Diferents però iguals
L'administraciĂł central estĂ entossudida que tots els
administrats siguin iguals. El que passa Ă©s que el parĂ metre
que fan servir per mesurar aquesta igualtat Ă©s tan focalitzat i
tan minĂşscul davant la pluralitat extensa de la realitat que tot
fa semblar que no és més que una estratègia per guardar les
formes. Per exemple, el Govern de l'Estat estĂ en contra
d'aquella pagueta que es va fer als pensionistes no contributius
d'aquà i des del Govern d'aquà perquè diu que això provocaria
una desigualtat «nacional» davant la mateixa casuĂstica en
altres indrets. D'altra banda, el sou dels funcionaris i
pensionistes s'apuja cada any en un mateix percentatge per a tot
l'Estat, però en canvi, el Govern central, el mateix que ordena
quant s'ha de pagar, cada mes treu unes dades, quasi sagrades i
de devociĂł obligada per experts economistes i analistes en
general, on demostren governamentalment que els preus no s'apugen
de la mateixa manera a cada comunitat autònoma. Per tant, si això
Ă©s una dada cientĂfica —pel cerimonial que s'hi origina a
l'entorn hem de creure que sà que ho és— és argument més
que suficient per poder establir diferències a l'hora de rebre o
a l'hora de pagar a l'Estat. Que hi hagués alguns coeficients
reguladors d'aquestes diferències no seria demanar miracles,
seria intentar aplicar el principi de l'unitarisme a ultrança,
però en segons quines coses ja els va bé que siguem diferents.
Això no compta, però, es pensen que si genèricament som la
comunitat més rica, individualment també ho som i que tot és
una bassa d'oli...
Diferents per exemple a l'hora de rebre uns serveis sanitaris en
condicions. Tot feia pensar que l'entrada en funcionament de Son
LlĂ tzer possibilitaria una descongestiĂł de Son Dureta i per
tant que els habitants d'aquĂ rebrien una atenciĂł digna del
tercer mil·lenni i que concordàs amb allò tan escainat de ser
la comunitat més rica d'Espanya. No vull, evidentment la meva
moral no m'ho permet, que els hospitals es converteixin en hotels
de cinc estrelles, però d'això a haver de conviure quatre o
cinc malalts allà on només n'hi haurien de caber dos, això
clama al cel del Ressuscitat. I no en parlem a l'hora d'estar a
la llista d'espera on aquesta espera pot ser eterna i mai tan ben
dit perquè pot ser un passaport per aquesta modalitat de vida on
l'Ăşnica pista que tenim d'ella Ă©s que no Ă©s vida. ÂżUs
imaginau el caos que s'armaria si tots els que es paguen una
assegurança privada es rebel·lassin contra aquest doble impost
que han de pagar —el de la sanitat pública i el de la
privada— per poder gaudir d'un dret elemental com és
l'atenció mèdica, i organitzassin un altar fumat i missa de
tres semblant al de la tractorada o al rebombori que s'ensuma per
allò de l'ecotaxa?
MĂ©s discontĂnues sĂłn tambĂ© les lĂnies si es miren des d'una
altra òptica. Rebem els mateixos diners per plaça escolar pública?
Podem dedicar el mateix percentatge que a altres indrets per
afavorir l'educació? Es tenen en compte variables que «encareixen»
el producte (mobilitat contĂnua d'alumnat, etc.) i que per sort
o per desgrà cia altres comunitats autònomes no tenen?
Ens varen prometre amb tots els somriures cotonats un Règim Econòmic
Especial que havia de mitigar tots aquests desavantatges però es
veu que és molt més factible ressuscitar morts devers Argentina
o poblar de fantasmes Formentera que no complir allò que deien
que tenĂem. O potser era un règim, com vulgarment entenem la
paraula, per mantenir a retxa els mitxelins del nostre compte
corrent? .
ť
|