Herois de la resistència
C.W. Ceram (pseudònim del publicista i crÃtic
alemany Kurt Wilhelm Marek), un dels principals divulgadors dels grans
descobriments arqueològics mundials, deia que l'arqueologia, a més de ser una
ciència i un art, és una aventura, una aventura espiritual i fÃsica. A la
primera part del seu llibre que en la traducció castellana es va titular El
mundo de la arqueologÃa (Destino, 1969). Ceram s'ocupava «intencionadamente de
los modernos robos cometidos en las ruinas arqueológicas y de la lucha que
sostienen los arqueólogos para proteger estos monumentos». Amb els seus
llibres i articles, Ceram va contribuir a construir una imatge quasi sagrada de
l'arqueòleg vocacional, dedicat en cos i à nima al rescat i la protecció del
patrimoni històric, sovint davant la indiferència o la desÃdia de governs i
institucions públiques.
Palma, novembre del 2005. L'ajuntament de la ciutat
també confereix als arqueòlegs una mena de dignitat sagrada, un rol gairebé
sacerdotal, però radicalment distint al d'aquella imatge de Ceram. El paper
dels nostres arqueòlegs municipals no és el del sacerdot que consagra damunt
l'altar de la memòria històrica l'herència dels avantpassats, sinó que
s'assembla més aviat al dels capellans que acompanyen els reus de mort en el
corredor cap al patÃbul: no poden fer res per salvar-li la vida, però
l'escorten solidà riament fins al lloc de l'execució. De manera anà loga,
diumenge passat els arqueòlegs municipals complien el deure de certificar que
la cadira elèctrica, vull dir la piconadora mecà nica, duia a terme de manera
implacable l'execució del pont del tren de Gaspar Bennà zar, condemnat a mort
pel tribunal presidit per Catalina Cirer. I com totes les execucions i malifetes,
aquesta també s'ha fet de matinada, d'amagat de la mirada acusadora del poble.
Qui va ser el geni que va dir que els pobles no
s'equivoquen? Els fets demostren que el poble de Palma s'ha equivocat, de manera
majorità ria i reiterada, elegint per governar-nos una banda de fanà tics de la
demolició, que es tornen boigs amb l'olor de formigó fresc, que s'exciten
foradant els fonaments fÃsics i espirituals de la ciutat, una casta de personal
per a qui la memòria històrica, testimoniada pels vestigis arquitectònics i
patrimonials que encara no han sucumbit a la seva envestida, són una nosa, un
fre, una restricció a la seva idea estúpida i malalta de progrés.
Ceram es lamentava de l'escàs interès dels poders
públics davant la destrucció del patrimoni. El que ell no va preveure és que
un govern es podia convertir, directament, en el principal instigador de la
devastació. Per a Ceram, els arqueòlegs són uns aventurers. Doncs a Palma, en
ple segle XXI, aquesta aventura adquireix tons dramà tics. Cada dia són més
freqüents les notÃcies de professionals de l'arqueologia que protagonitzen
batalles increïbles per salvar un bocà de patrimoni de les urpes d'aquells que
segons les lleis, paradoxalment, haurien de ser els seus protectors: els poders
públics. Si les institucions són les primeres que atempten contra el patrimoni,
amb quina autoritat moral podran intervenir en casos d'agressió patrimonial
realitzats per particulars? Enmig d'aquesta situació, i a banda del trist ofici
d'enterramorts que han d'exercir els arqueòlegs municipals, la resta d'arqueòlegs
i similars s'estan convertint en una espècie d'herois de la resistència. I això,
perdonau, no em sembla gaire normal. Més aviat em sembla subnormal.
|