Llibres sobre George Sand
Potser molt poques vegades un personatge reuneix els requisits
humans i culturals per a encarnar ell tota una època històrica.
Aquest, emperò, és el cas de l'escriptora i activista francesa
George Sand, pseudònim d'Armandine-Aurore-Luce Dupin. Nascuda a
ParÃs l'any 1804, és hereva, doncs, sense cap gènere de
dubtes, de l'esperit intel·lectual de la Il·lustració dels
enciclopedistes i, també, de l'empenta republicana i revolucionà ria
de 1789.
La Gran Enciclopèdia de Mallorca fa un breu resum de la seva
vida destacant la seva vessant de novel·lista i la seva estada a
Mallorca en companyia dels seus fills i del músic Frédéric
Chopin. De la Sand periodista i escriptora la GEM diu: «Instal·la
a ParÃs [després de la separació del baró Dudevant l'any 1831],
començà a col·laborar al diari Le Figaro, on conegué
l'escriptor Jules Sandeau, amb qui inicià una relació amorosa.
Sandeau l'animà en la seva tasca literà ria i junts publicaren
la novel·la Rose et Blanche (1831), sota el nom de Jules Sand.
En solitari i ja amb el pseudònim de George Sand, publicà les
novel·les Indiana (1832), Valentine (1832) i Lélia
(1833), que incideixen en el tema de la independència de la dona
i en la rebel·lió contra la societat. Mantengué relacions amb
personatges de renom, com Mérimée, Frantz Listz i Alfred de
Musset, el qual deixà pel compositor Fryderyk Chopin».
Però l'extensa història dels amors de Sand dóna per a un
llibre o més i, per tant, en parlarem en altres articles. Ara
volem fer una petita aproximació a la seva vida en general i
destacar alguns elements de la seva personalitat.
El llibres que s'han escrit sobre la seva vida i la seva obra són
innombrables. A part de la ja clà ssica obra d'André Maurois Léila
ou la vie de George Sand (Paris, Hachette, 1952), podem citar
també George Sand y Fréderic Chopin de Fernando DÃaz-Plaja
(Barcelona, Plaza Janés, 1999); George Sand de Belinda
Jack (Barcelona, Javier Vergara Editor, 2002), i de l'obra George
Sand de Jean Chalon (Barcelona, Edhasa, 1992).
Aproximacions interessants a George Sand es poden trobar en
l'opuscle del músic Joan Moll i Marquès Frederic Chopin (Ciutat
de Mallorca, Govern de les Illes Balears, 1999), en el magÃfic
llibre d'Aránzazu Miró Aquell hivern de Chopin a Mallorca
(Ciutat de Mallorca, Editorial El Far, 2000), en el pròleg de
Jaume Vidal Alcover a Un hivern a Mallorca (Ciutat de
Mallorca, Moll, 1993), en el llibre de memòries Chopin de
Franz Liszt (Madrid, Espasa-Calpe, 1967) i en els articles de
Miquel dels Sants Oliver, concretament en el titulat «Chopin
en Valldemosa», pà gines 65-85 publicat en el volum III de
les seves obres complees (Ciutat de mallorca, Lleonard Muntaner,
2000).
Interessant és també el petit resum que de la impressionant Histoire
de ma vie, una autobiografia de la mateixa Sand publicada en
deu volums per Michel Lévy frères, a ParÃs, el 1856, titulada
també, en traducció espanyola: Historia de mi vida (Barcelona,
Parsifal Ediciones 1990).
De totes maneres, la bibliografia referent a George Sand és tan
extensa que es fa llarga i pesada la reproducció exacta dels
centenars de tÃtols que s'han escrit sobra la seva obra.
Wladimir Karénine escriu George Sand. sa vie et ses oeuvres,
en quatre volums (ParÃs, 1899-1926); el mallorquà Bartomeu Ferrà ,
aporta el seu Chopin i George Sand a la Cartoixa de
Valldemossa (Ciutat de Mallorca, impr. l'Esperança, 1931),
obres molt necessà ries en el moment que l'escripor es vol
enfrontar amb un mÃnim d'informació amb un personatge tan vital
i important dins la història de la literatura.
Ningú com ella ens pot ajudar a definir l'esperit del
romanticisme, la generació literà ria i polÃtica francesa que,
a partir de 1830, defineix els conceptes culturals dels quals
vivim, en bona part, d'ençà aquella època. Després de la
derrota napoleònica i la posterior restauració monà rquica, amb
el triomf del Segon Imperi a França, assistim al desenvolupament
i consolidació de la societat burgesa i de les concepcions
damunt l'art i la literatura tal com avui les entenem. Si la
revolució industrial comença i es va consolidant a Anglaterra a
partir de mitjans dels segle XVIII, a França és el Segon Imperi
el que dóna l'esquelet polÃtic i ajuda a construir els
fonaments del nou poder burgès sorgit de la Revolució francesa
que, a partir d'ara, dominarà el món.
Balzac, Sand, Stendhal o Victor Hugo, per dir tan sols uns noms,
marquen per sempre un tipus de sensibilitat que arriba sense
interrupcions fins als nostres dies.
George Sand, filla de la Il·lustració, activista republicana
antimonà rquica i antiaristòcrata, mai no serà socialista «autèntica»
a la manera que propugnen Marx i Engels en el Manifest.
En el fons, com a «senyora de Mohant», com a intel·lectual
relacionada amb els personatges més famosos del segle XIX, té més
fils que la uneixen amb el poder dels que ella mateixa vol
imaginar. Als quaranta anys no ha dubtat, emperò, de redactar
els decrets i manifestos revolucionaris de la República; amiga
de les idees de Saint-Simon, Charles Fourier, Victor Considérant,
Robert Owen, Étienne Cabet o Constantin Pecquer, no ha dubtat a
decretar, al costat de Lamartine i els republicans, l'abolició
de tots els tÃtols de noblesa.
George Sand, que havia estat a Mallorca amb els seus fills i el músic
Frédéric Chopin des del novembre de 1838 a febrer de 1839, és
l'Ã nima de la majoria de decrets i resolucions republicanes del
moment. L'escriptora és aleshores la mà dreta de Lamartine i el
govern republicà . Escriu les instruccions del govern dirigides
als batles de tot l'Estat francès i als departaments. George
Sand prova d'impulsar idees avançades en la legislació del
moment. En els seus articles demana el vot per a les dones, per
als pagesos i per als sectors pobres de la societat.
|