Regnes d’aquest món
Sens
dubte una de les grans conquistes de la humanitat, encara no assolida del tot,
serà la separació de l’espiritualitat de les coses d’aquesta terra; dit
d’una altra manera: la laïcitat de l’Estat i de l’Administració pública.
Això
ja va ser una de les innovacions revolucionĂ ries del cristianisme. JesĂşs, que
moltes vegades va rebre requeriments dels seus deixebles per a manifestar-se
contra Roma, tot i que era jueu, mai no va voler prendre partit: “El meu regne
no és d’aquest món”, contestava sempre. I això, que durant molts segles
ha estat una actitud “revolucionà ria”, també ha estat interpretat en clau
reaccionà ria per corrents com el marxisme o la teologia de l’alliberament.
Tanmateix
sĂłn ben pocs, en el mĂłn occidental, els qui aposten per la fusiĂł entre Estat
i confessiĂł religiosa. Els estats moderns europeus ja fa anys que han pres
aquest camĂ, i sembla que nomĂ©s seguint-lo podrĂ Turquia entrar dins la UE en
un termini raonable.
La
separació entre l’Església i l’Estat finalment ha fet entrar Espanya en
aquest club de països “moderns”. Sens dubte és aquest un dels trets que
ens diferencien, encara, del món islà mic, on les tendències contrà ries són
molt més fortes, especialment entre el l’islamisme radical.
Dit
això, sobta que alguns s’encaparrotin a mantenir privilegis que no els
corresponen i a lluitar contra tots els elements per tal de defensar els seus
interessos, com passa a Espanya amb l’Església catòlica.
No
em consider un catòlic exemplar. Ni tan sols un catòlic. No som practicant,
però he estat educat en els valors cristians, per més que me’ls hagi adaptat
a la meua personalitat. Per això –no me n’amag de dir-ho-, cada any marcava
en la declaració d’hisenda la creueta corresponent a les ONG i a l’Església.
Ni uns ni altres no m’han fet mai cap rendició de comptes, ni l’esper, ni
la desig.
Ara
bé: l’Església catòlica espanyola no tan sols no és pobra, sinó que manté
un lucratiu negoci com es la “Cadena de Ondas Populares Españolas”, una
cadena radiofònica que no s’ha caracteritzat, en general, per una especial
estima cap a les llengües no dominants de l’Estat (bona manera de posar-se al
costat dels febles!). Ben al contrari, ara m’assalten dubtes raonables sobre
si una part dels meus impostos no sĂłn dedicats justament a CĂ ritas, ni a Mans
Unides, sinĂł a muntar manifestacions a Madrid contra qualsevol polĂtica que tĂ©
un lleuger tint de progressisme, sigui contra els matrimonis homosexuals o
contra la LOE. I em vénen dubtes de si els meus impostos –ni que sigui en una
mĂnima part– sĂłn usats per a pagar un bisbe que no tĂ© cap empatx a falsejar
la història per a parlar de la “reconquista aragonesa d’Eivissa”. Em fa
borronar el simple fet de pensar que, involuntà riament, puc estar finançant el
conservadorisme més reaccionari i els que agredeixen la cultura i la llengua
del meu poble, del meu paĂs.
Els
mateixos que s’escandalitzen per bodes civils d’homosexuals permeten que els
temples es converteixin en niu de mercadeig de revistes del cor (cal recordar la
recent boda de Sant Miquel de Balansat? Què hauria fet Jesús en aquest cas? Hi
hauria hagut boda?). Els mateixos que reclamen el dret a la lliure elecciĂł de
centre escolar per part dels pares no sĂłn, justament, els que apliquen aquesta
polĂtica a l’hora d’acollir immigrants o escolars “problemĂ tics”...
I
a mi, tot això, que voleu que us digui, em comença a produir nà usees. Però
aquesta gitera no es lleva amb pĂndoles. És molt mĂ©s fĂ cil de llevar: n’hi
ha prou amb no marcar la creu a la declaració de l’IRPF propera. I ja només
falten uns mesos...
ť
|