Andratx, ètica o estètica?
Estimat Lupus, avui te voldria parlar de l'ètica, de l'ètica
política, de l'ètica del ciutadà, de l'ètica del qui
administra, en definitiva, del qui ha de donar exemple a
l'administrat sobre quin ha de ser el màxim tresor de l'individu
en democràcia parlamentària, és a dir l'honradesa i el sentit
de la «civis», la civilitat. En definitiva, ser el mirall de
tot un poble, de tot un col·lectiu, de la gent que cada quatre
anys es posa a pensar una estoneta a en qui podran confiar durant
la propera legislatura.
Aquest sentit de la responsabilitat es palesa en els fets, en
l'educació, en el «savoir faire», en com es poden dur les
coses del bé comú sense perjudicar massa els altres, en complir
la paraula donada, en definitiva, en ser persona. I quan un és
persona i ho demostra, ho ets per sempre, estimat ca, però si no
ho ets, mai ho podràs demostrar. Perqué el subconscient et
trairà un i altre cop, pic rere pic, i obraràs igual de
malament que abans o pitjor, que la reincidéncia és un factor
sempre negatiu.
I t'ho mostraré amb una història, que -t'ho asseguro- és ben
real. Imagina't que hi ha un partit (diguem-li A) que ha perdut
bastants vots a les darreres eleccions locals a un poble
d'aquesta terra, i fa un mal pacte amb un partit que és una
persona i que n'ha guanyat molts, al qual li direm partit X, com
el GAL. Com era d'esperar, quan es fan les coses malament no
solen durar, i el partit X treu fora del Consistori a l'A. Aquest
es posa en contacte amb el partit sorpresa (li direm B), que
entra per primer pic al consistori, i amb el partit Z, que és un
clàssic al poble però que ha perdut molts recolzaments populars
per l'irrupció del partit B.
*
Passen els dies, setmanes, ningú es posa d'acord, però al final
les cúpules dels partits es comuniquen entre elles, i acorden
anar a la moció de censura. I els al·lots de les agrupacions
locals comencen a treballar de valent, amb reunions fins a les
tres i mitja de la matinada, fins a les dotze, amb comunicacions
constants via telefònica... Tot per posar-se d'acord i treure el
senyor X de la Sala, que potser -i dic potser- no ho feia tan bé.
I no ho dic jo, sinò ho deien els màxims dirigents del partit Z.
I no dirigents locals, precisament. Però quan tot estava fet,
quan la moció de censura estava redactada, quan les botelles de
cava estaven a la nevera, quan només mancaven 30 minuts per
celebrar-se la cerimònia... truca la líder del partit Z i diu
que se'n va amb el senyor X i amb els socialistes, que són els
actors secundaris de tota aquesta tramoia.
Idò Lupus, què me'n dius de tot això? On arriba l'ética en
política? On arriba l'estètica? Què son més important, les
formes o el contingut? Per què el partit Z se'n va amb un senyor
al qual insultaven en públic i en privat fins hores abans de la
sessió plenària d'avui? Per què se´n van amb uns partits
l'electorat dels quals no és el seu ni de bon tros? Hi ha alguna
raò més que no sigui l'estrictament política?
Això, tot això, se pot resumir en una resposta: perqué ho
poden fer, perqué un se´n pot anar al llit amb qui vulgui si
considera que li ho farà millor que l'altre, i amb perdò. Però
aleshores, haurà de pensar que els altres amants circumstancials
-és a dir, els votants- també li poden passar factura. I quedar-se
sense anar al llit amb algú durant quatre anys deu ser dur, molt
dur. Moltes gràcies.
|