El PSM-EN de Menorca rebutja la reforma laboral que impulsa el govern espanyol
Des del PSM de
Menorca considerem que el “Real decreto-ley, de 24 de maig,
de medidas urgentes para la reforma del sistema de protección
por desempleo y mejora de la ocupabilidad†, reforma que vol
realitzar el Govern de l’Estat en mans del PP, es contradiu
amb els pretesos objectius expressats pel President Aznar. En
opinió del PSM, aquestes mesures no milloraran la distribució
del fons econòmic que prové de les cotitzacions que realitzen
tots els treballadors ni milloraran la lluita contra el frau.
A més des PSM es recorda que el “Plan de Acción para el
Empleo del Reino de España 2002â€, reconeix que “en
términos generales, el sistema español de protección social no
engendra trampas de pobreza, ya que la prestación es claramente
inferior al salario...â€. La reforma que propicia Aznar
és, per tant, contradictòria amb aquesta anà lisi.
Des del PSM de Menorca volem manifestar la nostra preocupació
per el substrat de la reforma i per alguns aspectes de la mateixa
ja que poden incidir, degut a les seves peculiaritats econòmiques
i laborals, molt negativament a Menorca:
1. En primer lloc, volem denunciar que en el fons d’aquesta
reforma hi ha la idea clà ssica que el treballador aturat és
el culpable de la seva situació i és sospitós de no voler
treballar i, per altre banda, que molts dels aturats estan
cobrat de l’atur mentre treballen en l’economia
submergida. Des del PSM rebutgem de ple el primer raonament , però
entenem que si es vol lluitar contra el frau que pot existir, tot
i no ésser majoritari, s’ha de fer amb l’increment
de l’eficiència en les mesures de control i inspecció,
amb l’augment de personal i innovació per a detectar el
frau.....I, en cap cas, únicament amb un retallada de les
prestacions.
2. Considerarem que no és lògic supeditar el dret a la
prestació, dret que sorgeix del compliment de les cotitzacions,
a la subscripció del “compromÃs d’activitat†(
disponibilitat a acceptar un treball adequat i realitzar accions
de millora de l’ocupació); considerant, una vegada més,
que l’aturat no te la intenció de buscar ocupació.
Entenen, en tot cas, que seria més lògic fer complir la norma (
acceptar l’oferta de treball, assistir a cursos de formació...)
i no supeditar un dret a un compromÃs. Una vegada més, es
mostra que l’intent d’aconseguir millorar l’eficiència
de l’INEM i la lluita contra el frau, es fa amb restriccions
i no amb mitjans humans i tecnològics. D’altra banda, també
tenim recels sobre quin serà la conseqüència real pels
treballadors de la delimitació del “treball
adequatâ€; ja que en la recerca d’aquest les
condicions de movilitat són iguales per tots els territoris,
quan les infraestructures i disponibilitats de serveis no són
les mateixes ( cosa que be tenim present a Menorca) i no té
present l’atenbció a les responsabilitats familiars, si els
salari és inferior a un % de l’anteriror,... com en d’altres
països.
3. El PSM considera que l’eliminació dels salaris
de tramitació sà que és una “trampa†que
abaratirà la lliure decisió empresarial per dur endavant una
polÃtica d’acomiadaments a la carta, ja que tots els
acomiadaments tindran els mateixos costos, siguin justificats o
no, sense diferenciar els procedents dels improcedents. AixÃ, en
el cas de l’acomiadament improcedent ni l’empresari ni
l’administració, estan obligats a pagar els salaris acumulats
fins a la sentència ferma o la conciliació ja que el
treballador rep la prestació per desocupació des del dia següent
a l’acomiadament. I, si l’empresa readmet al
treballador, aquesta haurà d’ingressar a l’INEM
les quantitsts percebudes per deocupació. Aquesta mesura suposa
a la prà ctica accedir a la reiterada reclamació patronal de
poder realitzar acomiadaments lliures i sense costos. Si l’acomiadament
és improcedent es perd la indemnització complementà ria per
salaris de tramitació, que corresponen a un perÃode, que hauria
d’haver treballat, ja que el seu acomiadament va ésser
improcedent. Perd les cotitzacions corresponents a aquell perÃode,
tant a la SS com per desocupació, i amb això es redueix la base
de cà lcul per a les prestacions que en el seu cas els hi pogués
correspondre. Perd un temps que ara seria computable a efectes de
les prestacions socials i es fa una transferència de renda Â
les empreses . En resum, el treballador per la imdemnització i
les cotitzacions i la capacitat de negociació devant una acció
improcedent.
4.
El PSM expressa també el seu desacord davant el fet que les
indemnitzacions rebudes per acomiadament rebin la consideració
de rendes de capital, i per tant computables com ingressos
familiars. Aquesta mesura podria conduir a la paradoxa que un
treballador que hagi estat acomiadat no pugui cobrar subsidi d’atur,
quan es doni la circumstà ncia que la indemnització per
acomiadament superi el llistó del mÃnim d’ingressos
familiars.
5. Pel que fa a l’anunciat retall de les prestacions
per desocupació agrà ria, el PSM tem que aquesta mesura
contribueixi encara més a la deserció de treballadors del camp,
a més d’introduir greuges comparatius entre els
treballadors agraris i els d’altres sectors. Segons les
reformes anunciades per Aznar, si per aconseguir quatre mesos d’atur
els treballadors industrials hauran d’haver cotitzat 12
mesos, els treballadors agraris, amb una cotització idèntica,
sols podran cobrar tres mesos d’atur, a més de no tenir accés
als subsidis.
6. Volem mostra la nostra preocupació davant
“aquesta reforma†i les seves conseqüències reals, en
una Illa on el treball té un alt component estacional i eventual.
7. D’altra banda, el PSM considera una mostra més del
tarannà del Partit Popular l’obsessió del desenvolupament
homogeneïtzat de l’estat de les autonomies,
deixant de banda les seves peculiaritats, on per un costat
transfereix les competències negociades i subscrites amb
anterioritat al seu Govern a les Comunitats Autònomes - que
segurament els agradaria que fossin menors i que es poguessin
controlar des de Madrid- i, per l’altre, regula i
homogeneïtza el marc on han d’actuar les Comunitats i
com ho han de fer .AixÃ, des del PSM desfermes que si les
polÃtiques actives d’ocupació estan transferides a la
Comunitat Autònoma de les Illes Balears ha d’ésser el seu
Govern el qui dissenyi les estratègies de suport a l’ocupació
de les persones desocupades, vinculades a la realitat laboral de
cadascuna de les tres illes., i no és lÃcit utilitzar
intringulis legals per fer en nom de la reforma polÃtiques
actives d’ocupació.
A més,, considerem un manca de respecta més cap a la Comunitat
Autònoma de les Illes Balears i la seva realitat sociolaboral el fet
que de no executar el que preveu l’article 32 de la
Lei 30/1998, de 29 de juliol, del Règim Especial de les Illes
Balears: “creació d’una comissió mixta , integrada
per membres del Govern de la Nació i del Govern de la de
les Illes Balears, ( que) estudiarà les circumstà ncies del
mercat balears, amb especial referència a la situació dels
treballadors fixes continus, proposant l’adopció de
mesures que permetin una major atenció a la problemà tica dels
treballadorsâ€. Es a dir, reclamem que siguin les dues
administracions, conjuntament amb els agents socials, i no el
Govern Central de manera unà nime i passant “el rodilloâ€,
els que tractin la peculiaritats laborals de les illes i les
seves possibles millores.
En definitiva, el PSM afirma que aquest paquet de mesures suposa
un greu atemptat i una clara passa endarrere en la protecció
social dels treballadors en atur, amb greus conseqüències sobre
els seus nivells d’ingressos i sobre la qualitat de vida.
Per als nacionalistes, a més, és altament preocupant el to de
les declaracions dels representants del Govern de l’estat,
que contribueix a divulgar la idea que hi ha uns treballadors
bons que volen treballar, i uns altres de dolents que volen
cobrar sense treballar. El PSM alerta del risc de foment de la
fractura social que comporta aquest tipus de declaracions, en
crear una imatge del desocupat com a culpable de la seva situació
que s’aprofita dels recursos públics de protecció social.
|