Rigidesa i rigor urbanĂstics
En
els darrers dies un tema urbanĂstic ha esdevingut el moll de l’os de la polĂtica
municipal vilera: la reforma de can Botino i, especialment, de la seua coberta.
He de confessar que no som cap entès en la matèria. Únicament puc jutjar com
a ciutadĂ , amb un mĂnim de criteri estètic, i des d’aquesta perspectiva em
sembla que la qĂĽestiĂł Ă©s una discussiĂł bizantina. Una altra qĂĽestiĂł Ă©s,
però, l’aspecte normatiu.
Â
Els
populars, prenent com a base la lletra del PEPRI de Dalt Vila i un informe
oficial europeu, consideren que la reforma de can Botino vulnera la legalitat
vigent. Els socialistes, que no. Dit això, crec que, per damunt de qui tengui
raĂł, hi ha normes massa estrictes. Record que un bar del barri de la Penya
tenia dificultats, segons el PEPRI corresponent, per obtenir llicència de
bar-musical. A voltes las normes van massa lluny en el detall. Quin sentit té
que les normes urbanĂstiques entrin en el detall de si un bar ha de ser musical
o no, i en canvi no entrin en el tipus de mĂşsica? O Ă©s el mateix la mĂşsica
tranquil·la del jazz, o les actuacions en directe, que la música txundatxum
d’alguns bars de la zona?
Â
Amb
les actuals normes urbanĂstiques, en algunes zones del camp d’Eivissa Ă©s
impossible que algun arquitecte innovador faci una autèntica obra d’art, d’avantguarda,
perquè s’han de seguir unes tipologies determinades que hi estan en
contradicciĂł. I tanmateix, hem de considerar que moltes de les construccions
d’arquitectura pseudotradicional entren dins les tipologies autoritzades? És
realment absurd.
Â
De
tota manera, feta la llei, feta la trampa. Perquè si no com s’explica una
construcció prop del cap Martinet més pròpia del món de Walt Disney que no
de l’entorn rural o turĂstic de JesĂşs? Com s’explica que s’autoritzin,
en zones d’alt interès paisatgĂstic, construccions dedicades a la restauraciĂł
o l’hostaleria?
Â
És
evident que les normes urbanĂstiques, a voltes, sĂłn massa rĂgides i permeten
un escàs marge de maniobra, i potser és aquest el cas de can Botino. Però
també és cert que aquesta rigidesa, volguda per legislador, respon a la
necessitat d’evitar abusos. I aquests abusos es continuen produint quan els
responsables municipals ho consideren convenient, al seu aire, sense cap trava
real que els ho impedeixi: aixĂ, no tenen cap empatx a fer servir la figura de
la declaració d’interès general per a un bar, un restaurant o un quiosquet,
sense tenir en compte que aquest recurs només s’hauria d’usar en casos
verdaderament excepcionals, i no a discreciĂł, segons interessos electorals o
l’amiguisme de torn.
Â
Dit
d’una altra manera: seria bo que els legisladors dotassin la normativa de
major flexibilitat quan es tracta de tenir en compte criteris estètics, artĂstics
o funcionals, i que en canvi garantissin una major objectivitat i independència
a l’hora de fer ús de figures legals excepcionals.
Â
Tanmateix
és clar que això només pot funcionar si hi ha un efectiu i eficaç control de
la disciplina urbanĂstica per part de totes les institucions, les municipals i
la insular. En cas contrari, l’urbanisme esdevĂ© una eina polĂtica mĂ©s en
mans d’uns o dels altres, però sense cap credibilitat davant l’opinió pública.
I és que moltes vegades són les pròpies institucions o empreses públiques
qui se salten el requisit –tan elemental, per altra banda– de sol·licitar
llicència d’obra... Ho ha fet, per exemple, l’Autoritat Portuà ria davant
l’Ajuntament de Vila o AENA davant l’Ajuntament de Sant Josep en les últimes
obres? Potser sĂ, però segur que hi ha casos en què les sol·licituds de llicència
no figuren en cap registre d’entrada. I aixĂ... no anam bĂ©.
ť
|