Partit Popular -35 kms, Pacte de Progrés +54 kms
L'accident del tren a Petra i el tancament de la línia havia
estat anunciat per diverses veus als mitjans des de feia mesos.
No és el primer pic que passa: l'any 77 van tancar la línia de
Manacor amb l'excusa d'un accident de manera provisional. Una
provisionalitat que va durar 26 anys. Veïns de Petra s'havien
adonat, i així ens ho havien explicat, que després de les
eleccions ja no sentien passar les màquines de manteniment de
les vies. Però la realitat encara és més greu: SFM no té ni
equip tècnic ni el personal necessari per fer el manteniment de
les vies!!! El risc d'un accident amb víctimes era més que
probable.
I després de l'accident han detectat més de 20 punts de perill
al llarg de tota la línia. I tot plegat torna a fer olor de
linxament de «la tropa». Però la lectura podria ser una altra:
és probable que la senyora Margarita Isabel Cabrer estigui
cometent un suïcidi polític: com és que no ha detectat més de
20 punts de risc si ja feia 9 mesos que havia arribat a la
Conselleria? Què han fet durant aquests nou mesos en què ha
estat responsable d'aquesta infraestructura? El gerent d'SFM no
s'ha sabut envoltar de tècnics que l'assessorin per donar
seguretat als viatgers durant aquest temps? Pot ser tan
incompetent com per no adonar-se fins passats 9 mesos que ha
pogut dur a la mort tanta gent? A Mallorca no es fan revisions de
la via i de les infraestructures quasi diàries com a la resta
d'infraestructures ferroviàries de l'Estat. De tota manera, pot
demostrar que s'ha fet alguna inspecció i que els perills eren
indetectables fins el dia de l'accident? Si no ho pot demostrar,
qualcú hauria de dur als tribunals Cabrer i el gerent per negligència
i incompetència.
D'altra banda, com és que els accidentats no van poder sortir
dels vagons de manera ràpida? Alguns van estar entre 5 i 15
minuts per aconseguir sortir. Durant aquests nou mesos no hi ha
hagut cap martell per poder trencar els vidres en cas d'accident.
Se'n recorden de Chinchilla? 19 persones mortes calcinades perquè
no pogueren sortir dels vagons. Què hauria passat si el tren
s'hagués incendiat i els passatgers haguessin mort cremats? La
culpa hauria estat del Pacte també perquè en 9 mesos Cabrer i
companyia no han tengut temps de detectar que els passatgers no
disposaven de cap sistema per poder sortir amb rapidesa dels
vagons en cas d'emergència? Negligència i incompetència un
altre pic. D'altra banda, Cabrer pensa que els tècnics i els
treballadors de Serveis Ferroviaris de Mallorca són completament
inútils i no saben dissenyar una línia de tren? Llavors, com és
que la majoria encara treballen a SFM? La majoria treballaven a
les ordres del govern del Partit Popular abans de l'arribada del
Pacte de Progrés i hi continuen treballant avui. Deu ser que
saben fer la seva feina: ho van demostrar en la reobertura de la
línia d'Inca a sa Pobla. Com és que llavors no hi va haver
tants problemes si eren els mateixos els que ho van fer i a les
ordres del Pacte de Progrés? Com és que consideren que el model
ferroviari que tenim és responsabilitat de quatre anys de Pacte
de Progrés si durant la major part dels darrers 25 anys la
responsabilitat ha estat de persones del Partit Popular? Hi ha
dos informes de l'empresa constructora Melchor Mascaró S.A. de 2
de juliol de 2003, amb el PP al Govern des de feia dies i Cabrer
a la conselleria, advertint de la provisionalitat de part de
l'obra. Un equip de tècnics pot passar per alt un informe tan
important? En tot cas, les obres públiques abans de ser
recepcionades per l'administració han de tenir l'informe
favorable d'un tècnic i aquest és el que assumeix els possibles
defectes tècnics si no ha informat desfavorablement. On és
aquest informe? D'altra banda, entre Palma i Inca també n'hi ha
molts de punts perillosos, alguns s'han reparat i altres no. Els
usuaris han denunciat aquests desperfectes en la línia i no ha
estat arreglats. Això no treu que segueixi sent molt més segur
anar en tren que no en cotxe particular.
Com deia Melià Ques fa uns dies, Cabrer ha engegat el ventilador
per escampar els seus problemes cap al Pacte. I de tant generar
brutícia per llençar-la contra el ventilador n'està sortint
empastifat el tren: el mitjà de transport terrestre més segur
que existeix. Hi ha enginyers de camins que asseguren que en tres
dies el problema podria estar solucionat. Veurem quines proves
aporta la consellera i com explica que no s'hagués adonat de tan
«greus» perills en el temps que es tarda a engendrar, gestar i
parir un nin. Veurem si el resultat d'aquest part de nou mesos és
una mentida que s'aguanta bé o que cau pel seu propi pes. En tot
cas, el senyor Jaume Matas hauria de recordar les seves paraules:
«el tren també és el meu projecte». En aquest projecte, de
moment, el PP va perdent de golejada.
El Pacte de Progrés guanya per més de 54 quilòmetres
inaugurats. El Partit Popular va camí d'haver passat 20 anys al
govern de les Illes Balears i no haver inaugurat ni un sol quilòmetre
de via. A més, perd amb els punts negatius de la línia de
Manacor tancada. De moment, l'única inauguració ferroviària de
Matas és el tren cap al no-res. L'any 1999, just abans de les
eleccions, Matas pujava al tren de sa Pobla, recorria poc més
d'un quilòmetre de via i havia de tornar enrera perquè aquella
via no duia enlloc. La via que ha inaugurat la consellera Cabrer
acompanyada del diputat Antoni Pastor tampoc no du enlloc. Manca
responsabilitat institucional i respecte cap al tren i els seus
usuaris.
|