El desequilibri territorial
Han estat quatre anys de legislatura força complicats. Des del
nostre suport crÃtic al president Antich i a les forces de
l'esquerra oficial hem fet tot el possible, des de les nostres
capacitats, per evitar l'enfonsament de l'experiència
progressista. Des d'aquestes pà gines hem escrit prop de dos-cents
articles encoratjant les mesures en defensa del medi ambient, la
polÃtica de normalització lingüÃstica, la defensa del món
agrari de les Illes impulsada des de la Conselleria
d'Agricultura, alhora que advertÃem dels errors que podrien
posar en perill el Pacte. Paper banyat. Ningú no volia escoltar.
Sovint les posicions de suport crÃtic han estat demonitzades
pels vividors del romanço. Què hi farem!
Ara, amb la derogació de l'ecotaxa, amb les multes del delegat
del govern als joves que demanen la pau, amb la concreció d'un
pla d'autopistes i carreteres que augmenta fins a lÃmits increïbles
el nostre desequilibri territorial, amb la ben possible marxa
enrere de la polÃtica de normalització lingüÃstica que havien
engegat Damià Pons i Joan Melià , la dreta, posseïda per un
ferotge i forassenyat liberalisme thatcherià , campa arreu, cada
cop més semblant a un elefant que ha entrat a una botiga
d'objectes de vidre. Pensem en el desbocat malgastament de
recursos públics que signifiquen les compres m de finques com
les de Raixa o de s'Estaca de Michel Douglas!
El discurs de més dessaladores, més autopistes, més
urbanitzacions, més incineradores, més centrals elèctriques, més
camps de golf, més i més de tot no deixa de ser un programa del
tot (tret de català , justÃcia social i equilibri ecològic) no
deixa de ser un programa del tot copiat del que, en el seu dia,
va fer Gabriel Canyelles, avui dia reivindicat pels més rabiosos
sectors del l'extrema dreta.
Qualsevol economista amb un mÃnim de seny -vegeu al respecte la
polÃtica social, agrà ria i d'ensenyament de la majoria de
governs europeus- sap que, sense la correcció del «mercat» i
l'aplicació de determinades mesures proteccionistes dels sectors
més desvalguts de la societat, és impossible fer funcionar
eficaçment la maquinaria d'un estat modern. No cal ser «marxistes»
per a saber com funciona aquesta Europa Occidental.
A cent dies del nou govern ja podem anar veient com es van
concretant els perills que anuncià vem la mateixa nit de les
eleccions: elaboració del pla d'autopistes sense tenir en compte
el consum de recursos i territori; anul·lació del Parc de
Llevant i conversió del de Tramuntana en una simple mesura
decorativa. La recent anul·lació de l'ecotaxa, un petit impost
més testimonial que efectiu, ja que només exigia un euro per
turista, i que va ser acusat de tots els mals del món, és el
cop de grà cia definitiu a les esperances que molts sectors
progressistes tenien què, amb aquests diners, es poguessin
solucionar una mica els desgavells causats pel turisme.
No ens convenç gens ni mica aquest aire superdesenvolupista que
està agafant el nou govern de les Illes. Com en temps de Gabriel
Cañellas, sembla que tot val per tal de fer diners... per a
invertir en el Carib, lluny de les Illes? El sector hoteler que
tan activament va participar en la lluita per a ensorrar l'experiència
progressista, amb ajut, tot s'ha de dir, d'alguns sectors del
PSOE illenc, hauria d'entendre que el paisatge, els recursos
naturals de Mallorca, Menorca, Eivissa i Formentera (terra, amar,
aigua...) no són propietat particular d'un sector, per altra
banda minoritari, de la població. Els recursos i el territori són
de tots els ciutadans i, per tant, els beneficis que s'obtenen
amb l'explotació del que és nostre han de revertir, necessà riament,
en la protecció i enriquiment del poble de les Illes.
És evident, i ho deixà rem escrit en el seu moment, que la manca
d'un pla territorial va ser un dels errors bà sics de l'anterior
legislatura. Però el nou govern, pel que constatam, no pensa
millorar gaire en aquest aspecte. El desenvolupament irracional,
que segons sembla és el que es pretén, no serveix per a
solucionar els greus problemes causats per l'augment constant de
població i parc automobilÃstic. Destruir per les bones més i més
espai dedicat a usos agraris no soluciona, ans al contrari,
augmenta els problemes d'accentuat desequilibri territorial.
|