Catecismo español
Cada dia que
passa, lofensiva nacionalista espanyola agafa més el caràcter
duna veritable croada religiosa que el duna disputa
política. Després dhaver divinitzat la Constitució i dhaver
dividit lunivers sencer entre bons i dolents, cada cop
apareixen amb més nitidesa els dogmes, les litúrgies i la fe
cega que mouen aquest exèrcit de fervents defensors de lúnica
Veritat. Clar que, guaitant per la finestra de la història, ens
adonam que no hi ha res de nou sota el sol. Fa prop de dos-cents
anys, quan la pell de brau bullia per la guerra contra linvasor
francès, ja van ser freqüents els esforços per legitimar
aquella lluita civil assimilant-la a la defensa de la fe contra limpiu.
Aquell episodi va donar peu a la proliferació dhimnes,
proclames i cançons que convertien la defensa dEspanya en
un deure religiós.
Com que davant lheretgia del Pla Ibarretxe «todos nos
sentimos llamados a defender la Constitución y la unidad de la
Nación», segons acaba de proclamar el Sacerdot Zaplana, he
decidit respondre a la crida adaptant lleugerament a les circumstàncies
actuals alguns daquells vells materials de la Guerra de la
Independència. Un dels més sucosos és el «Catecismo Español».
Aquí en teniu un fragment, en versió reciclada (els retocs que
he fet són mínims):
P. Decid, niño, ¿cómo os llamáis?
R. Español.
P. ¿Qué quiere decir español?
R. Hombre de bien.
P. ¿Cuántas y cuáles son sus obligaciones?
R. Tres: ser cristiano, defender su religión, su Patria y su
Rey, y morir antes de ser vencido.
P. ¿Quién es nuestro Rey?
R. Josemari I.
P. ¿Con qué amor debe ser obsequiado?
R. Con el mayor a que le han hecho acreedor sus virtudes y
desgracias.
P. ¿Quién es el enemigo de nuestra felicidad?
R. El Lehendakari Ibarretxe.
P. ¿Quién es ese?
R. Un nuevo señor infinitamente malo, codicioso, principio de
todos los males, exterminador de todos los bienes, compendio y
depósito de todos los vicios.
P. ¿Cuántas naturalezas tiene?
R. Dos: una diabólica y otra humana.
P. ¿Cuántos lehendakaris hay?
R. Uno verdadero, pero trino en personas falsas.
P. ¿Cuáles son?
R. Ibarretxe, Arzalluz y Otegi.
P. ¿Es más malo uno que otro?
R. No señor, que todos son iguales.
P. De quien procede Arzalluz?
R. Del pecado.
P. ¿Y Otegi?
R. De Arzalluz.
P. ¿E Ibarretxe?
R. De la intriga de ambos.
Així mateix, recoman a qualsevol que senti la temptació de la
feblesa a recobrar ràpidament el fervor ardent tot recitant
aquesta magnífica marxa (novament, els retocs sobre loriginal
antinapoleònic són mínims): Ya despertó de su letargo / de
las Españas el León / y con rugidos espantosos / cubre la
tierra de pavor. / En busca va brotando horrores / del infernal
Ibarretxe / para vengar su tiranía / su iniquidad y mala leche.
(Fonts: Catecismo Español, a Los guerrilleros
de 1808, Madrid 1867; i Marcha Nacional, a Colección
de proclamas, bandos y órdenes, Cádiz 1808; ambdós
recollits per Sabino Delgado (ed.) a Guerra de la
Independencia: proclamas, bandos y combatientes, Editora
Nacional, Madrid 1979).
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