El cinema ‘revolucionari’
Normalment el cinema pretesament «revolucionari» europeu o
ianqui no deixa de ser un experiment plagat de bones intencions
però amb poca fondà ria creativa. Sempre hi ha excepcions; hem
parlat d'Orson Welles, Charles Chaplin, Stanley Kubrick; però
tot plegat no deixa de ser una honrosa excepció dins el gris
panorama de la indústria del cinema.
El feixisme i l'estalinisme barraven el pas a una autèntica
creació cinematogrà fica i ho feien des de la violència del
poder absolut exercit sense cap mena de vergonya. El maccarthisme
va ser l'equivalent nord-americà al que hem dit de l'estalinisme.
Posteriorment la censura damunt el cinema comercial s'exerceix
amb la forma molt més subtil, i a vegades no tan subtil, de la
producció. Formalment no hi ha censura, però en no haver-hi
diners per a tal o qual director, per a tal o qual projecte, el
control sobre els productes finals pot ser i de fet ho és, més
efectiu que la més ferrenya dictadura.
Per això mateix la indústria capitalista de la conformació de
les consciències, el cinema, no té gaire marge de maniobra
quant a provar de «revolucionar» el món en què es mouen
directors, actors i guionistes. La pel·lÃcula es planteja com a
simple negoci, com una inversió més, talment com qualsevol
capitalista pot invertir en accions o en petroli.
L'art sempre és un afegit secundari del producte final. A
vegades la imaginació, el geni de l'autèntic creador,
aconsegueix, talment un miracle, vèncer les estretes limitacions
del sistema. Aixà ens trobam amb les obres de Buñuel, Welles,
Saura, Visconti, Bergman, Passolini,Ford, Germi, Osborne, Lang,
Bresson, Antonioni i tants i tants d'altres.
Les obres dels quals sovint són pagades pels mateixos creadors o
subvencionades per productors al marge de la gran indústria.
Quants de directors de cine no s'han arruïnat completament en
voler fer una pel·lÃcula al marge dels esquemes polÃtics i
comercials del moment! La manca de diners, el boicot de les
distribuïdores (recordem, a tall d'exemple, la persecució
contra Orson Welles i Ciutadà Kane als EUA), la manca de
promoció de les obres produïdes, el silenci dels mitjans de
comunicació oficials i, el que és pitjor, un gust conformat per
desenes i desenes d'anys de veure productes embrutidors, fan que,
moltes vegades, els experiments d'avantguarda dels autèntics
creadors no puguin tenir el ressò social adequat ni la
continuació que haurien d'haver tengut en unes altres circumstà ncies.
Però són això, genialitats que sorgeixen en circumstà ncies
històriques concretes i ben determinades. El més normal és el
contrari. La producció de centenars i centenars de productes d'Ãnfima
categoria cultural, aptes tan sols per a entretenir les masses,
per a distorsionar la història, per a fer apologia de les idees
i valors de les classes dominats del moment, que són, no ho
oblidem, les que financien, amb els seus diners, el producte que
ha de sortir al mercat.
En aquesta situació no es poden demanar miracles als directors
que, com Warren Beatty, juguen amb la contradicció de voler ser
fidels a una idea però alhora han d'aconseguir treure
rendibilitat al producte que fan. És dins d'aquest camp de
contradiccions que podem considerar determinades obres «revolucionà ries»
del cinema comercial nord-americà o europeu.
Tanmateix sols podem considerar polÃticament revolucionà ria (formalment
ja seria el súmmum) l'obra que aconsegueix «revolucionar» polÃticament
l'usuari (lector, espectador, etc.), o que, almenys, en té la
intenció juntament amb un mÃnim de dignitat (solidesa) artÃstica.
A partir d'aquestes premises, a major qualitat artÃstica major
valor revolucionari. Segons i com fóra revolucionà ria La
batalla d'Alger. No ho és gens un Miquel Strogoff
pseudoprogre italià dels setanta, amb pretensions
antiimperialistes, que era un pamflet ultraesquerranista
insuportable i prà cticament autoparòdic. No ho és pas, tampoc,
en un altre sentit, Rojos, on assistim a l'aventura
personal del protagonista en un rerefons històrico-geogrà fic
confús, espectacular i exòtic, amb una incomprensió pregona
tant d'aquest rerefons com del mateix protagonista, de la seva
ideologia i de la seva actitud. Un exemple: en una escena, Beatty
ens mostra un Reed distanciat de l'actitud dels bolxevics,
presentada com a «ahumanista» i caricaturitzada en una mena de
Zinóviev que no s'amoïna pels fills, etc. Un altre exemple:
Reed va morir tot tornant del Congrés dels Pobles d'Orient. El
Congrés no apareix a la pel·lÃcula, com no hi apareix la menor
referència a la qüestió nacional.
Rojos, de Warren Beatty, podria servir-nos com a exemple
paradigmà tic d'això que deim. Dins d'una lÃnia de compromÃs més
accentuat, més «clà ssic», podrÃem parlar de les obres de
Costa-Gavras, per exemple el film Desaparegut (1982).
Sense oblidar el famós Novecento (1976) de Bernardo
Bertolucci o l'intent frustat de penetrar en l'essència del
terror estalinià , El cercle del poder (1992) d'Andrei
Konxalovski.
En un apartat especial podrÃem situar, pel que fa a l'estat
espanyol, bona part de la filmografia «compromesa» referent a
la guerra civil o la recent restauració monà rquica, la famosa
«transició» de finals dels anys setanta. En el camp d'un
cinema de protesta, un cinema dirÃem-ne «progre», hi ha
multitud de films dels tipus Siete dies de enero (1979) de
Juan Antonio Bardem; ¡Ay, Carmela! (1990) de Carlos
Saura; Las bicicletas son para el verano (1983) de Jaime
Chavarri; La verdad sobre el caso Savolta (1979) d'Antonio
Drove o Operación Ogro (1979) de Pontecorvo.
|