La investigació sobre els vins de les Balears feta per la consultora
ACNielsen, per encà rrec de la comissió de vinicultura, és una eina de
treball interessant per a l'administració i per al sector vitÃcola. Tant en
la seva part de diagnòstic com en la de conclusions. Va molt bé saber on som,
i més si hi ha un treball de camp que, amb tota seguretat, té un elevat grau
de fiabilitat.
Després de llegir aquest informe es té la impressió que els problemes
dels nostres vins són els propis d'un producte que encara tot just comença
la seva caminada comercial. Hi ha molts de dubtes, però cada passa és ben
ferma. Segons aquest treball els consumidors illencs veuen els nostres vins
com uns vins de gamma mitjana, amb alguns vins més destacats, i creuen que
els espera una evolució positiva. És interessant aquesta sensació de
confiança dels consumidors amb la fortalesa d'aquest producte de la nostra
agricultura. Reafirma que el futur està en la qualitat i en les denominacions
d'origen.
D'altra banda, el mercat de les Illes Balears és un mercat entenimentat en
qüestió de vins: coneix les diverses denominacions d'origen millor que els
mercats peninsulars. Els consumidors i restauradors assenyalen diverses
mancances respecte als nostres vins: manca d'informació suficient, preu
relativament elevat en comparança amb vins de similar qualitat, manca
d'abastiment... En definitiva hi ha unes necessitats d'informació i de
comunicació que s'han d'abordar.
Els nostres consumidors no volen (en un 68%) una unificació dels diversos
logotips de les denominacions d'origen: consideren que cada vi és diferent,
que cada celler ha de poder defensar les seves especifitats i que és bo que
cadascú tengui el seu logo. Curiosa també aquesta defensa -assenyada
defensa- de la diversitat. Pot ser que els consumidors valorin com una cosa
positiva l'existència en el mercat de diferents propostes: vins tradicionals
i vins més innovadors, varietals i no varietals, raïms autòctons i no autòctons,
blancs i negres. La diversitat de propostes -que no està enfrontada amb la
possible obtenció d'una denominació d'origen Mallorca- es considera un
factor positiu.
La conclusió estratègica dels consultors és contundent: «els vins de
les Illes Balears per a créixer necessiten expandir el seu mercat fora de les
Illes». Vet acà el desllorigador de l'embull. Però és més bo de fer
receptar que prendre. I com s'ha de fer això? No és impossible perquè
cellers d'altres contrades, de semblants caracterÃstiques que els nostres, ho
aconsegueixen i exporten el 30 o el 40% de la seva producció. Però tampoc no
és que sigui una tasca fà cil.
Pel que fa a la presència dels nostres vins a la gran distribució de les
illes es constata que no hi tenen l'espai que els correspondria. Va del 12,6%
d'Eroski al 3,6% de Carrefour, amb una mitjana de metres lineals d'expositor
que s'acosta a la mitjana real de vendes. Els vins de Pla i Llevant ocupen el
sisè lloc en l'espai ocupat per les denominacions d'origen i els de
Binissalem el novè lloc. Tenen, de mitjana, el mateix percentatge d'espai que
de vendes. Però per dir-ho clar: ni un centÃmetre més. No hi ha cap
promocional pel fet de ser un producte diferenciat de les Illes Balears.
Als restaurants la situació és encara lleugerament més desfavorable.
ACNielsen constata la poca presència i espai dels vins illencs a les cartes
dels restaurants. I sols un terç dels restauradors recomana els nostres vins
de manera activa. Com en la gran distribució no cal esperar cap regal. En tot
cas, si s'ha de rompre aquesta situació desfavorable ha de ser per la pròpia
capacitat dels nostres cellers d'obrir noves vies en el sector restauració.
A més de l'expansió cap a l'exterior, els consultors plantegen tot un
seguit de recomanacions: refermar la tipicitat dels raïms illencs i de la
seva elaboració, reforçar la seva imatge, aconseguir una major presència en
la distribució, situar-se en un preu equilibrat i, en general, cercar un
major apropament als consumidors.