Por a la llibertat
Em
sembla evident que quan la relació entre dues persones no funciona –a criteri
d’ambdues parts– el millor que poden fer es desfer-la. Poden estimar-se molt.
Poden entendre’s molt bé... però si una de les parts té algun motiu
insalvable d’insatisfacció, no calen explicacions, ni arguments, ni dià leg.
Simplement cal respectar la voluntat d’un dels dos.
Aquests
dies, la Generalitat de Catalunya difon un anunci en què s’indica als jóvens
que no s’ha d’arribar a la violència, sinó que s’ha de dialogar. Però
l’anunci té una mica de mala pota. Sembla com si es digués a les parts “en
disputa” que intentin solucionar els desacords mitjançant el dià leg. I
tanmateix, si el dià leg no és possible, sempre ha d’imperar el respecte, per
damunt del desacord.
I
per què parl de les relacions de parella? Perquè sempre m’han semblat un
paradigma del respecte que hi ha d’haver, també, en les relacions entre els
pobles. Però la dreta cavernĂcola espanyola entronca, polĂticament, amb el
nacionalcatolicisme que tenia prohibit el divorci i que condemnava la dona a ser
una espècie d’ésser subordinat a l’home, al marit.
En
el terreny polĂtic, els conservadors de sempre s’oposen a qualsevol intent de
revisar les relacions entre els pobles que conviuen en aquest estat. “Estamos
en España”, diuen quan se’ls parla de drets històrics, de trets
identitaris, de realitats nacionals diferents... Això mateix responen si se’ls
parla d’oficialitat d’altres llengües diferents del castellà . I si es
planteja qualsevol reforma estatutà ria són tots els fonaments de l’estat,
els que tremolen, i tota l’estructura jurĂdica i constitucional Ă©s en perill!
Dret d’autodeterminació? Ni sentir-ne parlar! I en canvi són coses tan
evidents que no haurien d’admetre ni discussió. Quin dret tendria tot Espanya
a retenir dins seu el PaĂs Basc si la majoria dels ciutadans bascos decidissin
separar-se’n? Per a mi, cap. El dret legal, sĂ, però no el democrĂ tic. Per
això no em sobta que la dreta espanyola –i bona part de l’esquerra–
tenguin autèntica aversió als referèndums... i això que un referèndum no és
altra cosa que una manifestaciĂł ben concreta de la voluntat popular!
Doncs
bé, ara qui s’escandalitza són les autoritats asturianes –i altra volta la
dreta ultramuntana– perquè el Bloque Nacionalista Galego ha presentat un
projecte d’estatut que contempla la possibilitat que els municipis limĂtrofs
amb GalĂcia puguin decidir lliurement adherir-s’hi, mitjançant una consulta
popular prèvia. No estam parlant de cap imposició, doncs, sinó del respecte a
la voluntat popular. Però sembla que hi ha voluntats populars que no són
“expressables” sense causar urticà ria a la delicada pell del nacionalisme
espanyol. I tanmateix la cosa no Ă©s nova. Durant la RepĂşblica espanyola ja hi
hagué diversos intents, en el nostre à mbit, de fer possible que els municipis
canviassin d’adscripció autonòmica. Cal recordar que el projecte d’estatut
de les Balears acabà sent de Mallorca i Eivissa perquè Menorca –més
progressista– preferia anar amb Catalunya, i Formentera –que no es refiava
d’Eivissa– s’estimava més anar amb València? Aleshores ja es pretenia
que els pobles catalanoparlants de la Franja aragonesa poguessin passar a ser
catalans, si lliurement ho decidien els ciutadans. I el mateix cal pensar que
podria aplicar-se a molts pobles castellanoparlants de València, que potser
preferirien ser considerats castellans o manxecs...
Naturalment,
aquest criteri de respecte a la voluntat popular també implica respectar els
gibraltarencs i la seua decisió lliure de ser independents o d’associar-se
amb qui vulguin i en les condicions que vulguin.
La
cosa em sembla dià fana: quin valor moral por tenir una unitat –per molt
constitucional que sigui– basada en la imposició, en la força i en la por a
la llibertat?
ť
|