2005, un any fatÃdic per al món aeronà utic
L'any que hem deixat enrere, passarà a la història com un dels més dramà tics
dins el món aeronà utic. Només els mesos d'estiu més de 500 persones perderen
la vida en accidents d'aviació.
El 6 d'agost un ATR 72 de Tuninter es precipitava a la mar a unes 15 milles
de l'aeroport de Palerm. Tretze persones perderen la vida, tres desaparegueren i
vint-i-tres tingueren la sort de salvar-se. Tres dies abans un Airbus 340 d'Air
France, amb 297 passatgers, havia sortit de la pista; afortunadament tots ells
aconseguien sortir de l'aparell, un vertader miracle.
Era el principi, ja que el 14 d'agost tot el món s'escarrufava davant les
circumstà ncies que enrevoltaren l'accident de la companyia de baix cost Helios.
L'avió havia sortit de l'aeroport de Larcana (Xipre), amb destinació Praga. El
fet que creués l'espai aeri grec sense comunicar-se amb el control d'Atenes
despertà l'alarma. Dos F-16, enviats per interceptar el vol, visualitzaren una
escena dantesca, ja que un dels pilots es trobava inconscient dins la cabina;
l'altre no estava al seu lloc i les mascaretes d'oxigen es trobaven desplegades.
Finalment l'aeronau es va estavellar prop d'Atenes.
Dos dies més tard, un avió de la companya West Caribbean, també de baix
cost, se la pega a Machiques (Veneçuela); dels 161 passatgers que ocupaven l'MD
82 no se'n salvà ni un. El 23 d'agost un Boeing 737-200 de la TANS s'accidenta
quan sobrevolava la selva peruana, moriren més de quaranta persones.
El setembre no va començar millor, ja que el Boeing 737-200 de la companyia
de baix cost Mandala va caure damunt una zona habitada després d'enlairar-se de
Medan (Sumatra). Els seus 117 passatgers passaren a incrementar l'horrenda estadÃstica
de persones mortes o desaparegudes.
El resultat, com he apuntat al principi, foren més de 500 vÃctimes en un
temps rècord de trenta dies. He detallat els accidents més espectaculars, però
els vols no comercials amb conseqüències fatÃdiques, també foren nombrosos.
El fet que moltes companyies de baix cost s'hagin vist implicades amb els
fets descrits, ha provocat un debat que, a hores d'ara, segueix obert. Les
preguntes inevitables davant la situació són: s'abarateixen costos retallant
el manteniment? Des del punt de vista dels experts és un tema complex, ja que
les low-cost són tan nombroses, que resulta impossible generalitzar. Dins el
marc de la Unió Europea totes les companyies aèries, siguin tradicionals o de
baix cost, han de respectar els mateixos protocols de seguretat. En tot cas el
problema l'haurÃem de cercar en les inspeccions que permeten verificar el
compliment d'aquests està ndards. Concretament a l'Estat Espanyol és
absolutament necessari introduir canvis perquè, fins ara, només tres
inspectors d'aviació civil s'encarreguen d'inspeccionar 1,7 milions de vols
anuals, cosa que és més que preocupant.
Després d'un any tan dramà tic com el que hem deixat enrere, és lògic que
moltes persones es mostrin reticents a volar. Jo, com sempre, recomano repassar
les estadÃstiques perquè, al cap i a la fi, una persona hauria de volar tretze
milions de vegades per tenir una possibilitat real de patir un accident d'aviació.
|