La passió de Crist
En relació amb la pel·lÃcula de Mel Gibson La passió de
Crist que he vist recentment en una sala de Palma, crec que,
a diferència del que pensen alguns intel·lectuals catòlics, no
representa cap aportació nova al coneixement profund de l'existència
del Crist. ¿Què es podria esperar d'un tèrbol personatge que
diverses publicacions dedicades al cinema defineixen com a «ultraconservador
i masclista, contrari als anticonceptius, homosexualòfob i poc
tolerant»? Pel juny del 2003 l'agència Reuters destacava les
protestes de la comunitat jueva nord-americana que denunciava
l'antisemitisme del film de Gibson. També el diari New York
Times mostrava Mel Gibson com un catòlic tradicionalista
contrari a les reformes i l'esperit del Concili Vaticà II.
Informacions que ens demostren l'autèntic tarannà del
personatge.
La passió de Crist, promocionada pel pretès «realisme» de
les fuetades dels legionaris romans sobre l'esquena,
convenientment preparada de l'actor Jim Caviezel, no aporta res
de nou ni a la història de la cinematografia mundial ni al
coneixement dels orÃgens del cristianisme. Cap descobriment històric,
cap avanç en la coneixença de la controvertida personalitat de
Crist, cap innovació tècnica. La passió de Crist és
sens dubte un simple treball artesanal que únicament demostra un
cert domini de l'ofici del director Mel Gibson.
Confondre l'escriptura d'un guió més o manco fidel als
evangelis autoritzats per l'església amb «autenticitat històrica»
és no haver volgut aprofundir en els orÃgens del cristianisme.
Restar bocabadats davant els litres de sang de mentida que surt
de l'esquena de l'actor que interpreta el Crist amb un «acostament
al dolor» quan, cada dia, la sang autèntica brolla de l'esquena
i dels cossos d'una humanitat torturada per la injustÃcia, és
tenir ben poca sensibilitat davant els sofriments dels milers i
milers de nous galileus que moren arreu del món davant els
nostres ulls.
Crec sincerament que el cristianisme, tot el que aquesta religió
va tenir i, en certs aspectes, té encara de subversiu, no es
mereixia ser tractat de forma tan simplista i comercial.
Convindrem que res no prohibeix un director que provi de fer
diners amb el tractament de determinats temes religiosos. Fins
aquÃ, tot correcte en una societat de consum com la nostra. Però
que Mel Gibson ens vulgui fer creure que ha fet una important
aportació a la història del cristianisme ja és més discutible.
Aquesta pel·lÃcula no aporta cap element històric nou, com hem
dit més amunt. El guió es basa en alguns dels escrits dels
evangelis autoritzats per l'església i en altres escrits del Nou
Testament. La figura històrica de Crist, tenint en compte els
evangelis apòcrifs salvats de la cremadissa oficial, els texts
de la secta dels essenis trobats a Qunran, és encara investigada
pels historiadors.
Barrows Dunham és qui més aproxima a l'existència de les
sectes i moviments jueus que lluiten contra la dominació romana
i per l'alliberament del poble jueu. L'autor situa els diversos
moviments d'alliberament nacional jueus contra l'Imperi de Roma.
Es aquà on hem de situar l'existència real de molts possibles
salvadors de la humanitat tipus Crist. Per a Dunham aquest
possible Crist és el cap d'una insurrecció popular que fracassa
en l'intent de prendre el poder i aconseguir la llibertat. Els
evangelis conserven el record d'aquesta provatura d'alliberament
i de transformació social. Recordem: «Els darrers seran els
primers; els humils posseiran la terra». Posteriorment, Pau i
els seus seguidors llimaran els aspectes més subversius del
primitiu missatge cristià per fer-lo més adequat a la
incorporació dels gentils, de sectors socials més propers a les
classes dominants de cada societat on arriba el missatge d'una
nova moral que faci front a la corrupció imperial.
L'autèntica pel·lÃcula sobre la figura històrica del Crist o
els milers de salvadors del passat que s'enfrontaren a la injustÃcia
és encara per fer.
|