Barreres urbanes
Els
humans no podem negar que som ben egocèntrics. No hi ha millor manera d’entendre
els problemes dels altres que passar-los un mateix. És clar que això no és
una manera desitjable d’aprendre, però sens dubte és la que més ens marca i
ensenya.
Doncs
bé, en les darreres setmanes, per circumstà ncies de la vida que esper que
siguin breus i passin aviat, em veig amb la mobilitat lleugerament reduĂŻda,
cosa que em fa pensar en els problemes amb què es deuen trobar tots aquells que
tenen problemes molt més grans –i permanents– que no els meus.
M’agradaria
saber de què s’ocupa, exactament, un regidor de Mobilitat a l’Ajuntament de
Barcelona, però estic segur que de moltes coses més que del sentit del trà nsit
en els carrers i dels aparcaments; entre altres coses, perquè a Barcelona hi
deu haver un important col·lectiu de persones amb problemes diversos de
mobilitat. AquĂ, però, a Vila, la mobilitat dels ciutadans simplement no
existeix.
Ja
han quedat enrere els anys en què l’Ajuntament signava acords perquè hi hagués
taxis preparats per a persones amb algun tipus de discapacitat motòrica, o que
els nostres responsables municipals ordenaven l’habilitació de rampes a les
voravies en els llocs de pas. Passar un dia amb una persona que necessita una
cadira de rodes per a moure’s, ha estat un tòpic dels reportatges periodĂstics.
Però ni això ha deixat empremta en la ciutat.
La
meua disminució de mobilitat té més de molèstia que d’incapacitat:
simplement sent un dolor o una molèstia a l’hora de pujar o baixar desnivells
o escalons. Per això, he aguditzat la curiositat per veure quantes rampes hi ha
des de Can Ventosa fins a la Colomina (més o menys, de casa al lloc de feina).
No he estat bo a trobar cap ni una rampa. És a dir: una persona que es mogui
amb cadira de rodes tĂ© difĂcil anar d’un lloc a l’altre. I això passa en
un municipi governat per un equip que es diu progressista, però que no ha fet
gaires esforços per eliminar els inconvenients amb què es troba un grup
considerable de persones. He posat un exemple no triat a posta, sinó a l’atzar.
Ni per travessar el carrer de Fra Vicent Nicolau, ni el d’Abad y Lasierra, ni
el d’Extremadura... cap ni una rampa. Només una en un costat del carrer de
Vicent Serra i Orvai, just a l’extrem on contacta amb el bulevard d’Abel
Matutes, en un extrem d’un pas de vianants... però a l’altre extrem tampoc
no hi ha rampa!
Doncs
bé, si les persones amb alguna discapacitat –del tipus que sigui– respecte
de la seua mobilitat, no tenen facilitats municipals per a moure’s per la
ciutat, altra gent no ho té millor. Qualsevol persona que empenyi un cotxet de
nadons es pot adonar de les mateixes dificultats, tot i que no li causin tanta
molèstia. Però encara hi ha més: és que la mobilitat no ha de tenir en
compte els dies de pluja? Els nostres regidors farien bé, qualsevol dia que
plogui, de baixar pels carrers del Pratet i d’intentar passejar-s’hi amb el
paraigües obert. Aleshores s’adonaran que la mobilitat no és cosa només
d’un grup de persones amb alguna discapacitat, sinó de tots els ciutadans, en
major o menor grau.
Una
ciutat habitable ha de ser agradable per a moure-s’hi, per a passejar-hi. I
aquest, ara per ara, no és el cas de Vila. L’Ajuntament gasta importants
quantitats de sous en fer carrers reservats per als vianants, però no seria
millor –i més progressista– elaborar un pla per a la ciutat, per tal de fer-la
més fà cil per a transitar-hi, més habitable, en definitiva?
ť
|