És un bon moment per aplicar l'"ecotaxa"?
* Llorenç Pou és professor d'economia de la UIB.
La suspensió cautelar de lecotaxa ha fet
sorgir de bell nou les diferents veus a favor i en contra de la
mateixa, amb lafegit que la major incertesa sobre levolució
de la temporada turÃstica ha incorporat un nou element a la
discussió.Entre els arguments a favor i en contra de lecotaxa
sha defensat que es una manera dajudar les minses
arques públiques, que si una persona no està disposada a pagar
un euro addicional millor que no vengui, que és injusta perquè
només la pagaran els turistes de loferta legal, que podria
provocar lensorrament de lactivitat turÃstica, que
ja es paguen prou imposts, etc.
Hom voldria aportar algunes reflexions sobre si lecotaxa és
per si mateixa una bona mesura i si és el moment oportú. La
resposta a les qüestions anteriors sha denfocar des
dun doble vessant: què és lecotaxa i quin és el
seu horitzó dactuació. Oblidar qualsevol de les dues
consideracions impossibilita una reflexió serena i, automà ticament,
esbiaixa la resposta cap a una opinió predeterminada.
Començant pel primer punt, limpost sobre estades turÃstiques
dallotjament, planerament anomenat ecotaxa, té com a fi
que les activitats turÃstiques interioritzin totes, o almanco
una major part, de les despeses que la seva activitat econòmica
provoca. És clar que els turistes paguen per totes aquelles
activitats comercials que contracten, és a dir, per tots aquells
béns i serveis que passen pel mercat. No obstant, per totes
aquelles altres activitats que no passen pel mercat, en altres
paraules, que no tenen un preu, no paguen res. Un exemple és tot
aquell seguit dactivitats de consum de recursos naturals
que es fan fora dels establiments hotelers: per exemple, el
consum de les platges, lexcursionisme, etc. La conservació
daquests recursos naturals provoca tota una sèrie de
despeses que les diferents administracions (i en alguns casos els
particulars propietaris dels recursos) han de fer front. Despeses
que creixen més que proporcionalment amb el nombre de turistes,
el qual està en el seu mà xim històric.
Des del moment que el preu global que paguen els turistes per la
seva estada a les nostres illes inclou els costs de mercat, però
no les despeses pel consum de medi ambient que ells provoquen,
aleshores la rendibilitat global de lestada dun
turista és inferior a la rendibilitat de mercat. Dit duna
altra manera, el preu final que paga un turista per un dia a les
nostres illes no cobriria tots els costs reals. I com es ben
sabut, si el preu de les mercaderies no és el correcte,
aleshores el mercat no és capaç darribar a una quantitat
dequilibri correcta. En el cas de no imputar-se tots els
costs, la quantitat consumida sempre és superior a la socialment
òptima.
Quan no sinclouen tots els costs (també els ambientals)
dins del preu de mercat, la presa de decisions en base a la
rendibilitat de mercat serà sempre incorrecta. Atès que la
rendibilitat de mercat és sempre necessà riament major que la
global, que inclou la rendibilitat de mercat i els costs
ambientals, es podria produir alguna paradoxa curiosa. Per
exemple, que davant una gran rendibilitat de mercat, el sector
turÃstic desitjà s augmentar la seva oferta, perquè els
beneficis fossin molt alts, mentre que quan es restassin totes
les despeses medi ambientals (que són pagades de manera comuna
per tots els ciutadans) sarribàs a la conclusió contrà ria
si aquestes darreres fossin molt altes. Deixant de banda qüestions
distributives de la riquesa, lobjectiu mÃnim de qualsevol
societat hauria désser maximitzar els beneficis econòmics
una vegada sinclouen tots els costs ambientals. En cas
contrari, el que es fa és intentar maximitzar els beneficis de
mercat i deixar que els costs ambientals es reparteixin entre
tota la població.
Lúnica manera deludir lanterior és introduint
un impost a pagar pels turistes per valor dels recursos
ambientals que es consumeixen, de forma que es compliria el
principi de qui contamina, paga. Si aixà fos, tots i
cada un dels turistes que vendrien a les nostres illes pagarien
per tot el consum que fan (el de mercat i lambiental). Daquesta
manera sevitaria, duna banda, que el consum de medi
ambient provocàs més costs que ingressos i, de laltra,
que el conjunt de ciutadans daquestes illes finançassin lactivitat
turÃstica a través del manteniment del medi ambient.
I aquesta és la finalitat última de lecotaxa: intentar
incorporar un nou cost, que sempre ha existit però que fins ara
shavia ignorat, relacionat amb el consum de recursos
ambientals limitats. En altres paraules, lobjectiu real és
que el preu final pagat pel turista inclogui tots els costs. Si
aixà fos, tots i cada un dels turistes aportarien beneficis
globals positius i no només de mercat. Només per aquest fet,
amb independència de qui es quedàs la recaptació de limpost,
ja estaria justificada la seva introducció. Per tant, sota lòptica
que el preu de mercat no inclou tots els costs reals, la resposta
a si està justificada lecotaxa, és un sà i sempre,
amb independència de la fase del cicle econòmic.
Tota la resta que sha escrit són simples defenses
partidistes de diferents grups que, amb una visió a curt
termini, no volen que els seus clients internalitzin part de les
despeses que provoquen, per por a que els seus beneficis
particulars es puguin reduir.
Daltra banda, lecotaxa, com la majoria dimposts
ambientals, permetria gaudir del que sanomena el doble
dividend. És a dir, duna banda saconseguiria que
tots els turistes pagassin per tots els costs que provoquen (de
forma que aquells amb una valoració de la seva estada inferior
als costs totals no vindrien) i, de laltra, amb la
recaptació obtinguda es podria conservar i disminuir limpacte
de lactivitat econòmica sobre el medi ambient. I aquesta qüestió,
com es comenta més endavant, esdevé cabdal per assegurar que
les nostres illes romanguin capdavanteres en el sector turÃstic
a nivell europeu. En qualsevol cas, convé advertir que lobjectiu
final de lecotaxa no hauria désser recaptatori. El
problema de la insuficiència financera és una qüestió interna
de la polÃtica espanyola, que no té res a veure amb el consum
ambiental dels turistes.
Tot i que ja sha apuntat que les queixes del sector hoteler
són incorrectes, perquè es fa necessari que el preu global
pagat pels turistes inclogui els costs ambientals, resulta
interessant repassar-les. Hom considera que les queixes
plantejades (i sobretot les implÃcites) apunten algunes de les qüestions
cabdals que determinaran el futur del sector.
Les queixes centrals són que lecotaxa és injusta, perquè
només la pagaran els turistes dallotjaments legals, i que
podria posar en perill el negoci turÃstic des de la perspectiva
del benefici de mercat.
Pel que fa a loferta il·legal, és clar que és un
problema evident que sha darreglar, amb o sense
ecotaxa, però que també seria extensible a lIVA, etc. Però
largument central és que ficar un nou impost, que pagarien
directament els turistes, podria suposar una davallada
considerable del número de turistes. És clar que si el preu de
mercat puja, i la resta de variables es mantenen constants, el
nombre de turistes es reduirà . Però quant? Els estudis seriosos
(amb tesis doctorals incloses) efectuats al departament deconomia
i empresa de la UIB demostren que la demanda turÃstica és inelà stica.
És a dir, que els turistes són poc sensibles a un augment de
preus, el qual provoca que la hipotètica caiguda de turistes
seria, en tot, cas molt petita.
De fet, a la taula adjunta es mostren diferents variables, com
ara la percepció de barat del preu i el grau de repetició-fidelitat-
dels turistes, que suggereixen que la sensibilitat dels turistes
als preus no només és baixa, sinó que ha disminuït al llarg
dels anys. En un context de percepció de preus moderats, laugment
dels preus turÃstics tendria un impacte sobre lactitud
dels turistes baixa.
|
1990
|
1992
|
1994
|
1996
|
1998
|
2000
|
Estades/dia
turÃstiques (a) |
81.462
|
76.525
|
96.636
|
96.672
|
107.113
|
112.215
|
Percepció
de normal o barat dels preus turÃstics (b) |
56,6%
|
60,6%
|
77,3%
|
73,0%
|
74,8%
|
76,3%
|
Turistes
que han visitat les illes 4 o més vegades (b) |
25,9%
|
28,9%
|
28,3%
|
33,1%
|
32,3%
|
35,7%
|
Nota:
(a) milers destades. (b) sobre el 100% de turistes. Font:
La despesa turÃstica i Evolució econòmica de
les Illes Balears.
Per tant, amb lecotaxa el nombre de turistes serà prà cticament
el mateix, però ara aquests darrers finançaran part de la
despesa en medi ambient que fan i que fins ara pagaven les
diferents administracions públiques (i alguns particulars). Des
daquesta perspectiva es fa difÃcil entendre el tancament
del sector hoteler a permetre un intervencionisme públic
a través de lecotaxa, especialment quan el propi sector no
semblava tan a disgust quan el Govern Balear aprovà la llei turÃstica,
la qual frenava la creació de places turÃstiques i, per tant,
donava una situació de privilegi a les ja existents.
En el mateix sentit, a lhora de fer un balanç sobre lefecte
de lecotaxa no només shan de tenir en compte els
possibles aspectes negatius, que sha comentat que serien
molt petits, sinó també els efectes positius a curt i llarg
termini. Entre aquests convé destacar que amb la recaptació es
posarien en marxa activitats de manteniment i recuperació del
medi ambient, que crearien ocupació, a la vegada que la millora
del medi ambient permetria vendre a lexterior una imatge de
sostenibilitat que hauria de permetre millorar les perspectives a
llarg termini.
En qualsevol cas, hom considera que els temes de fons, que moltes
vegades no es diuen, i que realment provoquen la guerra oberta,
tenen a veure amb la idea que (1) els hotelers creuen que no
tenen prou força per transvasar limpost als tour
operadors, (2) si els hotelers no poden transvasar lecotaxa
als turistes, aleshores els seus marges de beneficis es
reduirien, i (3) que lecotaxa podria reforçar el control
sobre la seva activitat.
Imaginem que lecotaxa no saplica. Les tres qüestions
seguirien essent una font de preocupació, no només per als
hotelers, sinó per al conjunt de la nostra societat. Quin és el
futur del sector hoteler davant la brutal concentració, tant
horitzontal com vertical, dels tour operadors? Quines són
les variables que determinen el marge de negociació entre
hotelers i tour operadors? Quin és el marge brut del
sector? Don surt tota loferta il·legal de places?
Notis que aquestes preguntes són igual dimportants
amb o sense ecotaxa, però sutilitzen com a defensa en
contra de lecoimpost. Sigui com sigui, el futur del sector
passa per mantenir i millorar el medi ambient, de forma que saconsegueixi
que els turistes siguin encara més fidels a les nostres illes. I
aquest objectiu passa, inevitablement, per mesures ambientals com
lecotaxa. Daltra banda, atès que són mesures de mig
i llarg termini, la preservació del medi ambient no hi entén de
cicles econòmics.
En definitiva, hom considera que és imprescindible la implantació
ja de lecotaxa, amb independència del cicle econòmic. Això
no obstant, és manifest que limpost és perfectament
millorable. Daltra banda, els ciutadans daquestes
illes haurÃem désser conscients que si és just que els
turistes paguin pel consum que en fan del medi ambient, nosaltres
també hi haurÃem de contribuir. Ningú no pot defugir la seva
part.
|