Jo, de Dalt Vila i ben pagès!
Ja
fa algunes setmanes que l’Ajuntament d’Eivissa ha endegat una campanya que
no sé molt bé com qualificar. I no és que ho hagi de criticar tot per
sistema. Hi ha moltes campanyes que em semblen bé, encara que, evidentment,
tenen un cost que alguns ciutadans poden considerar desmesurat en relaciĂł als
objectius que es pretenen assolir.
AixĂ, l’Ajuntament de
Barcelona ha posat en marxa campanyes com el “Barcelona, posa’t guapa”,
que pretenia conscienciar els ciutadans barcelonins de la necessitat de mantenir
el nucli urbĂ net i agradable. O la Generalitat de Catalunya va posar en marxa
la campanya del “Som 6 milions”, que pretenia que els catalans s’identificassin
mĂ©s amb el seu paĂs. Fins acĂ, res a dir.
Quan l’Ajuntament d’Eivissa
va començar a exhibir cartells amb el “Som de Vila”, vaig pensar que calia
esperar una mica per tal de veure quin contingut hi hauria darrere aquesta
campanya. Com tots sabem, una de les estratègies publicità ries exitoses és la
de dir quelcom prou ambigu que el destinatari queda intrigat i després cerca
amb més avidesa què li volen dir: una manera, per tant, d’obtenir un impacte
més eficaç. Per tant, quan vaig començar a veure samarretes amb el “Som de
Vila” o cartells amb el mateix eslògan, se’m despertà la curiositat.
Primer objectiu, aconseguit.
Després, amb el pas dels
dies i de les setmanes, he seguit les segones i terceres parts de la campanya.
Sembla que els de Vila sĂłn emprenedors, dinĂ mics, conservadors de les
tradicions... en definitiva: simpà tics i bons; ciutadans guais! I això què
vol dir? Que els d’altres municipis no ho són? Evidentment, no. M’esperava
una campanya que procuràs que els vilers s’identificassin amb valors humans,
i que al mateix temps els ajudàs a identificar-se com a comunitat que té uns
trets definitoris. És a dir: amb trets que no tenen els de Sant Antoni, Santa
Eulà ria o Formentera, per exemple. Però no.
Resulta que els vilers ens
hem d’identificar amb persones amb cara i ulls –molt bé per als ciutadans
que han tengut el valor de prestar la imatge, tot sabent que seria motiu de mĂşltiples
bromes per part de l’al·lotea de torn–, persones que ens poden caure més o
menys simpĂ tiques o no. Es fa una campanya en catalĂ quan el propi Ajuntament
també usa el castellà molt més del que diu el seu Reglament, i es resta
credibilitat a alguns ciutadans que no parlen mai catalĂ quan es posa la seua
cara vora una frase en aquesta llengua. Crec que hauria estat més encertat
intentar recuperar els valors de barri que compartĂem, ja fa uns quants anys,
la gent que vivia al barri de la Penya, o a la Carrossa o a Dalt Vila. Llavors sĂ
que hi havia consciència de barri i de comunitat!
Sincerament, no veig rere
la campanya cap cosa que ens identifiqui com a col·lectivitat i, alhora, ens
diferenciĂŻ de les altres. I si no veig cap objectiu clar a la campanya, la
segona part és pensar: i aleshores per què s’ha fet? Per pagar algun favor a
alguna empresa publicitĂ ria? Per preparar el terreny per a les properes
eleccions? Algun partit utilitzarĂ un disseny de campanya que comparteixi
elements grà fics o d’altre tipus amb aquesta del “Som de Vila”? Em costa
d’entendre-ho, però el temps ho aclarirà .
I entretant, jo, que mai no
m’he sentit viler, perquè sempre m’he identificat amb el meu barri de
naixement i amb la seua gent, i al mateix temps em sent ben de la terra, vull
proclamar ben alt i amb orgull que som de Dalt Vila i ben pagès.
ť
|