Derogar parcs per facilitar un frau fiscal
* Maci脿 Bl谩zquez Salom 茅s president del GOB-Mallorca
Fonts de la Conselleria de Medi Ambient han anunciat l'imminent
retall dels parcs naturals de Llevant i Cala d'Hort, que mitjan莽ant
una disposici贸 de la propera Llei de mesures tribut脿ries i
administratives (llei d'acompanyament als pressuposts) passaran a
quedar integrats 煤nicament per les finques p煤bliques.
Aquesta decisi贸 del Govern 茅s conseq眉猫ncia de la pressi贸
exercida per diferents col.lectius i individus (fonamentalment
importants propietaris) contraris a la declaraci贸 d'espais
naturals protegits. L'argument fonamental contra la declaraci贸 (i
ara a favor de la desprotecci贸) 茅s l'anomenat "tempteig i
retracte".
Els drets de tempteig i retracte s贸n aplicables a les finques
integrades dins espais naturals protegits, i en altres casos
diferents. En resum, aquests drets suposen que l'administraci贸 t茅
prefer猫ncia de compra quan es produeix la venda d'una finca, pel
mateix preu que estigui disposat a pagar l'altre comprador.
Aix铆, si l'administraci贸 est脿 interessada en la finca que es
ven, per a fer-se amb la propietat haur脿 de pagar el mateix que
l'altre comprador, import que ha estat establert pel propietari.
On hi ha, doncs, el problema per al propietari, si en un i altre
cas, en principi, hi guanya el mateix?
Tots sabem, per貌, que 茅s pr脿ctica habitual en les transaccions
immobili脿ries no declarar la totalitat de l'import pagat i
cobrat, emprant doblers "negres" per cobrir una part de
l'operaci贸. Declarant nom茅s una part s'aconsegueix una minva en
els imposts que graven l'operaci贸, i es fan c贸rrer doblers que
si aflorassin fiscalment serien de dif铆cil justificaci贸.
Evidentment el tempteig i retracte suposa un problema per aquesta
pr脿ctica. Si el comprador particular est脿 disposat a pagar 10 (posem
que 5 de blancs i 5 de negres) el propietari haur脿 de demanar a
l'administraci贸 si vol comprar la finca per 5 (els blancs,
l'import que figurar脿 legalment a la transacci贸). Evidentment
al propietari no li fa cap gr脿cia la possibilitat d'haver de
vendre a l'administraci贸 per 5 quan t茅 un particular que li
paga 10.
No ens estendrem sobre l'opini贸 que ens mereix aquesta pr脿ctica
d'evasi贸 d'imposts. Com a ciutadans, confiam que l'administraci贸
competent vetllar脿 per garantir que la contribuci贸 que els
ciutadans feim a la caixa comuna sigui el m茅s justa possible, i
sobretot respecti la legalitat.
Per貌 sobre el tema inicial, la derogaci贸 de parcs amb la
justificaci贸 fonamental d'eliminar la possibilitat de tempteig i
retracte, s铆 que volem manifestar la nostra opini贸 de forma ben
clara. Des del GOB consideram que l'exercici dels drets de
tempteig i retracte no 茅s el m猫tode m茅s adequat per aconseguir
la titularitat p煤blica de nous terrenys dins espais naturals
protegits. Per a la compra de terrenys sense dubte 茅s millor la
negociaci贸 amb els propietaris, que de fet ha estat sempre el
sistema utilitzat fins ara. Creim tamb茅 que si la possibilitat
d'aplicar el tempteig i retracte 茅s un entrebanc, segur que no
茅s insalvable si administraci贸 i propietaris s'ho proposem i
arriben a acords que garanteixin la no execuci贸 d'aquests drets.
Per貌 el que s铆 ens semblaria completament indecent 茅s que el
Govern pogu茅s estar disposat a recular en les mesures de
conservaci贸 del patrimoni natural amb el motiu fonamental de
facilitar el frau fiscal que hem comentat. Aquesta pr脿ctica
derogaci贸 de parcs naturals per raons bastant t茅rboles, a m茅s
d'altres mesures amb greus repercusions ambientals impulsades pel
Govern, ens fan sentir avergonyits davant la resta del m贸n i
demostren ben clarament quina 茅s la vertadera consci猫ncia
ambiental dels nostres governants.
|