El cinquè poder
Contra els abusos dels poders, durant llargues dècades, la
premsa i els mitjans de comunicació han constituït, en el marc
democrà tic, un recurs dels ciutadans. En efecte, els tres poders
tradicionals —legislatiu, executiu i judicial— poden
fallar, equivocar-se i cometre errors. Amb molta més freqüència,
evidentment, als estats autoritaris i dictatorials, on el poder
polÃtic continua sent el responsable bà sic de totes les
violacions dels drets humans i de totes les censures contra les
llibertats.
Tanmateix, als països democrà tics també es poden cometre
abusos greus, encara que s’hagin votat democrà ticament les
lleis, que els governs siguin fruit del sufragi universal i la
justÃcia —en teoria— sigui independent de l’executiu.
Es pot donar el cas, per exemple, que aquesta condemni un
innocent (no podem oblidar l’afer Dreyfus a França); que el
Parlament voti unes lleis discriminatòries envers uns grups
determinats de la població (aixà va succeir als Estats Units
durant més d’un segle, contra els afroamericans, i succeeix
avui contra els que procedeixen dels països musulmans en virtut
de la Patriot Act); que els governs duguin a terme unes polÃtiques
amb unes conseqüències que han de resultar funestes per a tot
un sector de la societat (és el cas avui dia, en molts països
europeus, respecte dels immigrats sense papers).
En un context democrà tic com aquest, els periodistes i els
mitjans de comunicació sovint han considerat un deure primordial
denunciar aquestes violacions dels drets. De vegades ho han pagat
molt car: atemptats, desaparicions, assassinats, com ho constatem
encara a Colòmbia, a Guatemala, a Turquia, al Pakistan, a les
Filipines i altres llocs. Per això mateix durant molts anys s’ha
parlat del quart poder. Aquest quart poder era, en definitiva, grà cies
al sentit cÃvic dels mitjans de comunicació i al valor dels
periodistes audaços, el que tenien a mà els ciutadans per
criticar, rebutjar, o oposar-se, democrà ticament, a unes
decisions il·legals que podien ser iniqües, injustes i fins i
tot criminals contra persones innocents. Era, com s’ha dit
sovint, la veu dels qui no tenen veu.
D’uns quinze anys ençà , a mesura que s’accelerava la
mundialització liberal, s’ha buidat de sentit aquest quart
poder, ha perdut a poc a poc la seva funció bà sica de
contrapoder. Una escandalosa evidència que s’imposa en
estudiar de prop el funcionament de la globalització, en
observar com ha agafat volada un nou tipus de capitalisme, que ja
no és simplement industrial sinó sobretot financer, en resum,
un capitalisme de l’especulació. En aquesta fase de la
mundialització, assistim a un brutal enfrontament entre el
mercat i l’estat, el sector privat i els serveis públics, l’individu
i la societat, el que és personal i el que és col·lectiu, l’egoisme
i la solidaritat.
Actualment disposen de l’autèntic poder un grapat de grups
econòmics i d’empreses del planeta amb un pes en els
negocis del món que de vegades sembla més important que el dels
governs i el dels estats. Ells són els nous amos del món, que
es reuneixen cada any a Davos, en el marc del Fòrum Econòmic
Mundial, i que inspiren les polÃtiques de la gran trinitat
globalitzadora: Fons Monetari Internacional, Banc Mundial i
Organització Mundial del Comerç.
És en aquest marc geoeconòmic en què s’ha produït una
metamorfosi decisiva en el camp dels mitjans de comunicació de
masses, en el mateix cor de la seva textura industrial.
Els mitjans de comunicació de masses (emissores de rà dio,
premsa escrita, cadenes de televisió, Internet) cada cop s’agrupen
més en el si d’unes estructures que es multipliquen per
constituir grups medià tics amb vocació mundial. Empreses
gegantines com New Corps, Viacom, AOL Time Warner, General
Electric, Microsoft, Bertelsmann, United Global Com, Disney,
Telefónica, RTL Group, France Telecom, etcètera, a partir d’ara
tenen possibilitats noves d’extensió grà cies a les
convulsions tecnològiques. La revolució digital ha trencat les
fronteres que abans separaven les tres formes tradicionals de la
comunicació: so, escriptura, imatge. Ha permès l’aparició
i la puixança d’Internet, que representa un quart sistema
de comunicació, una manera nova d’expressar-se, d’informar-se,
de distreure’s.
A partir d’aquÃ, les empreses medià tiques estan temptades
de constituir-se en grup per aplegar en el seu si tot els mitjans
de comunicació clà ssics (premsa, rà dio, televisió) i alhora
totes les activitats del que en podrÃem anomenar els sectors de
la cultura de masses, de la comunicació i de la informació.
Aquestes tres esferes abans eren autònomes: d’una banda, la
cultura de masses amb la seva lògica comercial, les seves
creacions populars, els objectius bà sicament mercantils; de l’altra,
la comunicació, en el sentit publicitari, el mà rqueting, la
propaganda, la retòrica de la persuasió; i a la fi, la
informació amb les seves agències de notÃcies, els butlletins
de radiodifusió o televisió, la premsa, les cadenes d’informació
contÃnua, en resum, l’univers de tots els periodismes.
OBSERVATORI INTERNACIONAL DELS MITJANS
El cinquè poder
Aquestes tres esferes, abans tan diferents, s’han imbricat a
poc a poc per constituir una sola i única esfera colossal dins
de la qual cada cop es fa més difÃcil distingir les activitats
que pertanyen al camp de la cultura de masses, de la comunicació
o de la informació (1). A més a més, aquestes empreses medià tiques
gegantines, aquests productors en cadena de sÃmbols,
multipliquen la difusió de missatges de tot tipus, on s’entremesclen
televisió, dibuixos animats, cinema, videojocs, CD musicals,
DVD, edició, parcs temà tics com ara Disneylà ndia, esport
espectacle, etcètera.
En altres termes, actualment els grups medià tics presenten dues
caracterÃstiques noves: d’entrada, s’ocupen de tot el
que pertany a l’escriptura, de tot el que pertany a la
imatge, de tot el que pertany al so, i ho difonen per mitjà d’uns
canals molt diversos (premsa escrita, rà dios, televisions
hertzianes, per cable o satèl·lit, via Internet i a través d’altres
tipus de xarxes digitals). Segona caracterÃstica: aquests grups
són mundials, d’abast del planeta, del globus, i no
solament nacionals o locals.
El 1940, en una cèlebre pel·lÃcula, Orson Welles atacava el
superpoder de Citizen Kane (en realitat, el magnat de la premsa
de principi del segle xx, William Randolph Hearst). Ara bé,
comparat amb el dels grans grups mundials d’avui, el poder
de Kane era insignificant. Kane, propietari d’alguns diaris
de premsa escrita en un sol paÃs, tenia un poder minúscul (cosa
que no vol dir que no disposés d’eficà cia en l’à mbit
local o nacional (2)) davant dels arxipoders dels megagrups medià tics
del nostre temps.
Aquestes hiperempreses contemporà nies s’apropien, mitjançant
uns mecanismes de concentració, dels sectors medià tics més
diversos en nombrosos països, en tots els continents, i d’aquesta
manera, pel seu pes econòmic i la seva importà ncia ideològica,
es converteixen en actors centrals de la mundialització liberal.
La comunicació (ampliada cap a la informà tica, l’electrònica
i la telefonia) s’ha convertit en la indústria pesant del
nostre temps i aquests grans grups miren d’ampliar el seu
abast per mitjà d’incessants adquisicions i exerceixen
pressió sobre els governs a fi de transgredir les lleis que
limiten les concentracions o impedeixen la constitució de
monopolis o de duopolis (3).
La mundialització és també, doncs, la mundialització dels
mitjans de comunicació de masses, de la comunicació i de la
informació. Aquests grans grups, preocupats bà sicament per la
recerca del seu gegantisme, que els obliga a festejar els altres
poders, ja no es proposen, com a objectiu cÃvic, ser un quart
poder, ni denunciar els abusos contra el dret, ni corregir les
disfuncions de la democrà cia per polir i perfeccionar el sistema
polÃtic. Ni tan sols desitgen erigir-se en quart poder i molt
menys fer les funcions de contrapoder.
Quan, si s’escau, es poden constituir en quart poder, aquest
s’afegeix als altres poders existents —polÃtic i econòmic—
per destruir, per la seva banda, com a poder suplementari, com a
poder medià tic, els ciutadans.
Aixà doncs, la qüestió cÃvica que se’ns planteja ara és
aquesta: com hem de reaccionar?; com ens en defensarem?; com hem
de resistir-nos a l’ofensiva d’aquest nou poder que, en
certa manera, ha traït els ciutadans i s’ha passat amb
armes i bagatges a l’enemic?
Una força cÃvica ciutadana
Simplement cal crear un cinquè poder. Un cinquè poder que ens
permeti oposar una força cÃvica ciutadana a la nova coalició
dels dominants. Un cinquè poder que hauria de tenir la funció
de denunciar el superpoder dels mitjans de comunicació, dels
grans grups medià tics, com a còmplices i difusors de la
globalització liberal. Aquests mitjans de comunicació que, en
determinades circumstà ncies, no tan sols han deixat de defensar
els ciutadans, sinó que de vegades actuen contra el poble en el
seu conjunt. Tal com ho constatem a Veneçuela.
En aquest paÃs llatinoamericà on el 1998 van escombrar l’oposició
polÃtica amb unes eleccions lliures, plurals i democrà tiques,
els principals grups de premsa, rà dio i televisió han posat en
marxa una veritable guerra medià tica contra la legitimitat del
president Hugo Chávez (4). Quan aquest i el seu govern es
mantenen respectuosos amb el marc democrà tic, els mitjans de
comunicació, en mans d’un grapat de privilegiats, continuen
utilitzant tota l’artilleria de la manipulació, de les
mentides i de la rentada de cervell per mirar d’intoxicar la
ment del poble (5). En aquesta guerra ideològica, han abandonat
del tot la funció d’un quart poder qualsevol, busquen
desesperadament defensar els privilegis d’una casta i s’oposen
a tota reforma social i a qualsevol distribució una mica més
justa de la immensa riquesa nacional.
El cas veneçolà constitueix un exemple de la nova situació
internacional en què uns grups medià tics enfurismats assumeixen
obertament la seva nova funció de gossos guardians de l’ordre
econòmic establert, i la seva nova situació de poder
antipopular i anticiutadà . Aquests grans grups no solament s’accepten
com a poder medià tic sinó que constitueixen sobretot el braç
ideològic de la mundialització, i la seva funció rau a
contenir les reivindicacions populars, bo i intentant apoderar-se
del poder polÃtic (com ha aconseguit fer-ho, democrà ticament, a
Ità lia, Silvio Berlusconi, propietari del principal grup de
comunicació transalpÃ).
La guerra bruta medià tica endegada a Veneçuela contra el
president Hugo Chávez és la rèplica exacta de la que havia
muntat, del 1970 al 1973, el diari El Mercurio (6) a Xile contra
el govern democrà tic del president Salvador Allende, fins a empènyer
els militars cap al cop d’estat. Aquest tipus de campanyes,
en les quals els mitjans de comunicació pretenen enderrocar la
democrà cia, es podrien reproduir demà a l’Equador, al
Brasil o a l’Argentina contra tota reforma legal que
tendeixi a modificar la jerarquia social i la desigualtat de la
riquesa. Als poders de l’oligarquia tradicional i als de la
reacció clà ssica, s’hi afegeixen ara els poders medià tics.
Junts —i en nom de la llibertat d’expressió!— s’enfronten
als programes que defensen els interessos de la majoria de la
població. Aquesta és la façana medià tica de la globalització.
Deixa al descobert de la manera més clara, més evident i més
caricaturitzada, la ideologia de la mundialització liberal.
Els mitjans de comunicació de masses i la mundialització
liberal estan Ãntimament vinculats. Per això mateix ens sembla
urgent desenvolupar una reflexió sobre la manera en què els
ciutadans poden exigir als principals mitjans de comunicació més
ètica, més veritat i més respecte envers una deontologia que
permeti als periodistes actuar en funció de la seva consciència
i no en funció dels interessos dels grups, de les empreses i
dels propietaris que els contracten.
En la nova guerra ideològica que imposa la mundialització, s’utilitzen
els mitjans de comunicació com a arma de combat. Per raó de la
seva explosió, multiplicació i superabundà ncia, la informació
queda literalment contaminada, emmetzinada per tot tipus de
mentides, pol·luïda pels rumors, per les deformacions, les
distorsions, les manipulacions.
En aquest camp es produeix el mateix que ha passat amb l’alimentació.
Durant molt temps, els aliments han estat escassos i ho continuen
essent en molts indrets del món. Però quan el camp va començar
a produir amb superabundà ncia, sobretot als països de l’Europa
Occidental i de l’Amèrica del Nord, grà cies a les
revolucions agrÃcoles, ens vam adonar que hi havia molts
aliments contaminats, emmetzinats per plaguicides, que provocaven
malalties, causaven infeccions, comportaven cà ncers i tot tipus
de problemes de salut, fins al punt de generar pà nics massius
com el de la plaga de les vaques boges. Resumint: abans ens podÃem
morir de fam, ara ens podem morir per haver menjat aliments
contaminats...
Amb la informació succeeix el mateix. Històricament, ha estat
molt escassa. Encara avui, als països dictatorials, no hi ha una
informació fiable, completa, de qualitat. En canvi, als estats
democrà tics, vessa per totes bandes. Ens asfixia. Empèdocles
deia que el món estava format per la combinació de quatre
elements: aire, aigua, terra, foc. La informació ha esdevingut
tan abundant que constitueix, en certa manera, el cinquè element
del nostre món globalitzat.
Però, alhora, tothom constata que, tal com passa amb els
aliments, la informació està contaminada. Ens emmetzina la
ment, ens contamina el cervell, ens manipula, ens intoxica, pretén
instil·lar en el nostre inconscient unes idees que no són les
nostres. Justament per això cal elaborar el que podrÃem
anomenar-ne una ecologia de la informació. Per tal de netejar,
desengreixar la informació per llevar-li la marea negra de les
mentides. I d’aquestes, n’hem pogut mesurar un cop més
l’enormitat en la recent invasió de l’Iraq (7). Cal
descontaminar la informació. De la mateixa manera que s’han
pogut obtenir aliments bio, a priori menys contaminats que els
altres, caldria obtenir una mena d’informació bio. Els
ciutadans s’han de mobilitzar per exigir que els mitjans de
comunicació que pertanyen als grans grups globals respectin la
veritat, ja que només la recerca de la veritat constitueix en
definitiva la legitimitat de la informació.
Per això hem proposat la creació de l’Observatori
Internacional dels Mitjans de Comunicació (en anglès: Media
Watch Global). Per disposar finalment d’una arma cÃvica,
pacÃfica, de la qual podran servir-se els ciutadans per fer
front al nou superpoder dels grans mitjans de comunicació de
masses. Aquest observatori és una expressió del moviment social
del món aplegat a Porto Alegre (Brasil). Enmig de l’ofensiva
de la globalització liberal, expressa la preocupació de tots
els ciutadans davant de la nova arrogà ncia de les indústries
gegantines de la comunicació.
Els principals mitjans de comunicació privilegien els seus
interessos particulars en detriment de l’interès general i
confonen la seva pròpia llibertat amb la llibertat d’empresa,
considerada com la primera de les llibertats. Ara bé, la
llibertat d’empresa en cap cas no pot prevaler per damunt
del dret dels ciutadans a una informació rigorosa i contrastada,
ni servir de pretext per a la difusió conscient de falses notÃcies
o de difamacions.
La llibertat dels mitjans de comunicació no és altra cosa que l’ampliació
de la llibertat col·lectiva d’expressió, la base de la
democrà cia. Com a tal, no pot ser confiscada per un grup de
poderosos. Implica, a més a més, una responsabilitat social i,
per consegüent, el seu exercici s’ha de mantenir, en última
instà ncia, sota el control responsable de la societat. És
aquesta convicció la que ens ha portat a proposar la creació de
l’Observatori Internacional dels Mitjans de Comunicació o
Media Watch Global. Perquè avui els mitjans de comunicació són
l’únic poder sense contrapoder, i es crea aixà un
desequilibri perjudicial per a la democrà cia.
La força que té aquesta associació és sobretot moral: censura
basant-se en l’ètica i sanciona les faltes d’honestedat
medià tica mitjançant uns informes i estudis que ella mateixa
elabora, publica i difon.
L’Observatori Internacional dels Mitjans de Comunicació
constitueix un contrapès indispensable per a l’excés dels
grans grups medià tics que imposen, en matèria d’informació,
una sola lògica —la del mercat— i una única ideologia:
el pensament neoliberal. Aquesta associació internacional
desitja exercir una responsabilitat col·lectiva, en nom de l’interès
superior de la societat i del dret que tenen els ciutadans d’estar
ben informats. En aquest sentit, considera que tenen una importà ncia
capital els temes de la pròxima cimera mundial sobre la
informació que se celebrarà el proper desembre a Ginebra (8).
També es proposa prevenir la societat contra les manipulacions
medià tiques que, igual com les epidèmies, s’han
multiplicat aquests darrers anys.
L’Observatori ajunta tres tipus de membres que gaudeixen de
drets idèntics: a) periodistes professionals o ocasionals, en
actiu o jubilats, de tots els mitjans de comunicació, centrals o
alternatius; b) universitaris i investigadors de totes les
disciplines, i més en concret, especialistes dels mitjans de
comunicació, pel fet que la universitat, en el context actual,
continua essent un dels pocs llocs que encara estan parcialment
protegits contra les ambicions totalità ries del mercat; c)
usuaris de mitjans de comunicació, ciutadans normals i corrents
i personalitats conegudes per la seva talla moral.
Per a una informació no contaminada
Els sistemes actuals de regulació dels mitjans de comunicació són
insatisfactoris arreu. Com que la informació és un bé comú,
la seva qualitat no es podria garantir amb organitzacions
compostes exclusivament de periodistes, de vegades subjectes a
uns interessos corporativistes. Sovint es demostra que els codis
deontològics de cada empresa medià tica —en cas que en
tinguin— no són prou aptes per sancionar i corregir les
desviacions, les ocultacions i les censures. És indispensable
que la deontologia i l’ètica de la informació siguin
definides i defensades per una instà ncia imparcial, creïble,
independent i objectiva, en el si de la qual tinguin un paper
decisiu els universitaris.
La funció dels ombudsmen o mitjancers, que va resultar útil a
les dècades dels vuitanta i dels noranta, actualment estÃ
mercantilitzada, desvalorada i degradada. Sovint estÃ
instrumentalitzada per les empreses, respon a uns imperatius d’imatge
i constitueix una coartada barata per reforçar de manera
artificial la credibilitat dels mitjans de comunicació.
Un dels drets més valuosos de l’ésser humà és el de
comunicar lliurament les seves idees i opinions. Cap llei no ha
de restringir arbitrà riament la llibertat d’expressió o de
premsa. Però aquesta només la poden exercir les empreses medià tiques
amb la condició de no infringir altres drets igual de sagrats
com, per a cada ciutadà , el de poder accedir a una informació
que no estigui contaminada. Emparant-se en la llibertat d’expressió,
les empreses medià tiques no han de poder difondre informacions
falses, dur a terme campanyes de propaganda ideològica o altres
manipulacions.
L’Observatori Internacional dels Mitjans de Comunicació
considera que la llibertat absoluta dels mitjans de comunicació,
reclamada a crits pels propietaris dels grans grups de comunicació
mundials, no s’hauria d’exercir a expenses de la
llibertat de tots els ciutadans. Ara, aquests grans grups han de
saber que acaba de néixer un contrapoder amb vocació d’aplegar
tots els qui s’identifiquen amb el moviment social del
planeta i lluiten contra la confiscació del dret d’expressió.
Periodistes, universitaris, militants associatius, lectors de
diaris, oients de rà dio, teleespectadors, usuaris d’Internet,
tots plegats s’uneixen per crear una arma col·lectiva de
debat i d’acció democrà tica. Els globalitzadors havien
declarat que el segle xxi seria el de les empreses globals, l’associació
Media Watch Global afirma que serà el segle en què la
comunicació i la informació finalment pertanyeran a tots els
ciutadans.
Vegeu La Tyrannie de la Communication i Propagandes silencieuses.
ParÃs: Galilée, 1999 i 2002 respectivament (també disponibles
en edició de butxaca en aquesta col·lecció).
Vegeu, per exemple, a Ità lia, la superpotència medià tica del
grup Fininvest de Silvio Berlusconi, o, a França, la dels grups
Lagardère o Dassault.
Sota la pressió dels grans grups medià tics dels Estats Units,
la Federal Communications Commission (FCC) dels Estats Units va
autoritzar, el 4 de juny del 2003, la reobertura dels lÃmits a
la concentració: una empresa podria controlar fins el 45 % de l’audiència
nacional (quan fins ara era el 35 %). La decisió havia d’entrar
en vigor el 4 de setembre passat, però el Tribunal Suprem l’ha
suspesa perquè alguns hi veuen «una greu amenaça per a la
democrà cia».
Vegeu «Un crime parfait». A: Le Monde diplomatique, juny de
2002.
Vegeu Maurice Lemoine, «Dans les laboratoires du mesonge au
Venezuela». A: Le Monde diplomatique, agost de 2002.
I molts altres mitjans de comunicació com La Tercera, Últimas
Noticias, La Segunda, Canal 13, etc. Vegeu Patricio Tupper,
Allende, la cible des médias chiliens et de la CIA (1970-1973).
ParÃs: Editions de l’Amandier, 2003.
Vegeu «Mensonges d’Etat». A: Le Monde diplomatique, juliol
de 2003.
Vegeu Armand Mattelart, «La communication, enjeu du Nouvel ordre
international». A: Le Monde diplomatique, agost de 2003.
A França
El 24 de setembre es va crear, a ParÃs, l’Observatori Francès
dels Mitjans, que està presidit per Armand Mattelart, professor
de ciències de la comunicació a la Universitat ParÃs VIII.
Tornarem, en el número de novembre, amb les primeres campanyes i
accions previstes. Des d’ara, els lectors interessats poden
informar-se’n inscrivint-se a la pà gina o per correu a l’Observatoire
français des médias, 3, avenue Stephen Pichon, 75.013 ParÃs.
|