El millor dels mĂłns, segons Washington
El mes de setembre del 2002 va estar marcat per esdeveniments
importants Ăntimament relacionats. Els Estats Units, l’Estat
més poderós de la història de la humanitat, intentaven col·locar
una nova estratègia de seguretat nacional (1) anunciant que
mantindrien la seva hegemonia mundial de manera permanent i que
respondrien amb la força a qualsevol desafiament que es produĂs,
terreny en què no compten amb cap rival. En el moment precĂs en
què es feia pĂşblica aquesta polĂtica, començaven a sonar els
tambors de guerra per preparar el món per a la invasió de l’Iraq.
Aquesta nova “estratègia imperial”, com la
qualificaven en el camp les principals revistes de l’establishment,
feia dels Estats Units un “estat revisionista que intentava
utilitzar al mà xim els seus avantatges momentanis en el marc d’un
ordre mundial del qual tenen les brides”.
En aquest “món unipolar [...], cap estat ni cap coalició
no pot discutir a Amèrica el seu rol de lĂder, de protector i
de policia mundial (2)”. John Ikenberry, autor de les cites,
posava en guĂ rdia contra els perills d’aquesta polĂtica
pels mateixos Estats Units. Es va oposar vigorosament a aquest
propòsit imperial. I no era l’únic.
Només van fer falta uns mesos per tal que, per tot el planeta,
la por respecte als Estats Units i la desconfiança cap als seus
dirigents polĂtics assolĂs els cims. Una investigaciĂł
internacional, realitzada per Gallup el desembre del 2002, prĂ cticament
ignorada pels mitjans americans, revelava que el projecte d’una
guerra contra l’Iraq dirigida “unilateralment per Amèrica
i els seus aliats” no tindria gairebé cap suport (3).
El Sr. Bush feia saber a les Nacions Unides que només podien ser
“pertinents” si aprovaven els plans de Washington. O si
no que es resignessin a ser només un lloc de debat. A Davos, el
“moderat” Colin Powell informà al Fòrum Econòmic
Mundial, també oposat als projectes guerrers de la Casa Blanca,
que els Estats Units tenien el “dret sobirà d’iniciar
una acció militar”. Va precisar: “Cada vegada que
estiguem convençuts d’alguna cosa, n’ensenyarem la via
(4)”. I no importa si ningú no la segueix.
La vigĂlia de la seva guerra, els Srs. George W. Bush i Anthony
Blair van decidir proclamar, durant la cimera de les Açores, el
seu menyspreu al dret i a les institucions internacionals. Ja que
el seu ultimà tum no apuntava l’Iraq, sinó les Nacions
Unides: capituleu, els deien, en substĂ ncia, o dirigirem aquesta
invasiĂł sense preocupar-nos de la vostra insignificant aprovaciĂł.
I ho farem, tant si Saddam Hussein i la seva famĂlia abandonen
el paĂs, com si no (5).
El president Bush proclamava que els Estats Units disposaven del
“poder sobirà d’utilitzar la força per garantir la
seva seguretat nacional”. La Casa Blanca, no obstant això,
estava disposada a establir a l’Iraq una “vitrina à rab”,
tan aviat com la potència americana fos instal·lada fermament
al cor de la principal regió productora d’energia del món.
Una democrà cia formal ja no suposaria problemes, però amb la
condició que donés llum a un règim sotmès, com els que
Washington reclamava en el seu pati.
“L’estratègia imperial” del setembre del 2002
també autoritzava els Estats Units a llançar una “guerra
preventiva”. Preventiva però no preferent (6). Ja que,
tanmateix, es tractava de legitimar la destrucció d’una
amenaça que encara no s’havia materialitzat, que potser era
imaginĂ ria o fins i tot inventada. La guerra preventiva no era
res més que el “crim suprem” condemnat a Nuremberg.
Va ser el que van entendre sobre el camp els que es preocupaven
una mica per la sort del seu paĂs. En el moment en què els
Estats Units envaïen l’Iraq, l’historiador Arthur
Schlesinger considerava també que l’estratègia imperial
del president Bush era “terriblement similar a la polĂtica
dirigida pel JapĂł imperial durant Pearl Harbor. Un dia que, com
havia anunciat a l’època un altre president americà ,
quedaria “marcat per sempre amb un segell d’infà mia (7)”.
“Com ens hem de sorprendre —afegia Schlesinger—
del fet que l’onada mundial de simpatia que s’havia
desencadenat cap als Estats Units després de l’11 de
setembre de 2001 hagi cedit la plaça a una onada mundial d’odi
davant l’arrogà ncia i el militarisme americà ”. I és
per aquesta idea que el president americà representava “una
amenaça més gran per la pau que Saddam Hussein”?
A Washington, aquesta “onada mundial d’odi” no
suposava cap problema particular. Al cap i a la fi es tracta de
ser temibles, no de ser estimats. I per això és bastant natural
que el secretari d’Estat per a la Defensa, el Sr. Donald
Rumsfeld, reprengués pel seu compte els propòsits del gà ngster
Al Capone: “S’obté més amb una paraula amable i un
fusell que amb una paraula amable i res més”.. Els
dirigents americans també eren conscients que les seves
maniobres incrementaven el perill de proliferació d’armes
de destrucció massiva i el del terrorisme. Però els importa més
l’acompliment d’alguns objectius que aquest tipus de
risc. Ja que es tracta, per ells, d’instal·lar l’hegemonia
dels Estats Units al món, i alhora, en el pla interior, d’aplicar
el seu programa de desmantellament de conquestes progressistes
aixecades per les lluites populars en el transcurs del segle xx.
Encara més, els falta institucionalitzar aquesta contrarevolució
per tal de fer-la permanent.
Una potència hegemònica no es pot conformar proclamant la seva
polĂtica oficial, ha d’imposar-la com a nova norma de les
relacions internacionals. Comentaristes eminents explicarien de
seguida que la regla era prou flexible per tal que la nova norma
servĂs de model i fos aplicada sense tardança. Però nomĂ©s els
que posseeixen les armes poden fixar les “normes” i
modificar d’aquesta manera el dret internacional al seu gust.
En la nova doctrina americana, cal que l’objectiu apuntat
pels Estats Units respongui a molts criteris. Ha de ser sense
defensa, prou important per justificar que se’n preocupi, i
aparegui no només com una “amenaça vital” sinó també
com el “mal absolut”. L’Iraq respon idealment a
aquest retrat. Respon evidentment a les dues primeres condicions.
En referència a les següents, cal recordar els sermons dels Srs.
Bush, Blair i els seus confrares: el dictador “reuneix les
armes més perilloses del món (per) sotmetre, intimidar o
agredir”. Aquestes armes, “ja les ha usat contra
ciutats senceres provocant milers de morts, ferits i
discapacitats entre els seus ciutadans mateixos [...]. Si això
no és el mal, llavors aquesta paraula no té sentit”.
Pronunciat pel president Bush, aquest requisitori eloqĂĽent sona
just; els que contribueixen al mal no mereixen continuar impunes.
Però entre aquests últims, precisament hi ha l’autor d’aquests
nobles propòsits, alguns dels seus actuals adjunts i tots els
que hi estan associats quan, en conjunt, recolzaven l’encarnació
del mal absolut, molt després que hagués comès la majoria d’aquests
terribles crims. Ja que, en el mateix moment en què es repetien
les atrocitats comeses pel monstre Saddam Hussein, els dirigents
occidentals callaven una informació crucial: tot això s’acomplia
amb el seu suport perquè aquest tipus d’acte en el fons els
era indiferent. El suport es converteix en condemna quan l’amic
d’ahir comet el seu primer veritable crim, el de desobeir-los
(o, potser, d’haver interpretat malament les seves ordres)
envaint Kuwait. La sanciĂł va ser terrible... per als seus
subjectes. El tirà se’n va sortir sense danys, trobant-se
confortat pel règim de sancions que van posar els seus antics
protectors.
Washington va renovar el seu suport al Sr. Saddam Hussein just
després de la primera guerra del Golf, quan el dictador va
eliminar les revoltes que haurien pogut permetre que el
derroquessin. Thomas Friedman explicava en aquell moment al New
York Times que als ulls de la Casa Blanca “el millor dels móns”
seria “una junta iraquiana clarament allunyada de Saddam
Hussein (8)”. Aquest objectiu semblava inaccessible, caldria
conformar-se amb la segona elecciĂł possible. Els rebels
fracassaren quan Washington i els seus aliats van estar “sorprenentment
unĂ nimes en considerar que, fossin quins fossin els pecats del
dirigent iraquià , oferia a Occident i a la regió una garantia d’estabilitat
millor que la dels que havien patit la seva repressió (9)”.
Tot això, avui s’eludeix dels comentaris sobre les osseres
que guarden a les vĂctimes d’aquest terror que servia per
justificar la guerra. “Des d’un punt de vista moral”,
ha opinat Thomas Friedman (10).
La poblaciĂł americana arrossegava els peus: es va precipitar a
un estat de furor bel·licós. Des del l’inici del mes de
setembre del 2002, hi va haver un bombardeig d’informació
terrorĂfic sobre l’amenaça imminent que Saddam Hussein
comportava per als Estats Units i també per a les seves
relacions amb els atemptats de l’11 de setembre del 2001. La
majoria de les proves “discutides només podien provocar la
hilaritat general”, tal com escrivia la directora del
Bulletin of Atomic Scientists, “però com mĂ©s ridĂcules
eren la majoria, més s’esforçaven els mitjans per
presentar la nostra disposiciĂł a empassar-nos-les com una senyal
de patriotisme (11)”.
Aquest assalt produïa els seus efectes. Una majoria d’americans
va acabar considerant que el Sr. Saddam Hussein representava una
“amenaça imminent” per als Estats Units. Aviat, gairebé
la meitat creia que l’Iraq havia contribuït als atemptats
de l’11 de setembre. El suport a la guerra va circular. I la
campanya de propaganda va resultar suficient per oferir a l’Administració
Bush una majoria mĂnima a les eleccions de la meitat del govern.
Els electors deixaven de banda les seves preocupacions, per
buscar refugi sota l’ala del poder contra l’enemic diabòlic.
L’1 de març del 2003, al pont del portaavions Abraham
Lincoln, el president Bush convocava un espectacle destinat a
concloure aquesta guerra de sis setmanes. Pretenia que acabava de
guanyar una “victòria en la guerra contra el terrorisme [en
haver] suprimit un aliat d’Al Qaida (12)”. No hi havia
cap prova que confirmés el lligam entre el Sr. Saddam Hussein i
el seu enemic provat Ossama bin Laden. En referència a l’únic
efecte indiscutible d’aquesta “victòria del terrorisme”,
la invasió i l’ocupació de l’Iraq, un responsable
americà admet que més aviat sembla que hagi provocat un “retrocés
important en la “guerra contra el terrorisme” perquè
ha augmentat el nombre de candidats al reclutament a les files d’Al
Qaida (13).
Segons el Wall Street Journal, l’espectacle sobre el pont de
l’Abraham Lincoln “marca el llançament de la campanya
de reelecció al 2004”. La Casa Blanca espera que “se
centrarĂ , tant com sigui possible, en els temes de seguretat
nacional (14)”. Abans dels escrutinis legislatius del 2002,
el Sr. Karl Rove, conseller electoral del Sr. Bush, ja havia
demanat als militants republicans que es focalitzessin en les qĂĽestions
de seguretat per tal de fer oblidar als electors la polĂtica
interior impopular de la Casa Blanca. Vint anys abans, el
president Ronald Reagan no va ser diferent; la invasiĂł de
Granada el 1983 va servir per a la seva reelecció l’any següent.
Encara que tingués alguns èxits, aquesta campanya de propaganda
intensiva no va aconseguir fer canviar l’opinió pública en
les qĂĽestions de fons. Els americans continuen preferint que les
Nacions Unides dirigeixin les crisis internacionals en lloc de
Washington, i dos terços consideren que toca a l’ONU —i
no als Estats Units— encarregar-se de la reconstrucció de l’Iraq
(15).
L’exèrcit d’ocupació no ha trobat les famoses armes
de destrucció massiva, la posició de l’Administració ha
passat de la “certesa absoluta” que l’Iraq les
posseïa, a la idea que les acusacions llançades estaven “justificades
per la descoberta d’equipament potencialment susceptible de
servir per fabricar les armes (16)”. Els responsables d’alts
cà rrecs van proposar aleshores un “ajustament” del
concepte de guerra preventiva que autoritzés els Estats Units a
atacar “un paĂs que posseeix una gran quantitat d’armes
mortals”. Aquesta modificació “proposa que l’Administració
americana actuĂŻ contra tot regne hostil susceptible de voler i
de poder produir-les (17)”. D’aquesta manera, la
principal conseqüència de l’enfonsament de les acusacions
usades per justificar la invasiĂł serĂ el relaxament dels
criteris que autoritzen el recurs a la força.
L’èxit més gran de la campanya de propaganda americana, no
obstant això, va ser el concert que elogiava la “visió”
presidencial quan el Sr. Bush afirmava que volia portar la democrĂ cia
al Pròxim Orient, en el precĂs moment en què es demostrava, al
contrari, el seu extraordinari menyspreu per un concepte d’aquest
tipus. Com es pot qualificar d’una altra manera la distinció
que feia el Sr. Rumsfeld entre la “vella Europa” i la
“nova Europa” —la primera vilipendiada, la segona
lloada pel seu coratge. Per distingir-les, el criteri era clar:
la “vella Europa” comprenia tots els estats que havien
adoptat la mateixa posiciĂł que la majoria del seu poble, la
“nova Europa” rebia ordres de Crawford (Texas) sense
preocupar-se de la seva opinió pública, sovint molt més
oposada encara a la guerra que la d’altres països.
Sobre el vessant demòcrata de l’espectre polĂtic americĂ ,
el Sr. Richard Holbrooke, secretari d’Estat adjunt de l’Administració
Clinton, va insistir llavors en un “fet veritablement
important”: la població dels vuit membres de la “nova
Europa” superava la de la “vella Europa”. Fet que,
segons ell, provava que França i Alemanya estaven “aïllades”.
De fet, per pretendre el contrari, hauria fet falta cedir a
aquesta heretgia d’esquerra que voldria que l’opinió
del poble gaudĂs encara de rol en la democrĂ cia. Per la seva
banda, l’editorialista del New York Times, Thomas Friedman,
reclamava que França fos privada del seu escó de membre
permanent del Consell de Seguretat de l’ONU. Es comportava
com un infant a “parvulari” i “no sap jugar amb
els altres (18)”. A jutjar pels sondeigs, els pobles de la
“nova Europa” no havien sortit del bressol.
El cas de Turquia va ser encara més instructiu. El seu govern va
resistir a les fortes pressions dels Estats Units per tal que
provés “les seves disposicions democrà tiques” tot
obeint a les ordres de Washington sense preocupar-se de l’opinió
del 95% de la seva poblaciĂł. Una “obstinació” aixĂ
posava els observadors polĂtics americans tan furiosos que
alguns van arribar fins i tot a recordar els crims comesos per
Ankara contra els kurds el 1990 —un tema anteriorment tabú
a causa del rol còmplice que tenia els Estats Units en aquesta
repressiĂł. Un rol que, tanmateix, continua minuciosament sota
silenci.
El secretari adjunt per la Defensa, el Sr. Paul Wolfowitz va
donar la clau de la nova doctrina americana. Va acusar
efectivament l’exèrcit turc de “no haver jugat el
veritable rol dirigent que estava en dret d’esperar-ne”
quan escollia no forçar el govern a trepitjar la voluntat de la
seva opinió pública. Turquia havia de fer un esforç i admetre:
“Hem comès un error. [...] Però intentem veure com a
partir d’ara podrem ser tan útils com sigui possible per
als americans (19)”. El comentari del Sr. Wolfowitz encara
era més aclaridor quan presentava a aquest últim com un dels
principals advocats de la croada orientada a “democratitzar
el Pròxim Orient”.
La còlera de Washington contra la “vella Europa” té
les seves arrels més profundes que el simple menyspreu per la
democrà cia. Els Estats Units sempre han estat vacil·lant
respecte la unificaciĂł del vell Continent. Fa trenta anys, en el
seu discurs sobre “L’any d’Europa”, el Sr.
Henry Kissinger aconsellava els europeus d’exercir les seves
“responsabilitats regionals” en el “marc global d’un
ordre mundial” determinat pels Estats Units. La via
independent ja estava proscrita. La mateixa sol·licitud s’aplica
a partir de llavors a l’Àsia del nord-est, la zona de
creixement més dinà mic del món grà cies als seus enormes
recursos i a les seves economies industrials modernes. Aquesta
zona podria, al seu torn, albergar la idea de discutir un ordre
mundial definit per Washington. Però aquest ordre s’ha de
mantenir. A perpetuïtat. Si és necessari, per la força.
(1) George W. Bush. La Stratégie de sécurité nationale des
Etats-Unis. Une ère nouvelle. Washington, 20 de setembre de 2002.
Podeu llegir el document integral en francès a la pà gina:
medias.lemonde.fr/medias/pdf_obj/docbushtrategfra020920.pdf
(2) John Ikenberry. Foreign Affairs. Nova York, setembre–octubre
de 2002.
(3) Sondeig en 27 països. Cf. “A rising anti-American Tide”.
A: International Herald Tribune, ParĂs, 5 de desembre de 2002.
(4) The Wall Street Journal, Nova York, 27 de gener de 2003.
(5) Michael Gordon, The New York Times, 18 de març de 2003.
(6) La validesa jurĂdica d’una guerra “preferent”
depèn de l’existència de proves materials que demostrin la
imminència del perill i la necessitat d’actuar. La guerra
preventiva es recolza, per contra, no en la por d’una
agressió imminent, sinó en un temor més llunyà , d’una
amenaça estratègica. Cf. Richard Falk, “Les Nations unies
prises en otage”. A: Le Monde diplomatique, desembre de 2002.
(7) Los Angeles Times, 23 de març de 2003.
(8) Thomas Friedman, The New York Times, 7 de juny de 1991.
(9) Thomas Friedman, op. cit i Alan Cowell, New York Times, 11 d’abril
de 1991.
(10) Thomas Friedman, The New York Times, 4 de juny de 2003.
(11) Linda Rothstein, Bulletin of Atomic Scientist, Chicago,
juliol de 2003.
(12) Elisabeth Bumilier, The New York Times, 2 de maig de 2003.
(13) Jason Burke, Sunday Observer, Londres, 18 de maig de 2003.
(14) Jeanne Cummings i Greg Hite, The Wall Street Journal, 2 de
maig de 2003; Francis Clines, The New York Times, 10 de maig de
2003.
(15) Program on International Policy Attitudes (PIPA),
Universitat de Maryland, 18-22 d’abril de 2003.
(16) Dan Milbank, Washington Post, 1 de juny de 2003.
(17) Guy Dinmore i James Harding, Financial Times, 3-4 de maig de
2003.
(18) Thomas Friedman, The New York Times, 9 de febrer de 2003.
(19) Marc Lacey, The New York Times, 7–8 de maig de 2003.
ť
|