Millor imatge, millors turistes
* Príam Villalonga és investigador del Ludwig
Institute for Cancer Research, Royal Free and University College
Medical School Branch (Londres).
Ja hem parlat amb anterioritat de la necessitat d'impulsar el
canvi del nostre model turístic. Per a clarificar conceptes, ens
referim a la transició del monoconreu del turisme estacional
massificat de sol i platja a un model més
diversificat i desestacionalitzat. No cal dir que el futur model
ha d'esser més respectuós amb el nostre patrimoni mediambiental
i que s'ha de caracteritzar per la recerca de la qualitat en
comptes de la quantitat. La qüestió, òbviament, és el com
d'aquesta transició. El primer pas diagnosticar-ne el
problema i percebre la voluntat de solucionar-lo, ja l'hem
donat: avui és un fet la convicció generalitzada a la nostra
societat de la necessitat d'aquest canvi. Però ara ens falta la
sinergia de tots els estaments socials, principalment dels actors
polítics i econòmics directament implicats. És indispensable
fomentar un debat públic plural, que ens permeti escoltar les
opinions de tothom, apropar postures i assolir el consens que
necessitam per afrontar amb garanties aquest procés. Des d'aquí
volem oferir la nostra modesta aportació al debat, que no és
altra que subratllar un cop més la importància cabdal de
millorar la projecció exterior de la nostra imatge per a
facilitar la conquesta de nous mercats.
No fa gaires setmanes, un anglès conegut meu em va confessar
que, tot i tenir ganes d'anar de vacances a Mallorca, finalment
no hi aniria «perquè no quedaria bé davant els meus amics».
Poc importa ara ressaltar la falta de personalitat de l'individu
en qüestió, un bon exemple de «fashion victim» londinenc. La
qüestió és que anar a Mallorca podia esser perjudicial per a
la seva imatge, per al seu estatus social, en resum. A on va anar
de vacances el nostre amic? Idò ni més ni manco que a Sardenya.
Per al qui no tengui la sort de conèixer aquesta preciosa illa,
ve a esser com Mallorca quaranta anys enrere. Simptomàtic, no?
Evidentment no volem perdre el temps d'encetar aquestes
reflexions a partir d'una anècdota aïllada i trivial. Però el
fet és que, per poc que furguem, la imatge que molta gent té de
les Illes Balears a l'exterior no es correspon amb la realitat.
Per a dir-ho en poques paraules, som paradoxalment uns grans
desconeguts. Desconeguts en el sentit que els foranis desconeixen
la nostra realitat o, més ben dit, en tenen una percepció
purament superficial i tòpica. No volem alimentar cap polèmica:
qualsevol persona que hagi viscut a fora de les Illes Balears un
període de temps llarg s'en haurà afartat de fer pedagogia
sobre la nostra realitat geogràfica, cultural, gastronòmica...
Des de sorprendre's pel tamany de l'illa de Mallorca i les seves
infraestructures, teniu universitat?, tan gran és Mallorca?
L'anecdotari és tan extens i involucra a gent tan diversa que no
pot oferir un diagnòstic equivocat: a l'exterior tothom coneix
les Illes Balears, però ens coneixen molt malament.
Tampoc no té massa sentit ara repartir culpabilitats sobre
aquest fet. Indubtablement hi ha quelcom d'incultura, però
sobretot hi ha les conseqüències d'haver explotat de forma
intensiva una imatge molt concreta de les Illes Balears: la d'un
paradís de sol i platja, per no parlar de «l'oferta complementària»,
en el sentit més pejoratiu. Els turistes que ens visiten per
primer cop, ho fan normalment atrets pel bon temps i les platges,
jugant-hi un paper essencial la relació qualitat-preu de la
nombrosa oferta hotelera. Si tenen un mínim d'inquietud per a
prendre's la molèstia de sortir de l'hotel i explorar l'illa que
els acull, en solen quedar molt satisfets i sovint repeteixen.
Però fixem l'atenció en el fet que el reclam inicial no és
gairebé mai la bellesa natural i paisatgística, ni una
privilegiada gastronomia, ni molt manco res associat al nostre
ric patrimoni cultural. Hem venut molt bé la imatge que ens ha
interessat per a consolidar-nos com a líders en el sector del
turisme de sol i platja. Ara som esclaus d'aquesta imatge, que
ens dificulta enormement l'apertura de nous mercats. Evidentment
estam generalitzant, és obvi que hi ha turistes que tenen un
concepte més positiu. Qui mes qui manco s'haurà trobat un grup
d'alemanys al cim del Teix un dimecres de febrer o, posem per
cas, una parella britànica de mitjana edat empassolant-se un arròs
de peix al Port de Sóller en temporada baixa. Però no neguem
que es tracta d'un tipus de turista que representa poquíssim en
percentatge, i que ens interessa moltíssim potenciar de cara al
futur. No es tracta d'entrar en una dinàmica de turistes bons i
turistes dolents, sinó d'analitzar com aconseguir que venguin
millors turistes. Precisament, una de les meves obsessions ha
estat sempre fer propaganda de les nostres Illes per tot arreu on
he anat, i els qui m'han fet cas i ens han visitat n'han quedat
enamorats. Però, significativament, la majoria d'aquestes
persones no s'haurien plantejat mai la possibilitat d'anar-hi.
Per què? Degut a la impressió que som una destinació baratera
plena de guetos farcits de turistes. Però quan els parles del
paisatge espectacular de la Serra de Tramuntana o dels excel·lents
vins mallorquins de nova fornada la gent comença a escoltar amb
molt més interès. I subratllem el fet que ens referim a
persones d'alt nivell cultural, però això no els salva de tenir
una percepció merament superficial de la nostra realitat. Ens
hauríem de prendre aquestes evidències molt seriosament si
volem afrontar l'apertura de nous mercats amb garanties d'èxit.
Les Illes Balears ofereixen moltíssimes més possibilitats que
les que hem venut tradicionalment: turisme de cap de setmana («city
breaks»), senderisme, turisme rural, cicloturisme, turisme
congressual... De moltes d'aquestes opcions ja se n'ha parlat, i
fins i tot ja s'han fet campanyes específiques per atreure
clients. Ara bé, per molt lloables que siguin aquestes
iniciatives, el problema és que el seu públic potencial, en
general, no sol plantejar-se les Illes Balears com la primera
opció d'aquest tipus de turisme. Una llàstima. La nostra imatge
de sol i platja és una autèntica llosa sobre totes les
iniciatives de captació de nous mercats i de desestacionalització.
Tanmateix, hauríem d'assumir el repte amb optimisme. Al
capdavall, sabem que l'oferta turística és de gran qualitat si
aconseguim dur els clients apropiats. Les Illes Balears són un
lloc idoni, per exemple, per fer una escapada de cap de setmana a
l'hivern, ja sigui per passejar-se pel centre històric de Ciutat
si fos transitable per als vianants, clar o per
perdre's per l'interior de Menorca, assaborint l'excel·lent
gastronomia local. Tot és qüestió de promoció i una mica
d'imaginació. Per cert: qualcú s'ha plantejat la possibilitat
d'estudiar la implantació de la figura del «Bed and Breakfast»,
tan corrent al Regne Unit? Ofereix molta flexibilitat al client,
i sobretot al propietari de l'establiment. Amb una
infraestructura mínima (un parell d'habitacions condicionades) i
poca feina (preparar el berenar a una hora fixada) podria esser
un interessant complement econòmic a moltes llars, sobretot a
zones com el Pla de Mallorca. Això podria ajudar a la desitjada
dinamització del medi rural. A més, és un tipus d'oferta que
no necessita de grans esforços promocionals, donat que està
arreladíssima al mercat britànic: amb l'edició de fullets i
apareixent a Internet ja n'hi hauria prou.
Ben segur que d'idees no en poden faltar, i és veritat que ja
s'estan duguent a terme iniciatives en aquesta línia. Però és
essencial que ens donem a conèixer més i sobretot millor
si volem capgirar la percepció exterior, que en molts casos és
negativa. Hem de tenir en compte també que, si aconseguim
atreure a més turistes del perfil que esmentam, aquests seran
els primers que ens exigiran uns nivells acceptables de qualitat
mediambiental i de manca de saturació. Per tant, ens seran de
gran utilitat engegant un cicle de retroalimentació positiva de
foment de la sostenibilitat. Voldríem acabar resumint l'esperit
d'aquestes reflexions amb una simple pregunta. Qualcú creu,
seriosament, que aconseguirem canviar el model turístic quan la
majoria dels habitants de Birmingham, Stuttgart, Lyon o fins i
tot de Barcelona això és verídic, senyors encara
ignoren que a Mallorca tenim muntanyes? Jo ho dubt molt. Però no
ens deseperem: la culpa és nostra, però la solució també és
a les nostres mans.
|