L’autopista de Manacor
Segons les
informacions aparegudes als mitjans de comunicaciĂł, referides al
pacte de governabilitat i signat pel president electe del Govern
de les Illes Balears Jaume Matas i la presidenta del Consell
Insular de Mallorca Maria Antònia Munar, el pla d’actuació
del nou govern en matèria de carreteres a l’illa de
Mallorca conté un projecte “estrella”: l’autopista
o autovia entre Inca i Manacor, i un seguit d’altres
actuacions importants com la continuaciĂł i ampliaciĂł del segon
cinturĂł de Palma i la prolongaciĂł de les autopistes de llevant
fins a Llucmajor, de ponent fins a Peguera i central fins a AlcĂşdia.
La transcendència del projecte de construcció de l’autopista
Palma-Inca-Manacor, ha aconsellat que el grup d’opinió ECO,
del Col·legi d’enginyers de camins, canals i ports, després
d’una à mplia reflexió faci present la seva opinió col·lectiva
en relaciĂł a la proposta formulada.
Existeix un primer motiu de disconformitat en el fet que la idea
de l’autopista o autovia, que són termes diferents encara
que es presentin ben sovint com a sinònims, d’Inca a
Manacor sigui fruit aparent d’una gran improvisació o d’un
desig d’oblidar conscientment totes les idees anteriors i
tots els estudis de plantejaments fets al llarg de molts d’anys.
El nou traçat anunciat xoca frontalment amb les determinacions
del Pla director sectorial de carreteres, aprovat l’any 1998,
que és l’instrument vinculat que assenyala, entre d’altres
coses, quines sĂłn les noves carreteres que es poden construir.
També està en contradicció amb les previsions dels treballs
fets fins ara per la formaciĂł del Pla Territorial de Mallorca,
amb tot el plantejament urbanĂstic dels termes municipals
afectats i no s’han explicat els estudis o les raons que
justifiquen la decisió anunciada. Les carreteres han d’estar
al servei del transport, fent possible en condicions acceptables
les necessitats de mobilitat que experimenten els habitants dels
diferents municipis illencs. A Mallorca s’han desenvolupat
en els darrers anys dos estudis sobre el nombre actual i
previsible de vehicles que arriben o arribaran a Ciutat
procedents de la part forana. Un dels estudis va ser elaborat per
encà rrec de l’Ajuntament de Palma i l’altre contractat
pels Serveis Ferroviaris de Mallorca. No sembla que aquests
estudis hagin estat contemplats a l’hora de formular el pla
d’actuació que ens ocupa. Dubtes semblants es plantegen
respecte de la consideraciĂł dels estudis duita a terme per a la
formaciĂł de Pla Director de Transports de Balears. Fins i tot la
sensible coincidència del tram previst d’autopista Inca-Sineu-Petra-Manacor
amb la lĂnia ferroviĂ ria d’igual recorregut, recentment
restablerta, no han estat objecte de cap menciĂł.
Un dels aspectes més preocupants de la proposta és la
concentració d’un volum molt gran de trà nsit en el tram
Inca-Palma, en afegir a l’existent actualment, a hores d’ara
ja molt intens, tot el procedent de la comarca de llevant i
central de l’illa. És més que probable que el tercer
carril anunciat en aquest tram, ja necessari avui, esdevengui
totalment insuficient. A més a més la confluència amb la via
de cintura pot resultar caòtica, encara que es dupliqui la calçada
actual del tram existent del segon cinturó i se’n continuï
el traçat, no es diu fina a on, però suposadament fins a la
carretera de Valldemossa. La infrastructura del transport a l’entorn
de Palma necessita un estudi complet en el qual es tengui en
compte el sistema viari integral i tots els modes de transport
possibles, sense oblidar els estudis fets de tramvies al llarg de
la badia, ferrocarril a la universitat, programa d’aparcaments,
etc.
Les carreteres defineixen en bona part el model territorial d’una
regió i li donen suport. El sistema viari ha d’estar al
servei de l’ordenació territorial i no al revés. No s’explica
a quin model territorial respon la proposta formulada que pot
resultar fortament desequilibradora des del punt de vista
territorial. La inevitable potenciació del Raiguer i de l’eix
Inca-Macacor pot anar en detriment seriós de la resta de l’illa.
Ben probablement a molt curt termini el pobles del migjorn
demanaran que la prolongació de l’autopista de llevant fins
a Llucmajor continuï fina a Campos, després fins a Felanitx i a
no molt tardar fins a Manacor, sense oblidar l’exigència de
la duplicació de la calçada de la carretera directa de Palma a
Manacor. No s’indica si aquest pot ser l’esquema viari
realment desitjat. L’oposició del nou Ajuntament de
Felanitx al pas de l’autopista, de la qual s’ha dit que
era una de les justificacions del nou traçat proposat entre Inca
i Manacor tal volta no es pugui mantenir molt de temps, al marge
del poc valor argumental i tècnic d’una proposta electoral.
En resum els enginyers de camins integrats en el grup ECO esperen
i desitgen que el nou govern doni a la tasca de plantejament
viari, dins del marc d’una ordenació territorial encertada,
i a l’elecció del tipus de carretera més adient en cada
cas, tota la importà ncia que mereix una matèria tan important
per al futur de la nostra terra.
ť
|