L’esquerra i la cultura
Mort el 18 d’octubre de 2003,
Manuel Vázquez Montalbán (Barcelona, 1939) era un amic i col·laborador
de Le Monde diplomatique; també era, naturalment, un immens
escriptor i un militant en lluita permanent contra les injustÃcies
i les desigualtats socials. En homenatge al seu talent i al seu
compromÃs, publiquem aquest text inèdit, adaptat d’una
conferència pronunciada a Alacant el 2001.
La cultura com a patrimoni és el llarg riu que arriba a una
determinada generació d’éssers humans, un riu que li
transmet valors morals, estètics, ideologies, historificacions,
sÃmbols. És a dir, tot un patrimoni de carà cter cultural que
han elaborat les generacions anteriors i que es rep, presenta i
accepta si es tenen mecanismes d’acceptació cultural, si es
té un territori possible d’incidència entre aquesta
contribució cultural i el receptor d’aquesta immensa
proposta.
Els revolucionaris sempre han qüestionat el passat i establert
una certa quarantena al voltant d’aquest patrimoni cultural,
intentant veure’l com una cultura elaborada per les antigues
classes dominants, per les classes que han ostentat el control de
la història.
Aquesta ha estat l’actitud general tant de la Revolució
Francesa com de la Revolució Soviètica d’Octubre, la de
col·locar en quarantena la cultura heretada i denunciar-la com a
feudal, que pertanyia a la classe derrotada. Durant la Revolució
Soviètica, sens dubte la més radical que ha existit mai, es va
donar la famosa polèmica entre cultura proletà ria o cultura de
classe. Alguns dels teòrics culturals de la revolució es van
plantejar la tesi d’una polÃtica de taula rasa, per
eradicar l’herència dels ancestres i substituir-la per la
cultura de la nova classe proletà ria. Contra aquesta posició,
amb la ferotge voluntat de salvaguardar el patrimoni cultural, s’eleva
Lev Trotski en persona. Proclamava que la cultura, precisament a
causa del canvi polÃtic, havia deixat de ser una cultura burgesa
per convertir-se en una cultura humana. En conseqüència, la
revolució s’havia de fer de manera que els seus valors
fossin assimilats pel conjunt del poble amb vista a inaugurar una
nova era històrica.
Aquà tenim un principi de tractament de la qüestió. El que dóna
un carà cter regressiu al patrimoni cultural no és el patrimoni
en si mateix, sinó la instrumentalització del patrimoni a través
de les forces regressives i la impossibilitat que sigui assumit
realment per la majoria de la societat. Això es pot aconseguir a
partir d’eines aparentment simples, situades en posició
vertical, com ara una polÃtica d’extensió de la lectura
mitjançant les biblioteques, una polÃtica d’aproximació a
les arts afavorint la possibilitat de practicar-les, la
possibilitat de la seva visió; una polÃtica cultural que
trenqui les barreres d’una organització comercial de la
cultura que limita en definitiva que la cultura sigui d’usdefruit
d’un sector social determinat.
Després hi ha la cultura com a consciència, que és potser la
forma més omnipresent de cultura. Tots els éssers humans tenen
cultura des del moment que poden ser conscients de la seva
situació i de la seva relació amb els altres i amb la
naturalesa. D’aquest fet en surten una sèrie de concepcions
culturals. Tot el que és consciència de ser, d’existir, de
relacionar-se amb el món i amb els altres. Per això, quan a
vegades es distingeix entre els que tenen cultura i els que no en
tenen, es comet una greu arbitrarietat i una greu confessió d’analfabetisme.
Tots els éssers humans capaços d’adquirir consciència del
que són i del que fan, i sobretot, els que assoleixen la
possibilitat d’adquirir consciència del paper que
representen en les relacions amb els altres, tenen cultura. Ningú
no pot quedar exclòs del regne de la cultura.
Davant d’aquestes dues concepcions —la cultura com a
patrimoni i la cultura com a consciència—, hi ha hagut
tradicionalment dues polÃtiques culturals; és a dir, dos
intents de manipulació polÃtica.
D’una banda, la polÃtica cultural de la reacció que
consisteix a acaparar la cultura patrimoni i la cultura consciència
per a incorporar-les a un conjunt de veritats establertes,
defensades pel poder i convertir l’accés a la cultura en
una manera d’integrar-se en una mecà nica de comunió amb
allò establert. Aquesta polÃtica ha tendit, en el millor dels
casos, a la cultura com a integració, fins i tot a la mutilació
de la cultura, o al control dictatorial de la cultura, o fins i
tot a l’aniquilació, a la falsificació o mistificació de
la cultura, que és la caracterÃstica dels perÃodes feixistes.
En general, les forces progressistes parteixen d’una presa
de consciència i per tant d’una posició crÃtica que qüestiona
l’ordre establert i intenta canviar-lo. Això s’aplica
a la cultura com a consciència. Pel que fa a la cultura
patrimoni, l’esquerra ha evitat usar-la per intentar fer-la
quadrar amb les seves pròpies motivacions.
Qualsevol possible programa de polÃtica cultural de l’esquerra
hauria de passar primer per l’assimilació sense reserves de
la cultura patrimonial. En segon lloc, pel foment del paper
modificador de la consciència crÃtica. I finalment, fer una anà lisi
de com una polÃtica cultural de progrés ha de tenir en compte
el foment d’una consciència de classe com a forma superior
de cultura.
Tenint present que una polÃtica cultural ha de tenir en compte
el grau de desenvolupament de la dinà mica històrica dins d’una
concepció global de progrés, obliga l’esquerra a un esforç
tità nic: el replantejament del mateix sentit de progrés.
Cornelius Castoriadis afirma que la gran elecció del nostre
temps consistirà en “el socialisme o la barbà rieâ€. En
plantejar-se aquesta elecció, Castoriades sintetitza en una
relació entre dos paraules oposades per dos cultures diferents,
dos sentits de la relació històrica diferents que engloben els
sistemes d’organització de la vida, de la producció, de
les relacions humanes. Una basada en el benefici, l’èxit de
la satisfacció material per una minoria dirigent i els sectors
dominants. L’altra, basada en el socialisme, plantejat com
la racionalització que s’enfronta a aquesta barbà rie, que
crea noves relacions humanes, una nova cultura, la possibilitat d’una
nova consciència del paper de l’humà en la realitat. El
socialisme es planteja com una autèntica cruïlla cultural en la
qual es produeixen totes les claus que donen sentit al trà nsit
cultural.
T. S. Elliot, excel·lent poeta de dreta, va descriure el que
significava cada situació cultural. Per a l’home
contemporani, comprendre que el fet cultural es perpetua, es dóna
a partir d’un relleu dialèctic entre tradició i revolució,
és l’essència mateixa de la cultura. A cada època li
correspon una tradició cultural que xoca amb la consciència crÃtica
del moment; i d’aquest xoc entre patrimoni cultural que
heretem i la consciència crÃtica, emana la possibilitat d’una
continuïtat. Elliot va identificar aquesta mecà nica de
comprensió de la cultura, i li hem d’agrair.
En apostar per una cultura de progrés (no reservada en exclusiva
a l’esquerra), les forces progressistes en general
assumeixen la tradició i, d’aquesta manera el patrimoni
cultural; en apostar per la revolució, lliguen aquest patrimoni
cultural a una consciència crÃtica. Però per fer-ho, han d’oferir
al món una visió basada en una idea fonamental, emparentada a l’elecció
“socialisme o barbà rieâ€: la necessitat de sobreviure a
les tendències destructores.
Un cop guanyada la batalla per la supervivència —el primer
objectiu—, el segon objectiu és una cultura d’igualació
que no equivalgui a una cultura d’uniformitat, sinó que
asseguri la satisfacció de les necessitats, entre d’altres,
culturals de tots els éssers humans.
El tercer objectiu és una cultura de l’alliberació de
lluita contra l’alienació, no en el sentit marxista (segons
el qual l’home, en no posseir els mitjans de producció, no
posseeix realment el que realitza i es distancia del producte que
ha elaborat), sinó l’alienació en el sentit més ampli: l’alliberació
de la tendència a les religiositats negatives, a les comunions
que aniquilen la capacitat crÃtica. La desalienació en el
sentit de llibertat total de les conductes tan col·lectives com
individuals en el terreny de la polÃtica, la moralitat o la
sexualitat.
El quart objectiu és la reivindicació de la pau com a valor
cultural suprem. És necessari denunciar la guerra latent com a
valor ideològic de la contrarevolució. L’amenaça de la
guerra aposta per una cultura de la por que paralitza les consciències,
les fa més conservadores. Per contra, la reivindicació de la
pau és revolucionà ria perquè aposta pel canvi. La pau aposta
per les energies creadores de l’humà , per la seva llibertat
d’expressió, de realització, de transformació. Les forces
del progrés són majorità ries i quan en siguin conscients, els
partidaris d’un ordre arcaic quedaran aïllats.
L’esquerra s’ha de batre en dos fronts. Defensar la
seva pròpia consciència i lluitar contra aquesta por que
intenten transmetre’ns com a valor cultural suprem. Per tal
que els patrimonis culturals es mantinguin a l’abast de la
immensa majoria.
|