ja Ă©s caracterĂstica dels populars i socialistes balears. I, això sĂ, aconseguir una escenificaciĂł adequada (tot i que terriblement provinciana) als interessos dels dos grans partits estatals. L’Estatut de Catalunya, convenientment rebaixat a Madrid, ha marcat el mĂ xim del que es pot demanar a l’Espanya de Zapatero. La resta de reformes estatutĂ ries han de ser en major o menor grau semblants a la catalana i millor, molt millor, si encara sĂłn menys ambicioses. L’Estatut de Balears, aprovat amb els vots del PP i PSIB-PSOE (i... UM), n’és un bon exemple, i tambĂ© ho Ă©s l’Estatut de la “Comunitat Valenciana”. Lamentablement, l’homogeneĂŻtzaciĂł a la baixa promoguda pel PSOE es reforça cada vegada mĂ©s, ja que s’aprofita del discurs espanyolista i reaccionari del PP estatal.
S’argumenta que el nou Estatut avança en qĂĽestiĂł d’autogovern i que Ă©s molt millor que el de 1983. Evidentment, això Ă©s aixĂ. No oblidem que el nostre punt de partida Ă©s insòlit: tenim un nivell d’autogovern molt per sota de la resta d’autonomies. Però aquest argument deixa de tenir validesa si tenim clar que ara es tractava d’equiparar les Illes Balears a les autonomies “de primera“. De poca cosa serveix augmentar el nostre grau d’autogovern si altres comunitats avancen encara molt mĂ©s. El resultat no pot ser altre que seguir ocupant els darrers vagons del tren autonòmic.
Pel que fa el decisiu tema del finançament, aquest Estatut suposa una gran frustraciĂł. Quan ja gairebĂ© tothom admet que a les Balears tenim el pitjor finançament i el dèficit fiscal mĂ©s alt de l’Estat, s’aprova un text estatutari que no garanteix capgirar aquest injust tractament fiscal. L’Estatut no recull el finançament que necessiten les Balears. En realitat no hem guanyat autonomia financera; el model de finançament segueix essent el mateix. Tot es decideix en el Consell de PolĂtica Fiscal i Financera i en el marc de la Lofca. Aquest Consell Ă©s qui decideix, naturalment de manera multilateral, allò que pertoca a cada comunitat i, malgrat s’incrementin els tributs cedits, si se supera la xifra assignada per l’Estat es retornen els doblers via fons de suficiència. Els mecanismes d’anivellament i de solidaritat segueixen estant en mans de l’Estat.
Entenc que la prioritat d’aquesta reforma era evitar que el finançament i el grau d’inversiĂł no haguĂ©s de dependre de la generositat del govern estatal de torn, evitar la discrecionalitat. Aconseguir d’una vegada per totes un finançament amb criteris de justĂcia i de proporcionalitat d’esforç fiscal. Però ara mateix ningĂş no pot dir quants doblers mĂ©s suposarĂ per a les Balears el nou Estatut. Ni tan sols es pot assegurar la xifra de futures inversions si es tenen en compte els probables retalls a Madrid.
De tot l’Estatut, la qĂĽestiĂł que mereix no ja el qualificatiu de frustrant, sinĂł d’inacceptable i ofensiu Ă©s el menyspreu a la realitat identitĂ ria, lingĂĽĂstica i cultural de les nostres illes. Un paĂs que tĂ© una inqĂĽestionable personalitat històrica i cultural no tendrĂ el reconeixement de realitat nacional. No Ă©s suficient considerar-se nacionalitat històrica quan altres comunitats com ara Catalunya, GalĂcia, el PaĂs Basc i fins i tot Andalusia apel·len a la condiciĂł de naciĂł o de realitat nacional. El nostre paĂs mereix que el seu estatut polĂtic reconegui la innegable realitat nacional, que avanci en qĂĽestions identitĂ ries, i que aprofundeixi i refermi els vincles amb la resta de PaĂŻsos Catalans.
D’altra banda, cal dir ben clar que la greu renĂşncia a igualar en drets la nostra llengua (la llengua catalana), amb la llengua castellana Ă©s una ofensa i un menyspreu a la nostra cultura i al paĂs. El greuge comparatiu amb l’Estatut de Catalunya Ă©s inassumible; PP, PSIB i UM accepten a la prĂ ctica que la nostra llengua sigui una llengua de segona categoria. En definitiva, una autèntica vergonya. I mĂ©s encara en una legislatura en què el PP ha demostrat voler agredir el catalĂ constantment.
No solament no s’avança en reconeixement lingĂĽĂstic, sinĂł que es torna enrere i es juga perillosament amb la qĂĽestiĂł lingĂĽĂstica. Introduint les modalitats insulars, el PP vol obrir la polèmica sobre un tema acadèmicament resolt, i el PSIB i UM ho permeten de manera irresponsable.ť
|